Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line (2022) #2

autoreview

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line (2022)

Signalement

UitvoeringExplorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line
Versnellingen10, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst83.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring van 2,5 jaar Ford Explorer

  • 83.000 km

Deze review is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen met dit voertuig (Ford Explorer PHEV, kenteken R-370-ND/VIN WF02K8GY1NNA06607 )

Algemene gegevens
- Bouwjaar: 2022
- In bezit: oktober 2022 – juli 2025
- Totale stilstand in garage: ruim 6 maanden (62 dagen, 16 bezoeken)
- Eindstand KM’s: ~ 83.000

Technische problemen
Vanaf dag 1 kampte de auto met een onafgebroken stroom van gebreken:
- Trillingen bij 65–85 km/u en tijdens acceleratie
- Zeer hard trillen/schudden van de wagen bij 160-170 km/u, echt beangstigend!
- Tikkende aandrijflijn
- Laadstoringen: laadsessies onderbroken of weigering bij start
- Motorstoringen: foutmeldingen tijdens het rijden
- Infotainment: traag, instabiel, regelmatig crash of geen beeld
- Camera’s: vooral achter werkt vaak niet/geeft verstoord beeld
- Dakgeluid: rammelend geluid sinds werk aan de roofrails (nooit opgelost)
- Bedieningspanelen: Defecte knoppen, niet werkende functies
- Stoelen: massagefunctie maakt hinderlijk lawaai
- Laadklep: werkte slecht, sluiting éénmalig vervangen (Regelmatig schud je letterlijk de auto heen en weer maar opent of sluit de klep nog steeds niet!)

Er is in februari 2024 ook een onderzoek gedaan door DEKRA naar de trillingen en andere problemen, dat onderzoek was echter uiterst beperkt. Zodoende heb ik zelf een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren.

Dit onderzoek, gedaan door Autodiagnose Twente (sep 2024) toonde het volgende aan:
- Trillingsintensiteit van 20 mg bij normale snelheid (norm: max 8 mg)
- 45 mg bij acceleratie – zeer oncomfortabel en schadelijk voor componenten
- Afwijking in de aandrijflijn is aannemelijk en reproduceerbaar vastgesteld
Deze trillingen kunnen ook leiden tot verhoogde slijtage van allerlei onderdelen aan de auto en ook mede de oorzaak zijn van de andere problemen die ik heb ervaren. Voor een toekomstige eigenaar van deze auto zie ik het dan ook somber in.

Onderhoudshistorie in cijfers
Gedurende 2,5 jaar is de auto minimaal 16 keer bij de garage geweest, goed voor ruim 62 dagen stilstand, terwijl de auto nieuw aan mij was geleverd.

Het kan zeker een fijne auto zijn, maar gezien alle problemen die ik heb ervaren zal ik voortaan een andere keuze maken.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.