Fiat Ritmo 75 i.e. (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ritmo 75 i.e. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 96.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen mijn vorige Ritmo afgelopen september besloot zichzelf ter aarde te bestellen, verklaarde iedereen me voor gek dat ik weer opnieuw in een Ritmo stapte. Klets maar raak, dacht ik; ik wist tenslotte wat een lekker rijdende auto een Ritmo is!
Affijn, de zoektocht duurde niet lang; mijn oog viel op een vijfdeurs 75Cl i.e., een type waarvan er nog maar één van bekend was in Nederland. Dat ene exemplaar had dringend een goede verzorger nodig, en ik stelde me als taak deze rol op me te nemen.
Mijn vorige Ritmo was nu niet direct een probleemloze auto. Het ene vreemde defect volgde direct het andere bizarre verschijnsel op; er was altijd wel wat stuk, en nooit dingen waarvan je het verwachten zou. Hoe anders is dat met dit exemplaar: hij heeft echt zijn onderhoud wel nodig, maar dat is ook niet meer dan normaal voor een 20 jaar oude auto. De auto start altijd, weer of geen weer.
Dit model heeft een 75 pk 1.5 litermotor met injectie in plaats van een carburateur. Niet choken dus, gewoon sleutel omdraaien. Heerlijk! Ook heeft hij 5 versnellingen, wat een hoop geluid en brandstof scheelt op de snelweg. De auto rijdt ongeveer 1:14, waarbij het geen moer uitmaakt of je nu actief probeert zo zuinig mogelijk te rijden of flink mee trapt op de linkerbaan. Wat overigens prima kan; een topsnelheid van 160 km/h is weliswaar voor deze tijd niet hoog, maar de acceleratie er naartoe verloopt met een tempo waar het prima mee vertoeven is in het moderne verkeer.
Al met al een perfect goedkoop vervoermiddel dus, dat weliswaar meer liefde vereist dan een oud Japannertje. De duimpjes die je zo nu en dan krijgt, aanspraak bij het tankstation of parkeerplaats, blikken op de snelweg, maken het geheel af. Geweldige auto, die ik niet snel weg zal doen.
Update 17-5-07: De auto is weer door de apk. Een lampje moest vervangen worden, en de accu zat niet goed vast. Ook het flexibele stuk van de uitlaat is vervangen. Verder geen mankementen en adviespunten.
PROBLEMEN
Geen problemen tot nu toe, alleen maar dingen die ik eerder onder ’regulier onderhoud’ zou willen scharen:
Ik heb vervangen:
bougiekabels ( 30 euro )
bougies ( 15 euro )
remblokjes vóór ( 25 euro )
De accu verwisseld met die uit mijn vorige Ritmo ( gratis dus )
Olie en koelvloeistof vervangen
Laten vervangen:
Twee voorbanden ( de oude kregen levensgevaarlijke scheuren door ouderdom en slecht fabrikaat )
Fuseekogels ( 200 euro ). De rubbers waren droog geworden door ouderdom.
APK-onderhoud
Op 16-5 is hij weer voor een jaartje goedgekeurd. Een lampje moest vervangen worden, evenals het flexibele stuk van de uitlaat. Ook zat de accu niet goed vast. Ik was voor net onder de 200 euro klaar.
Bijzonder onderhoud:
De carosserie had een aantal flinke roestplekken en een schade, vooral in de kofferbak en de linkerwielkastrand achter. Ook de voorkanten en achterkanten van de dorpels waren rot. Dit alles is uitgeslepen en opnieuw ingelast.
Wat zit eraan te komen:
De rembekrachtiging lijkt stuk te zijn. Dat is al vanaf het begin dat ik de auto heb. Op den duur moet daar wel wat aan gebeuren. De auto is er wel mee door de apk gekomen ( ik kreeg niet eens een opmerking erover ) dus zó dringend is het niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.