Fiat Punto HGT (2000) #5

autoreview

Fiat Punto HGT (2000)

Signalement

UitvoeringPunto HGT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst169.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 169.000 km

Lang naar zo'n loeder in een zo origineel mogelijke staat, niet afgetrapt, in een decente kleur, met een zo sluitend mogelijke historie èn voor een realistische prijs gezocht.

Uiteindelijk in de buurt van Utrecht er eentje op de kop kunnen tikken. Geheel in originele staat en in een mooie zilver metaalkleur, voorzien van het optionele dure Abarth-pakket en tevens voorzien van de destijds onder meerprijs geleverde originele audio & navigatie (Blaupunkt, inclusief de CD-wisselaar in de middenconsole) en (nog net géén) 170.000 km (NAP) op de teller. Verder binnenin een keurige donkerblauw/zwarte stoffering, leuke zilveren en kevlar accenten in het verder zwarte interieur, lekker dik sportstuur met lederen bekleding, comfortverhogende midden-armsteun met handig bergvak.

En, heel belangrijk, geen roest exterieur en onderzijde (draagarmen!) en - op wat kleine krasjes en deukjes na - geheel schadevrij. Kortom: een razend leuk ding!

Leuk ten aanzien van het rijden - hoe harder hoe beter, toeren maken is haar (ja, een rasechte pittige Italiaanse señorita) lust en haar leven. Onder de (pakweg) 5000 tpm is er nog niet zoveel aan de hand, maar daar boven wil ze zo snel mogelijk richting de 7000 toeren - dan gilt ze het uit van de pret. Dat impliceert schakelen, heel veel schakelen, want het volle vermogen van 131 peeka's komt pas rond de 6500 toeren geheel vrij (dat was in 2000 een hele bak vol, zeker voor zo'n klein autootje. Vandaag de dag heeft elk 'drie cylinder boodschappenwagentje met turbo' met zoiets onder de motorkap. Tijden veranderen.....). Het koppel van 165 newtonmeter komt gelukkig al zo'n tweeduizend toeren lager vrij, en impliceert dat je ook "ietwat rustiger" kunt boemelen. Dat schakelen vergt wel een ferme hand: FIAT schijnt een heuse sportbak (ZF?) te hebben gemonteerd waarbij het zelfs mogelijk is om "met tussengas" razendsnel en met ferme klappen zonder koppeling gebruik te kunnen schakelen. Ik laat dat overigens, uit barmhartigheid voor de techniek, maar achterwege.

De motortechniek is gecompliceerd en delicaat - dubbele, bovenliggende & verstelbare nokkenassen (soort V-tec achtig systeem), een tamelijk delicate warmte-huishouding, de stringente eis van het gebruik van dure syntetische olie en ze wenst elke 60.000 km een complete vervanging van haar distributie (!)... En, dankzij het vereiste toeren festival, ook een ferme slok benzine.... Liefst RON98, hoewel ze ook op RON95 haar deuntje wenst mee te blazen. En dat alles resulteert in een doorsnee verbruik van ca. 1:12 op de snelweg en ca. 1:9,5 à 1:10 in de stad. Een stukje planken en wat stoplichtsprintjes geeft dan al gauw een verbruik van 1:7,5. Dat is dan ook de oorzaak van de gigantische Co2 waarde van 199 (!!!) gram per 100km (waardoor invoer vanuit het buitenland vanwege de slurptax zinloos is). Echter: in zo'n 8 à 8,5 seconden laat ze zich bij droog weer afschieten van 0 tot 100 km/uur, en dat is rapper dan menig modernere automobiel..!.

Qua comfort heb je bij dit specifieke model niets te zoeken, hoewel het meubelwerk (sport kuipstoelen), doch wat hoog "op den bok "zittend, een stevig doch tevens een prima zitcomfort genereert - ook op lange ritten. Maar de vering is loeihard, elke hobbel en kuil wordt één op één doorgegeven aan de ruggengraat en ook het geluidscomfort is kei- en keihard, hoewel de opzwepende sound van het 1.8 liter toerenbeest in het vooronder eigenlijk helemaal niet gek klinkt: met een heuse hitsige snerp bovenin! De op zich prima audio installatie (4x40w met 100w subwoofer) is bij het betere rij- en scheurwerk dan ook feitelijk overbodig.

Het ding stuurt als de spreekwoordelijke kart, onwijs neutraal zonder onder- of overstuur, waanzinnige bochtsnelheden zijn haalbaar (onder de juiste weersomstandigheden, anders is ze heel gemeen en wil de achterzijde de voorzijde voorbij), natuurlijk wel afhankelijk van de gemonteerde banden (185/55R15V) en de juiste bandenspanning. Bij de koop zaten er Dunlop SP Sport onder en die konden mij maar matig bekoren. Heb er een paar duizend kilometers verder vier frisse Goodyear Efficientgrip Performance onder laten zetten en deze bevallen mij beter - zeker bij natte omstandigheden.

Qua distributie heb ik deze laten vervangen, al met al ben je dan zo'n € 1.000 à € 1.250 verder, inclusief alle riem- en loopwerk alsmede de nokkenasverstelling en de waterpomp.

Al met al een leuk "gooi- en smijt autootje", geen goedkope klant (zowel qua benzine consumptie als qua onderhoud zoals distributie). Voor de rest is het een gewone Punto: uitgekiend ontwerp, verbazend ruim en bruikbaar (o.a. door de 1/3-2/3 neerklapbare bank en de fameuze 'city' knop waardoor de besturing met de spreekwoordelijke vingertop geschiedt) en van een vrij tijdloze vormgeving die niet snel zal vervelen en nog steeds modern aandoet.

Conclusie: een echte wagentje voor de liefhebber die haar plus- en minpunten weet te waarderen!

3,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    2
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens