Ford C-MAX 1.8 16V Flexifuel Titanium (2008)

autoreview

Ford C-MAX 1.8 16V Flexifuel Titanium (2008)

Signalement

UitvoeringC-MAX 1.8 16V Flexifuel Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst49.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 12.000 km

Afgelopen zaterdag 10 mei 2008 onze C-Max Flexifuel Titanium met Business Pack opgehaald. De auto is gespoten in de kleur Moondust Silver Metallic. De kleur staat ’m goed en zilver heeft als voordeel dat je er weinig op ziet.

De Titanium uitvoering van de C-Max is al erg compleet:

* 17’ lichtmetalen velgen
* Mistlampen in voorbumper
* Blauw getint glas
* Buitenspiegels met geintegreerde richtingaanwijzers en instapverlichting
* Electrisch bedienbare ramen V A met antiklemfunctie
* Electrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels (ook ruitensproeiers verwarmd)
* In hoogte verstelbare bestuurders- en passagiersstoel met lendesteunverstelling
* Visibility Pack (aut. verlichting, aut. ruitenwissers, aut. dimmende achteruitkijkspiegel)
* Comfort stoelensysteem achterin (uitneembaar en diagonaal verschuifbaar)
* Automatische Dual Zone airconditioning
* ABS met EBD (aut. remkrachtverdeler)
* EBA (noodremassistent)
* ESP (stabiliteitsprogramma) TCS (traction control)
* Voorruitverwarming
en nog veel meer.

Het Business Pack bestaat uit:
* Kleurennavigatie
* Radio/CD/MP3 (met iPod aansluiting onder middenarmsteun)
* Bluetooth verbinding met telefoon
* Voicecontrol voor audio, navigatie, telefoon en climate control
* Parkeersensoren voor en achter


*****1e rijindruk na 300 km.*****
De auto stuurt zoals van van Ford gewend zijn: superstrak en heerlijk rijdend. Uiteraard moet de motor nog ingereden worden en is ie nog niet helemaal ’los’ maar de 1e indruk is geweldig. Voelt zeer degelijk aan, mooi afgewerkt en lekker ruim.

We hebben de middelste achterstoel al naar de bagageruimte geklapt en de 2 andere stoelen diagonaal naar achteren geschoven. Onze 2 kids hebben een zee van ruimte en zijn erg in hun nopjes met de vliegtuigtafeltjes. De bagagruimte is behoorlijk ruim maar wel wat kleiner dan de Mondeo Wagon die we hiervoor hadden. Die ruimte gebruiken we echter alleen als we op vakantie gaan dus we zullen overgaan tot aanschaf van een dakkoffer.

Het is me opgevallen (boardcomputer) dat de auto niet erg zuinig lijkt. Heb hier in tests ook al over gelezen. We hebben heel gemiddeld gereden (stad, binnenwegen en snelweg) en behoorlijk rustig aan (wel inrijden dus vrij wisselend toerental, niet boven de 4000 toeren) en de meter geeft aan dat we 1 op 9,9 hebben gereden. Wordt wellicht nog beter als de motor ingereden is maar heel veel zuiniger zal het niet worden.


*** UPDATE 24-05-2008***
De 1e 1000 km. zitten erop! Auto bevalt er goed. De motor begint al wat losser te worden. Wel hebben we de laatste kilometers meer korte stukken gereden en zijn we teleurgesteld over het brandstofgebruik. Volgens de boardcomputer verbruikt de auto 11,6 liter per 100 km. Ongeveer 1 op 8,5 dus. Absurd veel, ook voor stadgebruik (we rijden de auto nog niet boven de 4000 toeren en rijden nog vrij rustig). We wisten wel dat het niet een bijzonder zuinige motor is en we hopen dat het verbruik nog zal dalen zodra de motor is ingereden want dit is echt te gek. Als dit op lange termijn zo blijft zullen we contact met de dealer opnemen om te laten kijken of er misschien iets softwarematig niet helemaal juist is. Ik heb de waardering voor gebruikskosten hierdoor aangepast naar 3 sterren.


*** UPDATE 19-08-2008***
Terug van vakantie naar Zuid-Frankrijk. We hebben tijdens de vakantie zo’n 3500 km. gereden dus dit is een zeer goede testrit geweest.

We waren behoorlijk zwaar beladen: 2 volwassenen 2 kinderen, volle kofferbak (tot onder ’afdekzeil’) en dakkoffer. De auto had geen enkele moeite met dit gewicht. We hebben veel snelweg gereden met snelheden tussen 110-130 en af en toe iets harder.

Verbruik: op benzine hebben we ongeveer 1 op 12,5 gereden, volgens mij helemaal niet slecht met de dakkoffer en belading. In Frankrijk konden we heel goede E-85/Ethanol tanken (we hebben slechts 1x benzine hoeven tanken). Het verbruik nam hierbij wel toe: gemiddeld 1 op 11. Groot voordeel is de literprijs ervan, tussen de 80 en 90 cent per liter. Ander voordeel van E-85 is merkbaar meer vermogen.

De cruisecontrol werkt veel beter dan in onze vorige auto (Mondeo). Houdt ’m prima op snelheid, ook berg op/af. De navigatie werkt perfect en rekent erg snel. Ook TMC was zeer waardevol.

Stoelen, ruimte en comfort aan boord zijn dik voor elkaar: geen klachten van bestuurder en passagiers. Motor behoorlijk stil en weinig windgeruis (alleen van de dakkoffer dan).

Kleine storing op de terugweg: zie kopje ’problemen’.


*** UPDATE 11-12-2008***
We zijn alweer een paar maandjes verder. Kilometerstand staat nu op 12.000. Auto bevalt nog erg goed. De C-Max is afgelopen week teruggeweest naar de dealer:

De radio-navigatie unit gaf toch af en toe nog zwart beeld en/of was niet meer te bedienen. Heel irritant! De dealer had een Service-pack beschikbaar. Lijkt Microsoft wel...Navigatie lijkt nu wel te werken zoals het hoort.

Ook de regensensor is opnieuw ingeregeld omdat die het niet lekker deed: reageerde te laat op regendruppels terwijl ik 'm altijd op de meest gevoelige stand heb staan (de regensensor kun je naar gevoeligheid instellen en is ook snelheidsafhankelijk, hoe harder je rijdt, hoe sneller hij moet reageren). Nu doet ie het perfect!

Verder vond ik de koude start niet goed. Auto sloeg direct na starten weer af en ik moest bij lage buitentemperaturen altijd 2x starten. Is nu opgelost.

Al met al best wel veel 'kleinigheden' die de dealer goed oplost. Maar dit had ik toch niet verwacht bij een nieuwe auto. Onze vorige Fords hadden dit soort probleempjes niet maar hadden ook veel minder electronica. Betrouwbaarheid naar beneden bijgesteld.

De auto is wel zuiniger geworden, ik tank tegenwoordig ook de betere brandstoffen (BP Ultimate/Shell V-Power etc.) en dat is in verbruik en trekkracht echt waarneembaar! Kostenwaardering naar bven bijgesteld.

Winterbanden lichtmetalen velgen aangeschaft.

PROBLEMEN

  • 12.000 km

Een kunststof strip op de motorkap lijkt een beetje los te zitten (er zit wat ruimte tussen strip en motorkap). Hadden we al gezien bij aflevering en een monteur heeft ernaar gekeken maar het zit nog niet zoals het hoort. Dus daar moet de dealer even naar kijken.


***UPDATE 24-05-2008***
De strip is vandaag door Ardea Auto Delft eraf gehaald en opnieuw gemonteerd. Er zat een clipje scheef gemonteerd waardoor de strip los zat. Nu is dat opgelost en zit de strip mooi strak gemonteerd.


*** UPDATE 11-07-2008***
De complete radio/navigatie-unit is vervangen ivm uitvallen van scherm en stuurbediening. Nieuwe werkt zoals het hoort.


*** UPDATE 19-08-2008***
Op de terugweg zette ik in druk verkeer de cruisecontrol uit. Direct viel het vermogen grotendeels weg (liep op 3 cilinders) en kregen de melding: ’motorstoring’ een grote waarschuwingsdriehoek op de infodisplay. We reden gelukking net bij de afrit van een parkeerplaats en hebben daar de motor stilgezet. Opnieuw gestart en de auto functioneerde weer normaal. De boardcomputer heeft een logboek maar hierin stonden geen meldingen. Bij thuiskomst gaan we bij de dealer langs om de computer even te laten uitlezen.

De radio/navigatie-unit hebben geen storingen meer gegeven sinds het vervangen ervan.

Verder geen bijzonderheden.


*** UPDATE 11-12-2008***
- Radio-navigatie heeft Servicepack gekregen
- Regensensor opnieuw ingeregeld
- Koude start (onder 5 graden buitentemperatuur) opnieuw afgesteld

Aandrijfas vervangen!

  • 28.000 km

Bij het insturen naar links en op verkeersdrempels hoorden we een krakend geluid uit het vooronder (rechts). Dus auto naar de dealer. Conclusie: aandrijfas moet vervangen worden. Mijn mond viel open van verbazing! De auto is ruim een jaar oud en dan nu al zo'n onderdeel vervangen? We zijn blij dat we 4 jaar garantie hebben....

De C-Max rijdt overigens verder heel fijn. Vooral na de vakantie (met caravan) is de motor echt los gekomen en veel pittiger geworden. De vakantierit met caravan van 1050kg. is prima verlopen. Op de snelwegen bergje op konden we gemakkelijk de 110 aantippen, wel vaak terugschakelen naar 4. De C-max reden we in Frankrijk op Ethanol (is daar goed verkrijgbaar en kost zo'n 85 cent per liter). Verbruik met caravan in de bergen ging dan wel naar de 1 op 4 (ja, u leest het goed). Normaal verbruikt in NL gemiddeld 1 op 11.

Al met al blijven we erg tevreden over de auto alleen is er een kleine smet op de betrouwbaarheid gekomen vanwege de reparatie aan de aandrijfas.

Total loss

  • 49.000 km

Helaas! De C-Max is niet meer bij ons. De auto is te water geraakt en total loss verklaard (economisch total loss). Echt zonde want de auto verkeerde in topstaat. Nog geen beschadiging te vinden, we zijn erg zuinig op onze spullen.

Hoe is de C-Max ons bevallen? Super! Het is een fijne, ruime auto. Ruimer dan je van buiten zou denken. En ik ben 1,99 lang dus als ik het ruim vindt...

Betrouwbaarheid heb ik naar boven bijgesteld. Alleen in het 1e jaar hebben we wat aan de auto gehad (zoals de aandrijfas). Verder heeft de auto gedaan wat ie moest doen: rijden! En heel goed rijden.

Voordelen:
- ruimte
- comfort
- kwaliteit interieur (geen rammeltjes o.i.d.)
- flexibiliteit interieur (m.n. de verschuifbare stoelen achter)
- kosten (onderhoud)
- luxe aankleding
- voorruitverwarming is ideaal in de winter!

Nadelen:
- brandstofverbruik (1 op 10 bij 75% korte ritten en 25% snelweg)
- motorgeluid boven de 110 km/uur (motor maakt veel toeren een 6-bak zou 'm goed doen).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.