Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Fiat
  • Punto

Fiat Punto 1.9 JTD ELX (2001)

Dieselen zonder dralen

Fiat Punto 1.9 JTD ELX (2001)
  • Autotest
26 maart 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Moderne diesels in compacte auto"s: u heeft er in AutoWeek al heel wat over kunnen lezen. Op deze pagina gaat de Fiat Punto 1.9 JTD door de keiharde testmolen. Maakt deze Italiaan een kans in dit flink beconcurreerde segment?

We kennen de 1.9 JTD-krachtbron van de Punto natuurlijk al uit de Alfa 156, al is hij voor de Punto wat gedowntuned en heeft hij geen 110 pk, maar moet hij het met 80 pk doen. Feit is, dat de Punto vanaf augustus 2001 5 pk extra heeft. Is 80 pk misschien wat onderbemeten voor de 1100 kg zware Punto?
Kunnen we meteen met de deur in huis vallen en daarop met een volmondig nee antwoorden. De huidige 1.9 JTD diesel geeft allerminst de indruk te weinig vermogen in huis te hebben. Zelfs met 80 pk voelt de Punto levendig, vlot en sportief aan. Uitnodigend ook. Om lekker rap over de wegen te vliegen, waar in de vakantietijd nu eens niet die nare ochtendfiles staan. Wat een luxe en wat een genot!
Als je de sleutel in het contactslot omdraait hoor je heus wel dat er een diesel onder de motorkap ligt. Maar het nagelen is weg als de motor warm is en dan, tja, dan zit je gewoon in een sportieve sprinter. De Punto schiet in elfeneenhalve tel naar 100 km/h, keer op keer sneller dan de fabrieksopgave. Hij heeft er echt zin in. De tussenacceleratie legt hij al even gretig af, zodat inhalen vanaf 50 of 80 km/h een fluitje van een cent is. De decibellen die in de cockpit doordringen zijn niet alleen veroorzaakt door het motorgeluid. De Punto is wat stug afgesteld en ook vanaf het onderstel komen geluiden binnen. In de vijfde versnelling op een kruissnelheid van 120 km/h is dat met 72,8 dB aan de hoge kant, al wordt het in verhouding niet veel méér als je sneller rijdt. Voor dat laatste zijn we toch ook maar even de grens over gegaan. Hoe dieselen we in het échte snelverkeer? In no time zit je van 120 op 150 km/h en zetten we de achtervolging in van alles wat Duits en groot is. Met 175 km/h op de teller sla je geen gek figuur. Rij je netjes en met Nederlandse snelheden, moet met de Punto een verbruik van 1:20 haalbaar zijn. Maar ons testverbruik van 1:16,9 is zelfs voor mensen met haast (en de gebruikelijke testmetingen) niet slecht.

Vastbijten

Het wat stug afgestemde onderstel bijt zich gretig vast in bochten en blijft vervolgens mooi op koers. De Punto stuurt licht maar is niet supergevoelig. Daarvoor is de elektrische servobesturing verantwoordelijk, die - we weten het misschien al - ook een superlichte City-stand heeft voor het inparkeren in hele krappe plaatsjes. Rijden, parkeren, en natuurlijk remmen. Het remsysteem van de Fiat functioneert naar behoren en ABS is een optie van zo"n f 1575/
e 715. Het opmerkelijke interieurdesign ademt een eigen sfeer uit. De stoelverstelling is plezierig: draaiknoppen aan de kant van de middenconsole: hoera! dan zit je tenminste niet knel met je hand tussen stoel en portier. En om de rugleuning om te klappen of achter in te stappen gebruik je een hendeltje dat keurig bovenaan de rugleuning is geplaatst: mooi niet meer bukken. De lange zittingen zijn wat vlak, maar de rugleuningen geven goede zijdelingse steun. Jammer Fiat, dat we nog een piccilo punto konden vinden dat het gebruiksgemak verder zou veraangenamen. Ondanks centrale portiervergrendeling kun je niet zonder meer de achterklep openen. Ofwel je moet de hendel naast de stoel gebruiken, of als je al buiten bent, de sleutel. Da"s knap onhandig. Die sleutel heb je ook nodig om de tankdop te kunnen verwijderen. De zit in de Punto is zoals zijn carrosserie: wat hoger dan we gewend zijn - meer richting mini-ruimtewagen. Hij heeft praktische dubbele portiervakken, een lekker diepe dubbele bekerhouder voorin de middenconsole, die bovendien goed bruikbaar is voor andere spulletjes, zoals een zonnebril. De achterpassagiers hebben in de Punto redelijk de ruimte, zowel voor benen als hoofd. De bagageruimte is relatief hoog en voldoende ruim voor een auto in deze klasse. En dan de veiligheidsuitrusting. Sinds kort wordt de Punto standaard geleverd met zes airbags. Eén voor bestuurder en passagier, twee zijbags en nu dan ook twee hoofdairbags. Twee hoofdsteunen achterin zijn standaard. De Punto is vooral voor mensen die vaak de achterbank moeten gebruiken en wat hoger willen zitten misschien een wat meer voor de hand liggende keus. Al met al scoort hij hoog in de compacte dieselklasse.

Signalement

Merk Fiat
Model Punto 1.9 JTD ELX
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.145

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.910 cc
Maximaal vermogen 59 kW / 80 pk bij 3.000 tpm
Maximaal koppel 196 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.800 mm / 1.660 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 1.015 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 400 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s (fabrieksopgave: 12,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,2 s / 13,5 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km
CO2-uitstoot 130 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Fiat Punto
Fiat Fiat Punto

Uitgelicht aanbod

    Fiat Punto 1.2 bj 2001 apk 09-2022 leuk beginners auto

    Fiat Punto 1.2 bj 2001 apk 09-2022 leuk beginners auto

    • 2001
    • 236.937 km

    € 999

    Fiat Punto 1.2 3DR MY2001 Dynamic Actieprijs € 1.999,-

    Fiat Punto 1.2 3DR MY2001 Dynamic Actieprijs € 1.999,-

    • 2003
    • 96.403 km

    € 1.999

    Fiat Punto 1.2 ELX 3DR Nieuwe Apk ! | Nap |

    Fiat Punto 1.2 ELX 3DR Nieuwe Apk ! | Nap |

    • 2000
    • 168.942 km

    € 995

Meer Fiat Punto occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat Punto specificaties
  • Fiat Punto occasions
  • Fiat Punto video's
Advies en informatie
  • Fiat Punto tests
  • Fiat Punto gebruikersreviews
  • Fiat Punto index
PREMIUM
Fiat 500 - Koopwijzer

Fiat 500 - Koopwijzer

Youngtimers zijn er te kust en te keur. Eén van de youngtimers in spé is de Fiat 500, dé troetelauto...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat Grande Punto 1.2 8v Edizione Lusso (2008)

    Fiat Grande Punto 1.2 8v Edizione Lusso...

    1
    • 15 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat Punto TwinAir Turbo 100 Sempre (2018)

    Fiat Punto TwinAir Turbo 100 Sempre (2018)

    6
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat Punto TwinAir Turbo 100 Street (2015)

    Fiat Punto TwinAir Turbo 100 Street (2015)

    3
    • 10 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat Punto 0.9 TwinAir Pop (2013)

    Fiat Punto 0.9 TwinAir Pop (2013)

    1
    • 23 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic...

    3
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat Grande Punto 1.4 8v Dynamic (2008)

    Fiat Grande Punto 1.4 8v Dynamic (2008)

    5
    • 1 november 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic...

    5
    • 26 oktober 2021
meer reviews
Klokje Rond - Fiat Punto 1.2 ELX

Klokje Rond - Fiat Punto 1.2 ELX

73

De 60 pk sterke Fiat Punto van John Wilmink staat op het punt om de kaap van 400.000 km...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar goedkope occasion met dieselmotor

    Op zoek naar goedkope occasion met dieselmotor

    109
    • 19 februari 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Fiat Punto komt in 2023

    Nieuwe Fiat Punto komt in 2023

    66
    • 4 augustus 2021
  • Nieuws
    De Tweeling: Fiat Punto - Zastava 10

    De Tweeling: Fiat Punto - Zastava 10

    22
    • 2 september 2018
  • Nieuws
    Fiat zet punt achter Punto

    Fiat zet punt achter Punto

    86
    • 6 augustus 2018
  • Fiat Punto - Occasion Aankoopadvies

    Fiat Punto - Occasion Aankoopadvies

    70
    • 14 juli 2018
  • Fiat Grande Punto 1.4 TJet - 2007 - 356.512 km - Klokje Rond

    Fiat Grande Punto 1.4 TJet - 2007 - 356.512...

    97
    • 7 mei 2018
  • Nieuws
    Fiat Punto weer met dieselmotor te krijgen

    Fiat Punto weer met dieselmotor te krijgen

    119
    • 9 april 2018
Merk
Merk
  • Fiat Ducato - Camper Op de Brug

    Fiat Ducato - Camper Op de Brug

    15
    • 15 mei 2022
  • Nieuws
    Fiat Tipo - Back to Basics

    Fiat Tipo - Back to Basics

    72
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Fiat 500L krijgt in 2024 elektrische opvolger

    Fiat 500L krijgt in 2024 elektrische opvolger

    32
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu nu ook als 3+1

    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu...

    46
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Fiat 125 (1969) - In het Wild

    Fiat 125 (1969) - In het Wild

    40
    • 18 april 2022
  • Nieuws
    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    24
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden