Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line (2019)

autoreview

Ford EcoSport
Ford EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSportFord EcoSport

Signalement

UitvoeringEcoSport 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 3 maanden,,.

  • 3.600 km

Nadat de beslissing was genomen om de Fiat 500L door te verkopen, op zoek gegaan naar een andere auto. Omdat deze (nieuwe) auto private lease zou gaan worden hebben we met een maximaal maandbedrag gerekend en daarnaast natuurlijk toch wat eisen, zoals:
- net als de Fiat een wat hogere auto (SUV-achtig)
- hoeft niet groot te zijn, maar wel B/C klasse
- wat luxe-zaken, zoals achteruitrijcamera, de nodige sensors die de boel in de gaten houden, AAC
- (erg) goede stoelen

Er kwamen zo toch nog aardig wat auto's op een rijtje staan:
- Toyota C-HR (toch niet helemaal onze auto, kreeg wat last van claustrofobie toen ik de proefrit maakte)
- KIA Niro Hybrid (zeldzaam ongeïnteresseerde dealer, niet aan proefrit toegekomen. We werden niet enthousiast)
- Hyundai Kona (fijne dealer, best aardige auto, maar beetje saai)
- Mazda CX-3 (mooie afwerking; eigenlijk boven budget)
- Suzuki Vitara (werden er niet erg warm van)
- VW T-Roc (beetje te groot en duur voor wat we wilden, T-Cross zou het meer voor ons zijn, maar nog niet beschikbaar)

Uiteindelijk kwamen we bij de Ford garage terecht waar zowel de Kuga als de EcoSport onze belangstelling hadden. De Kuga was voor ons gebruik (we zijn echt maar met z'n tweeën) wat groot en werd qua maandbudget ook nogal prijzig. De EcoSport vinden we niet moeders mooiste, beetje raar afgesneden achterkantje, maar de binnenkant oogt prima en het geheel is heel netjes afgewerkt. In de ST-line -waarvoor we uiteindelijk gekozen hebben- zijn de stoelen uitstekend en heel goed af te stellen met een fijne lendensteun.
Met wat aanvullende pakketten zoals:
- Parking-pack
- Winter-pack
- Navigation-pack
voldoet de auto helemaal aan onze wensen.

De ST-line heeft een redelijk stugge vering en extra stabilisatie om de auto recht te houden. Het rijgedrag is prima, lekker stuurtje om de auto door bochten en rotonde's te sturen. Het motortje (1 ltr 3-cylinder) is behoorlijk pittig. Versnellingsverhoudingen zijn goed gekozen, waardoor je, mede door het mooie koppel, behoorlijk snel kunt optrekken (dit alles natuurlijk voor de klasse waarin zo'n auto valt). Schakelen verloopt erg soepel en alle bediening is overzichtelijk met duidelijke schakelaars.
De auto is in het rijden lekker stil. Bij hogere snelheden is er wat wind- en bandengeruis. De motor hoor je niet.

Al heel snel schakelt de start-stop in. Ik ben daar geen liefhebber van. Dus zet het altijd uit, moet helaas wel bij iedere rit weer opnieuw.

Er zit een groot display in de auto waarop alle functie's en het display van de achteruitrijcamera heel goed af te lezen zijn. De navigatie is overduidelijk en adequaat, al zou het prettig zijn als Ford eens een nieuwe kaart beschikbaar stelde. Deze versie F7 is wss zo'n 2 jaar oud en dat begint zichtbaar te worden.

Benzineverbruik is acceptabel. We rijden nogal veel in de stad en dat is natuurlijk niet erg gunstig. We zitten nu gemiddeld op 1:14,5, maar ik verwacht dat het wel wat gunstiger zal worden. Olieverbruik is vrijwel nihil. Er is sowieso zoals te verwachten van een nieuwe auto na 3600 km niets dat niet goed werkt of waar iets op aan te merken is.

Opvallend is de zeer nauwkeurige snelheidsmeter. Ik was gewend bij andere auto's zo'n 4-5% afwijking te hebben (dus 105 = 100km echt), maar bij deze meter is 100 écht 100. Omdat ik het niet geloofde heb ik het met een GPS snelheidsmeter op mijn telefoon maar eens gecontroleerd en idd; 100 = 100 écht. Goed om te weten anders wordt Leeuwarden wel heel erg blij...!!

Kortom: fijne auto met verrassende dingetjes. Rijdt lekker, is netjes afgewerkt en heerlijk stil.

Wat aanvullingen en even de app loven ;-)

  • 5.400 km

We zijn weer wat maanden (en kilometers) verder en er is eigenlijk weinig te melden. Afgelopen tijd wat langere ritten gemaakt (zo'n 500 km op een dag) en na zo'n tocht steeds heel tevreden en fris uitgestapt. De EcoSport toont zich een heel prettige mobiele partner.
Over mobiel gesproken: Ford heeft een app (FordPass) die eenmaal geïnstalleerd heel veel handige functies voor de Ford eigenaar blijkt te hebben.

Je kunt er (gewoon vanuit je luie stoel thuis) de kwaliteit van de motorolie mee bekijken (en daarmee ook de hoeveelheid ervan); je kunt zien hoeveel km's je nog met de beschikbare hoeveelheid benzine in je tank kunt rijden; je kunt de bandenspanning zien en precies zien waar je auto geparkeerd staat (mocht je dat vergeten zijn). Verder nog een aantal handige aanvullingen zoals benzinestations, laadpalen (maar daar heeft een EcoSport niets aan), parkeer garages etc. Handig allemaal en het werkt ook nog eens prima!!

Eerste jaar achter de rug

  • 12.000 km

Het eerste jaar zit er op. Absoluut probleemloos verlopen, dus een korte en "saaie" review.
Het is (nog steeds) een fijne auto die heel netjes alles doet wat je van hem vraagt. Prima wegligging en stuurgedrag.
Technisch geen enkel probleem. Olieverbruik is heel laag en goed op de app bij te houden. Benzineverbruik is wel wat pittig. Staat nu op zo'n 1:12, maar met erg veel stadsritjes.
Alles ziet er van binnen nog als nieuw uit, geen slijtage plekken of dingetjes die los zitten of andere vervelende zaken die gaan irriteren.
Enig klein ongerief is de behoorlijk verouderde navigatiekaart. Nu al een jaar lang geen update gekregen op een kaart die bij in gebruik nemen van de auto al 2 jaar oud was. Ford moest zich kapot schamen.... Zucht...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.