Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line |
---|---|
Versnellingen | 10, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 83.000 km |
Ervaring van 2,5 jaar Ford Explorer
- 83.000 km
Deze review is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen met dit voertuig (Ford Explorer PHEV, kenteken R-370-ND/VIN WF02K8GY1NNA06607 )
Algemene gegevens
- Bouwjaar: 2022
- In bezit: oktober 2022 – juli 2025
- Totale stilstand in garage: ruim 6 maanden (62 dagen, 16 bezoeken)
- Eindstand KM’s: ~ 83.000
Technische problemen
Vanaf dag 1 kampte de auto met een onafgebroken stroom van gebreken:
- Trillingen bij 65–85 km/u en tijdens acceleratie
- Zeer hard trillen/schudden van de wagen bij 160-170 km/u, echt beangstigend!
- Tikkende aandrijflijn
- Laadstoringen: laadsessies onderbroken of weigering bij start
- Motorstoringen: foutmeldingen tijdens het rijden
- Infotainment: traag, instabiel, regelmatig crash of geen beeld
- Camera’s: vooral achter werkt vaak niet/geeft verstoord beeld
- Dakgeluid: rammelend geluid sinds werk aan de roofrails (nooit opgelost)
- Bedieningspanelen: Defecte knoppen, niet werkende functies
- Stoelen: massagefunctie maakt hinderlijk lawaai
- Laadklep: werkte slecht, sluiting éénmalig vervangen (Regelmatig schud je letterlijk de auto heen en weer maar opent of sluit de klep nog steeds niet!)
Er is in februari 2024 ook een onderzoek gedaan door DEKRA naar de trillingen en andere problemen, dat onderzoek was echter uiterst beperkt. Zodoende heb ik zelf een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren.
Dit onderzoek, gedaan door Autodiagnose Twente (sep 2024) toonde het volgende aan:
- Trillingsintensiteit van 20 mg bij normale snelheid (norm: max 8 mg)
- 45 mg bij acceleratie – zeer oncomfortabel en schadelijk voor componenten
- Afwijking in de aandrijflijn is aannemelijk en reproduceerbaar vastgesteld
Deze trillingen kunnen ook leiden tot verhoogde slijtage van allerlei onderdelen aan de auto en ook mede de oorzaak zijn van de andere problemen die ik heb ervaren. Voor een toekomstige eigenaar van deze auto zie ik het dan ook somber in.
Onderhoudshistorie in cijfers
Gedurende 2,5 jaar is de auto minimaal 16 keer bij de garage geweest, goed voor ruim 62 dagen stilstand, terwijl de auto nieuw aan mij was geleverd.
Het kan zeker een fijne auto zijn, maar gezien alle problemen die ik heb ervaren zal ik voortaan een andere keuze maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Explorer Extended Range AWD 79 kWh Parkeersensoren V+A | Achteruitijcamera | Verwarmde voorstoelen | BLISS | Intelligent Adaptive Cruise Control |
- 2025
- 10.000 km

Ford Explorer Premium Extended Range RWD 77 kWh Navi | Leder | 360 camera |
- 2024
- 7.621 km

Ford Explorer Premium Extended Range RWD 77 kWh | Direct uit voorraad leverbaar! | AGR stoelen | Warmte pomp | Driver Assistance Pack
- 2025
- 5 km