Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 110.000 km |
Eindconclusie: jammer
- 110.000 km
In 2017 ben ik overgestapt van mijn Golf Sportsvan in deze C-Max. Gezien de bijtelling (van 20% naar 7%) leek dat een goede zet.
Achteraf gezien heb ik daar veel spijt van gehad.
De C-Max is geen slechte auto, maar de stap van de Sportsvan naar een Amerikaanse Ford is qua materiaalkwaliteit erg groot.
Amerikaanse Ford? Ja. In de tijd dat plug-in hybrides 7% bijtelling hadden, heeft Ford een stapel C-Max Energi’s uit de VS over laten komen. Allemaal met een net andere neus dan het Europese model, met een vaste (vrij rijke) uitrusting, met een achteras die er doorgezakt uitziet en met materiaalgebruik zoals dat in de VS werd toegepast.
Leer van de beste plastic koeien, randen aan het dashboard die aanvoelen of ze met opzet in je vel snijden, handgrepen die kraken als je er naar wijst, dat soort werk.
Het enige plezier dat ik aan de auto heb beleefd, is het plug-in rijden. Het was werkelijk een sport om het gemiddelde benzineverbruik (alle km/liters benzine) zo laag mogelijk te krijgen en te houden. En dat zonder een rijdende obstructie te zijn voor het overige verkeer, natuurlijk. Bij inleveren stond de teller op 1:34,6.
Jammer dat juist het plug-in gedeelte achteraf redelijk lomp in een bestaand ontwerp werd gemonteerd. Dit had tot gevolg dat de bagageruimte door de accu werd gereduceerd tot abominabele omvang. Als je de achterklap open doet, zie je ook gewoon de klont accupakket liggen, met daarbovenop de nieuwe ‘bodem’. Ik kan me geen auto voor de geest halen waar je je boodschappen zó hoog moet optillen.
Ook leek de voorwielophanging niet helemaal berekend op al dat extra gewicht: in de tijd dat ik de auto reed, heeft hij twee keer een onderhoudsbeurt gehad. En beide keren moesten er rubbers in de ophanging vervangen worden, omdat deze klapperde op hobbelig wegdek.
En jammer dat het ding een draaicirkel heeft als een touringcar. Daar heb ik tot de laatste dag niet aan kunnen wennen en moest dan ook met enige regelmaat steken omdat ik me weer eens verkeken had bij het indraaien op een parkeerplaats. Ben ik dan zo’n slechte chauffeur? Ik denk van niet, want in 25 jaar autorijden was dit de eerste auto waar ik dit probleem had. Maar dat is geen garantie, natuurlijk :-)
Niet vanwege de plug-in, maar toch ook jammer, was dat het panoramadak spontaan ging lekken in de wasstraat.
Het was voor mij een leaseauto, dus verder geen kosten. Maar je zult het als particulier maar hebben...
Jammer dus, dat ik ruim twee en een half jaar in deze auto heb moeten rijden, waarvan ik er ruim twee jaar een pokkehekel aan heb gehad.
En dat is eigenlijk jammer voor de auto, die niet objectief slecht is. Alleen echt niet voor mij.
Dit is niet mijn beste review van een auto, maar hopelijk heeft een potentiële koper van een plug-in C-Max er toch wat aan.
Elektrisch bereik etc
- 110.000 km
Op verzoek nog wat info over elektrisch bereik.
Om optimaal gebruik te maken van de plug-in lading, moet je eigenlijk een tweetal principes aanhouden:
1. Als je rit gedeeltelijk bestaat uit snelweg, probeer de accu dan zoveel mogelijk buiten de snelweg te gebruiken. Ik ging uit van de stelregel dat 80 km/h de maximale snelheid was die ik elektrisch reed. Daarboven is de accu erg snel leeg. Ook heb je op dergelijke wegen vaak weinig regeneratie mogelijkheid.
2. Als je de mogelijkheid hebt, laat de auto dan (zeker in de winter) via de app op temperatuur brengen terwijl hij nog is aangesloten op de elektra. De verwarming is eigenlijk gewoon een gloeispiraal en vreet dus lading.
Om zuinig te rijden kun je de cruise control op Eco zetten, waardoor de auto geleidelijker versnelt ipv quasi-volgas. Sowieso zorgt de cruise control er in hybride stand voor dat de auto veel vaker zal overschakelen op elektrisch, wat het effectieve benzineverbruik vermindert.
In het dashboard kun je zien hoeveel je aan verwarming/koeling aan het verstoken bent. Door de temperatuurinstelling in stapjes aan te passen kun je voorkomen dat de benzinemotor aanslaat ter ondersteuning.
En de remcoach kan je helpen leren bewust regeneratief te remmen.
Met gebruikmaking van die tips, kon ik in de zomer zonder extreem mijn best te doen tot 25 km op een lading halen. Met iets meer moeite haalde ik af en toe ook 30 km: van thuis naar de bioscoop, maar dat lukte ook regelmatig precies niet.
In de winter zakte dat naar 15 tot 20, maar voor mijn gevoel was dat vooral voor de verwarming.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.