Fiat Tipo 2.0 i.e. 16V (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tipo 2.0 i.e. 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 133.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sedicivalvole, zoals het achterop het kofferhandvat staat vermeld, staat voor 16-klepper op zijn italiaans. Deze (meest) speciale en ook prijzigste Tipo van alle is een schitterende, snelle, luxe en ’zeldzame’ auto. Naast het standaard velaagde onderstel, Momo leren stuur, electrisch pakket, 2 liters, 16 kleppen en 146 pk"s heb je ook zeer weinig kans dat je een andere sedicivalvole ziet rijden. Niet omdat er al veel op de sloop rusten, maar omdat er simpelweg niet veel van zijn gemaakt. Dat is geen minpunt, want waarschijnlijk komt het doordat er destijds niet veel interesse was voor de italiaanse automarkt (betrouwbaarheid?), zeker niet voor zo"n duur spektakel. Rijden doet hij geweldig, stuurt strak en snel door de bocht is geen enkel probleem, (zeker niet met zijn schijfremmen rondom). Optrekken (fabriekswaarde 0 tot 100 = 8,4 sec.) gaat als een trein en je gaat dan ook nooit af bij een stoplicht. Het interieur is zeer netjes afgewerkt, ook zijn er mooie recaro look-a-like stoelen en een luxe aangekleed dashboard. Je vind er een ’electronic-check’ en ook oliedruk, temperatuur koelsysteem en alle andere doordeweekse klokjes zijn aanwezig. Dit alles kun je met eigen kracht meeslepen met maximaal 205 km/h - op een klok die doorgaat tot de 260! Van buitenaf gezien is de auto te herkennen aan de standaard gemonteerde side skirts, met daarop rode lijn die rondom doorloopt op de bumpers. Ook 15’ licht metalen velgen, een lagere rustpositie boven het asfalt en zoals eerder genoemd ’Sedicivalvole’ op de achterkant. Samengevat : EEN GEWELDIGE AUTO!
Kijk voor de beste site op het web : WWW.TIPO16V.CO.UK
PROBLEMEN
Iets minder zijn de gebreken die (misschien alleen vanaf dit soort km-standen) weleens kunnen voorkomen : versnellingsbak - revisie, uitlaat (katalysator). Uit voorzorg bij aanschaf : oliefilter, olie verversing, distributieriem, v-snaar, roterende as riem en bougies. Verder wat breekbare dingen rondom, zowel het interieur als - in mindere mate - het exterieur. Het is een gevoelige moter die goed warm gereden moet worden en waarbij weleens wat kleins aan kapot kan gaan. Het fijnste met een auto als deze is als je zelf ook iets of wat technisch bent.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.