AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Explorer
13

Lekker lomp

Ford Explorer PHEV

Ford Explorer PHEV Ford Explorer PHEV Ford Explorer PHEV Ford Explorer PHEV
  • Jan Lemkes
  • Autotest
20 januari 2021 om 08:57
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 41 2020
AutoWeek 41 2020

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 41 2020

Het Nederlandse belastingklimaat leidt ertoe dat traditionele Amerikaanse auto’s in ons land doorgaans onverkoopbaar zijn. Toch is het datzelfde belastingklimaat dat de nieuwe Ford Explorer op papier juist erg aantrekkelijk maakt. De sleutel ligt, hoe kan het ook anders, bij de plug-in hybride.

Dat de grote gezinsauto’s uit de VS de oversteek naar Europa doorgaans niet maken, is niet zo gek. In Amerika doet men ook heus wel aan downsizing, maar toch zijn dikke zes- of zelfs achtcilindermotoren er nog best gebruikelijk. Met de bijbehorende CO2-uitstoot zouden deze auto’s in veel landen, waaronder Nederland, direct onbetaalbaar zijn, nog los van kosten vanwege het gewicht en het brandstofverbruik. Ford vindt de tijd echter rijp voor een herintroductie van de Explorer, waarvan ook de tweede generatie ooit al in de Europese showrooms te vinden was. Generatie zes is net nieuw en wordt speciaal voor exportmarkten met een plug-in hybride aandrijflijn uitgerust. Ford gaat daarbij niet bepaald kinderachtig te werk: de auto krijgt een 3,0-liter Ecoboost-V6 benzinemotor van 363 pk én een dikke elektromotor. Het resultaat: 457 pk en 825 Nm, waardoor de auto zelfs krachtiger is dan de Amerikaanse Explorer ST met z’n 3,3-liter V6. Natuurlijk is de PHEV ook een slag zwaarder, maar met een door ons gemeten 0-100-tijd van 5,4 seconden (0,6 tellen sneller dan de fabrieksopgave) is de stekker-Explorer indrukwekkend snel. Dat voelt ook zo, dankzij de heerlijke, krachtige V6-brul die uit de vier uitlaten ontsnapt. De Explorer doet gevoelsmatig alles op zijn gemak. Zonder in te pluggen blijft het verbruik dan steken op 1 op 10. Uiteraard hangt het werkelijke verbruik af van hoe vaak je inplugt.

Precies
In tegenstelling tot zijn voorganger is de zesde generatie van de Ford Explorer in principe een achterwielaandrijver. De plug-in hybride heeft uiteraard vierwielaandrijving, de verbrandingsmotor verzorgt de aandrijving van de achteras. Getuige de uitgebreide rijprogramma’s voor tal van ondergronden en omstandigheden, dicht Ford de Explorer vrij serieuze terreinkwaliteiten toe. Toch is het direct merkbaar dat de auto primair voor op de weg is bedoeld. Voor een SUV met dit gewicht en deze afmetingen laat de Explorer zich opvallend precies plaatsen. De besturing is direct en communicatief en het onderstel houdt de Amerikaanse mastodont goed in bedwang, ook als het allemaal wat harder gaat. De Ford is overigens goed voorzien van rij-assistentiesystemen. De Amerikanen leveren Pilot Assist standaard, waardoor de Explorer zich binnen de lijntjes en op een gezonde afstand van zijn voorligger houdt. Helaas waarschuwt de Ford van tijd tot tijd ten onrechte dat de handen weer aan het stuur moeten. In de Explorer torenen de inzittenden hoog boven de rest van het verkeer uit, terwijl het uitzicht over een stevig gewelfde motorkap een bijdrage levert aan het gevoel van onoverwinnelijkheid. De bijzonder hoge zit levert ook een bijdrage aan het comfort, alleen doen de stoelen dat jammer genoeg niet. De zittingen zijn erg kort, de stoelen zelf wat vlak en de rugleuning heeft hier en daar wat onaangename oneffenheden die nooit helemaal verdwijnen.

Goedkoop plastic
Het interieur van de Explorer is in orde, maar niet veel meer dan dat. Er is veel goedkoop ogend plastic gebruikt, ook voor dingen die veelvuldig worden aangeraakt. Het gebruikte leer glimt nogal en is niet van premium kwaliteit. Tegelijk komt het Ford-binnenste wel degelijk over. Ook ergonomisch is er weinig op aan te merken. Ford maakt graag gebruik van fysieke knoppen, wat betekent dat de standaard met opties volgeladen Explorer er héél veel heeft. Elektrisch verstelbare, verwarmbare en geventileerde stoelen, een panoramadak, audio van Bang & Olufsen, een 10,1-inch touchscreen en tal van andere zaken zijn gewoon standaard. De enige beschikbare optie is eigenlijk een kleur, zodat de Explorer altijd net even onder de 80 mille blijft steken. Een ST-Line is standaard voorzien van zwarte exterieuraccenten, zwart leer en rode stiksels is in Nederland de enige optie, en dat vindt niet iedereen mooi. Het digitale instrumentarium van de Ford oogt nogal onrustig met een felblauw scherm, maar daar staat tegenover dat het cluster van de Explorer veel mogelijkheden biedt en zelfs navigatie-aanwijzingen van Android Auto weergeeft, een mogelijkheid die door steeds meer autofabrikanten wordt benut.

Drie zitrijen
De Explorer heeft standaard een derde zitrij. Dat betekent dat de tweede rij enigszins wordt ingeperkt, maar toch is het goed toeven achterin. De derde rij is echt een bank, al is de leuning in tweeën gesplitst. Het ruimte-aanbod is hier voor Europese begrippen simpelweg riant. Zelfs volwassenen kunnen er een aardige plek vinden, maar met de benen stevig opgetrokken vanwege de hoge vloer. Ook het zicht naar buiten is door de dikke raamstijlen niet optimaal. Gooien we de achterste rij plat dan slikt de Ford 635 liter bagage, met alles plat zelfs 2.274 liter. Als er nog meer mee moet, kan de hybride ook met een flinke aanhangwagen overweg. De Ford-trekhaak kan 2.500 kg aan en dat is ronduit vorstelijk.

Oordeel

4 sterren

Voor wie niet zwaar tilt aan luxebeleving, maar wel volop ruimte blieft, is de Ford Explorer PHEV een uitstekende keuze. Het ruimte-aanbod is overweldigend groot, hij rijdt verrassend goed en heeft als dikke bonus die heerlijke, ouderwets krachtige V6. Een beetje lomp, maar wel lekker.

Signalement

Merk Ford
Model Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 76.710

Specificaties

Brandstof elektro/benzine
Motor V6, plug-in hybride
Maximaal vermogen 336 kW / 457 pk
Accu capaciteit 14 kWh
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 5.049 mm / 2.004 mm / 1.778 mm
Wielbasis 3.025 mm
Massa leeg 2.466 kg
Laadvermogen 694 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.500 kg / 750 kg
Banden255/55R20Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,4 s (fabrieksopgave: 6,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,4s
Brandstofverbruik 10,0 l/100km (fabrieksopgave: 2,9 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 71 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Explorer
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
    Ford Ford Explorer Nieuwe auto's

    Uitgelicht aanbod

      3.0 Twin-Turbocharged 6-Pers. 400PK

      Ford Explorer 3.0 Twin-Turbocharged 6-Pers.

      • 2020
      • 2.502 km

      € 92.700

      3.0 V6 EB PHEV 457pk Aut ST-Line

      Ford Explorer 3.0 V6 EB PHEV 457pk Aut ST-Line

      • 2020
      • 18.578 km

      € 70.995

      3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line | NIEUW TE BESTELLEN |

      Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line | NIEUW TE BESTELLEN |

      • 2021
      • 5 km

      € 73.945

    Meer Ford Explorer occasions

    Lezersreacties (13) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Ford Explorer specificaties
    • Ford Explorer occasions
    • Ford Explorer video's
    Advies en informatie
    • Ford Explorer tests
    • Ford Explorer gebruikersreviews
    • Ford Explorer index
    Ford Explorer PHEV vs. Volvo XC90 Recharge T8 - Dubbeltest

    Ford Explorer PHEV vs. Volvo XC90 Recharge T8 - Dubbeltest

    Het Nederlandse belastingklimaat zorgt ervoor dat traditionele Amerikaanse auto’s in ons land...

    Lees meer
    Ford Explorer PHEV - Rij-impressie

    Ford Explorer PHEV - Rij-impressie

    De Ford Explorer bestaat net zo lang als AutoWeek. Het fenomeen SUV was in 1990 en de jaren...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Autonieuws
      Ford Explorer als luxueuze King Ranch Edition

      Ford Explorer als luxueuze King Ranch Edition

      11
      • 24 februari 2021
    • Review
      Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line (2020)

      Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line...

      4
      • 17 november 2020
    • Ford Explorer PHEV vs. Volvo XC90 Recharge T8 - Dubbeltest

      Ford Explorer PHEV vs. Volvo XC90 Recharge...

      • 9 oktober 2020
    • Ford Explorer PHEV - Rij-impressie

      Ford Explorer PHEV - Rij-impressie

      • 8 september 2020
    • PREMIUM
      Ford Explorer & Ranger - Reportage

      Ford Explorer & Ranger - Reportage

      • 4 augustus 2020
    • Autonieuws
      Back to Basics: Ford Explorer PHEV

      Back to Basics: Ford Explorer PHEV

      57
      • 18 juli 2020
    • Autonieuws
      Ford hangt prijskaartje aan Explorer PHEV

      Ford hangt prijskaartje aan Explorer PHEV

      49
      • 23 december 2019
    Merk
    Merk
    • Review
      Ford Fiesta 1.1 85pk Trend (2018)

      Ford Fiesta 1.1 85pk Trend (2018)

      • 27 februari 2021
    • Autonieuws
      Ford legt productie Focus langer stil wegens chiptekort

      Ford legt productie Focus langer stil wegens...

      14
      • 26 februari 2021
    • Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40 P8 AWD

      Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40...

      72
      • 25 februari 2021
    • Autonieuws
      Shelby F-250 Super Baja is heftige Ford F-250

      Shelby F-250 Super Baja is heftige Ford...

      7
      • 24 februari 2021
    • Autonieuws
      Ford Explorer als luxueuze King Ranch Edition

      Ford Explorer als luxueuze King Ranch Edition

      11
      • 24 februari 2021
    • Review
      Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line (2019)

      Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line...

      1
      • 18 februari 2021
    • Autonieuws
      Ford: vanaf 2030 alleen elektrische auto's in Europa

      Ford: vanaf 2030 alleen elektrische auto's...

      184
      • 17 februari 2021

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • RSS
    • Twitter
    • Youtube

    Meer AutoWeek

    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids
    • Koppel abonnement

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek Lab
    • AutoWeek Autoverzekering
    • AutoWeek Private Lease
    • Je auto aanmelden
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Maserati
    • Mazda
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • Mini
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2021 DPG Media Magazines B.V.

    onderdeel van DPG Media Magazines groep