Ford Fiesta 1.3i (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.3i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 93.000 km |
KM-stand laatst | 133.034 km |
De eerste auto!
- 93 km
Het is maart 2015. Eindelijk is die dag aangekomen waar je als gepassioneerd autoliefhebber al die jaren op hebt moeten wachten. Een eigen auto kwam nooit ter sprake of in me op, want ik was immers nog student. Gezien een echt stabiel inkomen afwezig was, leek een auto nou niet echt een goede investering. De auto van mijn vader stond altijd voor mij klaar.
Tot die dag mijn vader besloot een auto te kopen voor zichzelf en het tijd vond dat ik wat voor mezelf zocht. Zonder enige inbreng van mijn wensen kwam hij verrassend thuis met een felrode Ford Fiesta van het bouwjaar 1999. Nou ja fel rood.. het dak is verkleurd naar lichtrood, wat verdacht veel lijkt op roze, afijn een kleur die ik niet snel zou kopen, maar ik mocht niet klagen natuurlijk. Voor die 700 euro een prima wagentje. Een vrij basic en kale uitvoering, waarbij alle normaal gevonden luxe dan ook ontbreekt. Geen airco, geen centrale deurvergrendeling, geen stuurbekrachtiging.. eigenlijk is het niet eens belangrijk. Onder het mom van 'wat er niet in zit, kan ook niet kapot'. Daar hoopten we op natuurlijk. Insteek is om er zo lang mogelijk in te rijden tegen lage kosten. Kilometerstand was bij aanschaf 93.000 km!
Eerste ritje in de Fiesta werd dan ook snel gemaakt. Via mijn bijbaantje heb ik in verscheidene auto's mogen rijden, waardoor ik aardig kieskeurg ben geworden qua auto's. Ik was bij deze Fiesta blij verrast hoe het reed. Het schakelt nog zeer soepel en de auto stuurt goed. Weliswaar ontbreekt stuurbekrachtiging, maar ondanks dat heb ik het slechter ervaren in menig nieuwe of jongere auto. De Fiesta is koersvast en ligt als een blok op de weg. Ondanks het kleine formaat van de auto rijd het heel volwassen. Met 60 pk zeker niet de vlotste, maar je kunt prima meekomen met het verkeer. Ook op de snelweg valt het mee qua lawaai of windgeruis.
Het klapperen van de spoorstangen/rubbers nemen we maar even voor lief. Binnenin het interieur piept en kraakt het overal, maar goed.. van het comfort heeft deze uitvoering het nooit moeten hebben. De stoelen zijn vlak en voor lange afstanden niet erg een pretje voor mijn rug.
Qua onderhoud nog niks moeten uitvoeren. Motorisch lijkt het allemaal prima in orde te zijn, geen lekkages of dergelijke. Auto heeft overigens een distributieketting, waardoor de kwestie betreft de distributieriem niet aan de orde is. De Fiesta heeft, zoals ze bekend staan, enige roestvorming bij de wielkasten. Ik heb ze behandeld met Noverox, een kwestie van tijdrekken.
We gaan zien hoe de Fiesta zich staande gaat houden het komende jaar! Ik hoop er zo lang mogelijk in te kunnen rijden.
Een jaar later
- 106.546 km
De Fiesta is het afgelopen jaar voornamelijk voor kortere afstanden gebruikt. Af en toe met uitschieters met ritjes naar Amsterdam of Rotterdam (vanuit Twente). Mijn broer heeft hem daarnaast kort gebruikt voor woon-werkverkeer, zo'n 70 kilometer per dag. De Fiesta heeft zich keurig staande gehouden en ik heb dan ook geen problemen gehad. Wat mij wel heeft gestoord is de grote hoeveelheid vocht in de auto. Voornamelijk bij slecht weer zijn de ruiten gauw beslagen. Dit betreft vooral wanneer er meerdere personen in de auto zitten.
De roestvorming bij de wielkasten maakt me echter wat meer zorgen. Ik probeer de auto zo goed mogelijk schoon te houden, zeker met al dat zout op de weg.
De APK-keuring zat er aan te komen. Tijdens de keuring kwam naar boven dat de brandstoftank vervangen moest worden, dit is dan ook meteen gedaan, kosten 280 euro. Verder waren er wat aandachtspuntjes in de bodem, met name in de dorpel, die op korte termijn mogelijk gelast moeten worden. Verder geen punten.
We kunnen weer een jaartje sturen!
Eerste problemen
- 112.200 km
Nadat ik de auto veelal had gebruikt naar mijn stageadres in Enschede, begonnen de kilometers op te lopen. Toen ik onderweg was naar sloeg de motor een aantal keren af, eerst mijn eigen fout, althans dat dacht ik. Maar dit bleek toch vaker te gebeuren. Wanneer de motor hoog in de toeren zat en onder de 1000 toeren kwam sloeg de motor af. Stationair liep hij ook heel onrustig. Wanneer je in z'n vrij gas gaf sloeg hij tevens af.
Na wat speurwerk op internet bleek dat het gasklephuis gereinigd moest worden. Gelukkig heb ik een handige buurman die het kon verhelpen door het met remreiniger schoon te maken. Resultaat: auto sloeg niet meer af!
Gebroken veren en tweede keuring
- 121.000 km
De tweede keuring zat er aan te komen. Na alleen problemen te hebben gehad met het afslaan zijn er geen technische mankementen geweest. De binnenkant van de ruiten bevroren bij vorst, iets wat waarschijnlijk met het hoge vochtgehalte in de auto te maken heeft. Desalniettemin heeft hij ook deze winter prima doorstaan.
Vlak voor de APK-keuring ging het dan toch mis. Tijdens het rijden hoorde ik een enorme knal. Beide voorveren waren afgebroken. Gelukkig is de dichtstbijzijnde garage vlak bij mijn huis, en de voorveren werden vervangen. Kosten: 150 euro.
Direct bij de garage laten keuren voor de APK, waar hij werd afgekeurd vanwege het feit dat het chassisnummer niet meer leesbaar was vanwege corrosie. Het nummer bevind zich onder de rechterstoel van de passagier, maar je kon dwars door de bodem heenkijken en de straat zien.
Per direct naar de RDW gegaan om het chassisnummer te in de kofferbak te slaan en de bodem aan de passagierskant gelast bij een schadehersteller. Kosten al met al een slordige 220 euro. Dit met als resultaat dat we weer een jaartje kunnen rijden tegen enigszins lage kosten.
Ontwikkelingen
- 132.000 km
In mei 2017 ben ik afgestudeerd en begon voor mij de zoektocht naar werk. Mijn eerste fulltime baan was in de buurt, dus had ik de Fiesta niet vaak nodig. Per november 2017 heb ik echter een andere baan kunnen vinden waarin ik de auto vaker moet gebruiken.
Mijn Fiestaatje heeft zich tot nu toe prima gehouden, tripjes naar België en Duitsland heeft hij zonder problemen volgehouden. Hij is bovendien redelijk zuinig wanneer er langere afstanden worden gereden. Inmiddels staat er 132.000 kilometer op de teller, iets wat ik bij aanschaf niet had verwacht ooit te behalen met deze auto. Niet dat het een wrak is, maar eigenlijk ooit bedoelt als tijdelijke noodoplossing.
Door het toegenomen aantal kilometers begint een andere auto bij mij te kriebelen, maar we wachten de volgende keuring af in maart 2018 af. Fiesta kan naar mijn gevoel nog wel een tijdje mee en zolang de kosten voor onderhoud niet te hoog worden rijden we gewoon door. Op naar 2018!
Andere auto
- 133.034 km
Ja.. de Fiesta is niet meer in mijn bezit. Echter blijft hij bij ons in de 'familie' , mijn vriendin haar auto was aan vervanging toe. Zij gaat nu in deze Fiesta blijven.
Ik heb inmiddels een zilvergrijze Toyota Corolla aangeschaft uit 2000.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.