Fiat Punto 60 S (1996) #3

autoreview

Fiat Punto 60 S (1996)

Signalement

UitvoeringPunto 60 S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf154.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Omdat mijn vorige auto (Y10) hevig aan roest onderhevig was heb ik daar afscheid van genomen. Mijn oog was gevallen op wederom een Italiaan, de Punto. Zeer modern design (voor die tijd) en als 3 deurs hatchback praktisch te gebruiken.
Ik heb deze begin 2007 gekocht. De auto was helemaal origineel en qua interieur een beetje trutterig te noemen (paarse bekleding). Ook zaten er 13’ 155 bandjes onder, lelijke wieldoppen en oranje knipperlichtglazen.
Ik kreeg de indruk dat deze wagen niet van een ’jeugdige’ is geweest en dus wel niet afgetrapt zou zijn. Aan de buitenkant zag ze er ook nog prima uit.

Na 4 maanden probleemloos rondgereden te hebben begonnen de problemen echter.
Mijn veronderstelling dat ie niet afgetrapt/mishandelt zou zijn bleek ook niets van waar....

Maar goed, ik heb als brave consument tot nu toe alle kwaaltjes laten repareren en de wagen een beetje opgeleukt met 15 LM sloffen met 195/45 R15 banden, Een K&N 57i intake set (waardoor het aantal pk’s merkbaar omhoog is gegaan, echter het verbruik ook), stoelhoezen, middenarmsteun (aanraden tbv comfort), traanplaat matten, witte knipperlicht glazen, alu ruitenwissers en kortgeleden zelfs een RVS einddemper (veel mooier dan de standaard diesel-look uitlaat)

Wat me bevalt:
- design voor die tijd modern
- ruim van binnen
- goede wegligging

Wat me niet bevalt:
- piepjes en rammeltjes (hoedenplank en km teller)
- motor loopt stationair onrustig (zakt af en toe in qua toeren)
- motor maakt tussen 90-130 km p/u veel lawaai
- stuur voelt vaag aan bij hoge snelheden
- verbruik (1 op 12)
- onderin toeren traag

PROBLEMEN

De ellende begon met een kraakje in de achteruitversnelling. Ik wist dat dit niet goed was een ben binnen een week naar de garage gereden. Daar eenmaal verteld van het kwaaltje startte ik de wagen om het te laten zien. Een groot verbrijzelend geluid tot gevolg en een auto die niet van de plaats kwam. Wat bleek... De koppeling was uit elkaar geklapt en had de hele bak (zelfs de priceas) gesloopt.
Ik heb toen gelukkig voor 175 euro een 2e hands bak op de sloop gevonden en een nieuwe koppelingsset kostte me 140 euro. Tel daar een paar honderd euro aan arbeidsloon bovenop en de wagen was weer in orde.

Of toch niet? Ik reed naar huis en de auto stonk naar gestookte olie. Ook maakte de linker wiellager een geluid bij het insturen.
Ik dus bellen naar de garage en bleek het dat ze per ongeluk hadden gemorst bij het vullen van de versnellingsbakolie. Ook heb ik het vermoeden dat ze de lager los hebben gehaald bij de monteren van de nieuwe bak en niet goed terug hebben gezet, waardoor deze in een paar km spontaan is versleten. Echter ontkende de garage alles en de lager zou gewoon pech zijn. Ik betwijfel dit tot op heden ten zeerste, maar goed.
De lager heb ik ergens anders laten maken en zij bevestigden mijn vermoeden.

Na deze ellende heb ik tot aan de apk in januari 2008 geen problemen meer gehad. Bij de apk bleek een stuk electronica dat de claxon aanstuurt kapot te zijn (á 120 euro) en de remcilinders in de achterwielen aan vervanging toe te zijn (90 euro). Dit valt naar mijn mening dan wel onder ’normale’ slijtage, dus dit neem ik dan maar voor lief.

Na al deze problemen, garagebezoeken en investeringen van mij om de punto op te leuken heeft de auto er 2 maanden toppie uitgezien.
Totdat ik een maand geleden bij de auto kwam en er van voor naar achter een diepe kras in de lak zat aan de bestuurderszijde... Een of andere grapjas vond het blijkbaar leuk om de punto te verminken. Ik heb er toen maar een striping op gezet om roesten te voorkomen en de kras af te dekken. Spuiten vond ik te duur en kansloos.

Ik heb me nu voorgenomen om de auto maar helemaal op te rijden, gezien de investeringen die ik erin gedaan heb. Ik hoop er nog zo’n 40dkm mee te rijden en dan gaat ie weg. Voor mij in ieder geval geen Fiat als volgende auto, ik ga de Japanse degelijkheid eens aan de tand voelen.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.