Ford Fiesta 1.3i Classic (2002)

autoreview

Ford Fiesta

Signalement

UitvoeringFiesta 1.3i Classic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst47.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Positief aan de auto is:
* veel waar voor het geld
* comfortabel
* goed rijgedrag
* praktisch en handzaam
* redelijk zuinig in benzineverbruik en goedkoop in onderhoud
* strakke schakeling

Ondanks het wat oudere concept, rijdt de Ford beter dan menig modernere auto.

Minder geslaagd zijn:
* De tussenacceleratie
* Het ontbreken van de centrale deurvergrendeling.

PROBLEMEN

Totnogtoe geen problemen. De dealerhouder/directeur durfde bij aflevering zelfs zijn privenummer te geven, mochten er zich problemen voordoen.Die hebben we dus niet nodig gehad. Sowieso erg servicegerichte dealer (Smidts in Roden). Wel na 3 jaar sloeg al het kunstof aan de buitenzijde wit uit. Denk hierbij aan de spiegelkappen, stootstrips e.d. Dit is onder coulance van de dealer vervangen. Prima dus.

--------------------------------------------------------
update 2 februari 2006

Er zijn er 4500 km bijgekomen. Dat is niet veel en het feestfordje blijft doen waarvoor hij is aangeschaft. De dealer is steeds servicegericht (haal- en brengservice en geen dure standaardbeurt, maar een aangepaste beurt gezien de geringe km-stand)

----------------------------------------------------------
update 1 februari 2007

Wederom 4500 km erbij gekomen. Slechts 1 klein incidentje. De binnenspiegel viel van de voorruit. Een drupje lijm bij de, nog altijd op service gerichte, dealer was voldoende om de onvolkomendheid te repareren. Verder geldt nog steeds dat onder de andere updates is vermeld.

----------------------------------------------------------
update 1 juni 2008

In 16 maanden 5000 km erbij en dat is niet veel. Toch dit keer wat extra kosten gehad. Een stukje uitlaat. Dit is plausibel gezien de vele korte afstanden die ermee worden gereden. En 2 nieuwe voorbanden. Dat vond ik wat snel. Maar ok; bij de Ford zijn ze niet duur. Verder geen enkel probleem met de auto. En zo hoort het ook. De dealer ook nog steeds even prettig met dezelfde service als altijd.

  • 30.000 km

Weer zo'n 16 maanden en 5.000 kilometer verder. Naast de jaarlijkse (beperkte) onderhoudsbeurt een extra bezoek aan de garage gebracht met 2 klachten. De radio deed het niet meer en we hadden meerdere malen vocht geconstateerd in de bagageruimte. Dat laatste had als gevolg dat de ramen wel erg lang beslagen bleven. De radio is voor 50 euro vervangen voor een nieuwe Ford-radio. Mag financieel geen naam hebben. En de lekkage hebben ze niet kunnen vinden, maar na hun inspectie is de lekkage blijkbaar weg. In ieder geval geen vochtige auto meer. De service van de dealer is nog steeds prima. De auto werd na de beurt thuis voor de deur gebracht, omdat mijn vrouw niet in de gelegenheid was om hem op te halen.

4e verslag (5 februari 2011 - 35.000 km)

  • 35.000 km

Eerlijk gezegd is er weinig te melden. De feestford doet het prima. Ook na weken niet gereden te hebben in de winter 2009/2010: starten en lopen. In september heeft hij zijn jaarlijkse beurtje en APK-keuring gehad. Als extra dit jaar de geurfilter vervangen. Verder geen problemen of kosten gehad. Feitelijk ziet de auto er na 8 1/2 jaar zowel van binnen als buiten als nieuw uit. Nou ja, een beetje poetsen misschien.

5e verslag

  • 40.000 km

In 16 maanden is er bijna 5.000 kilometer met de auto gereden. Dat is niet veel. Aan de andere kant zijn het altijd wel dorpskilometers. En ook in het dorp is gas geven, remmen, gas geven enz. Dus hij slijt wel. Maar dat valt alleszins mee. Na 10 jaar nog de originele accu, uitlaat, remmen, achterbanden. En net na terugkomst van de vakantie: de auto starten en...lopen. Dus: alhoewel mijn vrouw het huidige model van de Fiesta wel erg leuk vindt, houden we onze feestelijke Ford. Sterker nog: als beloning voor zijn trouwe diensten mag de Fiesta tegenwoordig in de garage overnachten ipv zijn grote broer S-Max of, sinds kort, zijn neef Volvo S80.

6e verslag

  • 44.000 km

Ons feestfordje heeft ons nooit in de steek gelaten. We hebben hem nu 11 jaar en heeft net een onderhoudsbeurt gehad: zoals altijd bij de plaatselijke Ford-dealer. Mijn vrouw krijgt daar ieder jaar weer een red carpet treatment. Dat wil zeggen mijn vrouw wordt opgehaald en weggebracht of de auto wordt voor de deur afgeleverd. Zoals het mijn vrouw uitkomt. Terug naar de auto: er zijn 2 banden vervangen en toen was hij weer geheel APK-proof. In het afgelopen jaar 1 extra bezoek moeten brengen aan de garage. Er was een voorveer kapot gegaan.

Benzineverbruik is niet zoals bij sommige kleine auto´s: 1:12,5. Maar het is alleen dorpsverkeer.

Je ziet langzamerhand wel iets van ouderdom: de lak op de motorkap raakt iets verweerd. Sommige kunststofdelen gaan wat bladderen. Denk daarbij aan de houder van de antenne. Maar geen roest.

Conclusie: we hebben 11 jaar geleden een zeer goede koop gedaan.Onze Ford-dealer had er in het afgelopen jaar nog ca. 3.000 euro voor over. Maar onze Ford Fiesta 1.3 Classic 5 deurs mag blijven.

de auto is ingeruild

  • 47.500 km

Na bijna 12 jaar is de Fiesta ingeruild met 47.500 kilometer. Ze is altijd een trouwe metgezel geweest, zoals uit de review blijkt. Ook het laatste jaar geen bijzonderheden. In het vorige verslag staat dat er een paar nieuwe banden onder zijn gekomen en de gebruikelijke onderhoudsbeurt met verse vloeistoffen. En de APK was weer fluitend voor elkaar. Daarna is ze hele winter weer goed doorgekomen. Altijd starten en lopen. De originele accu zit er nog steeds in. Ze begint wel wat ´patina´ op te lopen. Daarom maar eens naar de Forddealer. We hebben bij de plaatselijke Forddealer een gesprek gehad over de mogelijke aanschaf van een nieuwe Fiesta. Financieel gezien kwam daaruit een aantrekkelijk plaatje, na wat onderhandelingen. Toen hebben we de knoop doorgehakt. Het is dus weer een Fiesta geworden. Gisteren (4/7) is de nieuwe geleverd. We zijn nu weer helemaal bij de tijd, autotechnisch gesproken. Gezien de wegligging, prijs, uitrusting, betrouwbaarheid en de goede deal is de Fiesta een topproduct. Zowel die uit 2002 als die uit 2014. Voor die laatste ga ik er voorlopig vanuit dat die net zo betrouwbaar is als die uit 2002.

Dank Fiesta voor al je trouwe ritjes, ook onder de hete zon of door hoge sneeuw.
Welkom Fiesta voor de komende 12 jaar!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.