Fiat Punto 60 SX Selecta (1997)

autoreview

Fiat Punto 60 SX Selecta (1997)

Signalement

UitvoeringPunto 60 SX Selecta
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf123.000 km
KM-stand laatst157.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 156.000 km

Qua formaat is een Fiat Punto een ideale tweede wagen in het gezin, dachten wij zo. Compact, maar wel een echte auto en mét automaat verkrijgbaar: de Punto Selecta.

Onze voormalige tweede gezinsmobiel, de bijna onverwoestbare Mitsubishi Lancer, was eigenlijk ietjes te groot, ontbeerde een Ikeaklep en was na twee aanvaringen met resp. een geparkeerde auto en een rijdende scooter niet meer zo gaaf.

Dus een nette Punto opgespoord via Marktplaats. Er worden er genoeg aangeboden, ook van de Selecta zijn er zat. Echt goedkoop zijn ze niet, ook niet van de eerste bouwjaren, tenzij de automaat kapot is. Dat scheelt een stuk in de prijs. Niet zo gek, want een revisie van de CVT-automaat is erg duur. Na enig gegoogle kwam ik er achter dat deze CVT tevens de belangrijkste zwakke plek van de Punto Selecta is.

De Punto die net een verse CVT-revisie achter de rug had, leek daarom het meest aantrekkelijk. De verkoper, een particulier die de auto nog maar een jaar in zijn bezit had, had inmiddels inclusief revisie, nieuwe banden, nieuwe uitlaat, nieuwe remmen voor zo’n 2500 euro aan de auto verspijkerd.

Het levert een auto op die er weer helemaal fris bij staat. Voor onze deur. We hopen wel dat onze Punto voorlopig heel blijft, want wat zou er nog meer vervangen moeten worden?

Hoe bevalt dat nou in de praktijk, zo’n Punto Selecta?

Automaat:
Het is even wennen. Een CVT rijdt heel anders dan een conventionele automaat. Dat begint al bij de koppeling. Kruipen doet de CVT niet. Bij gasgeven rijdt de auto wat schokkerig weg. Niet hinderlijk, maar het gaat niet zo soepel als bij een gewone automaat. Daarna ontbreekt de normale relatie tussen oplopend toerental en toenemende snelheid. En dat voelt gek aan.

Ben je eenmaal gewend aan de CVT, dan kun je de boel via het gaspedaal uitstekend aansturen. Wil je zuinig rijden, dan trap je het gas bij het optrekken zo ver in, dat de motor rond de 2200 toeren blijft draaien. Het lijkt niet op te schieten, maar als je de snelheidsmeter in de gaten houdt, zie je dat deze vlot oploopt. Je rijdt echt niet vooraan in de file. Bijkomend voordeel is dat het erg stil blijft in de auto. Wil je er snel vandoor dan trap je het gaspedaal gewoon verder in.

Voor de ouderen onder ons: rijden in de Selecta, het is precies .....ja......de jaren-60 Daf 44 van mijn oom Gerard. Hij beweerde altijd bij stoplichten het eerst weg te zijn. Daar hebben we nog hartelijk om gelachen.

Zo is de CVT voor auto’s met kleine motoren een prima oplossing. Het amechtige gezwoeg van kleine auto’s met een gewone drietrapsautomaat is doorgaans weinig feestelijk. Of je komt niet vooruit, of de motor raakt over zijn toeren met een hoop irritante herrie.
De CVT is ook veel prettiger dan de gerobotiseerde handbak, die momenteel in kleine auto's de CVT verdringt als goedkoper en zuiniger alternatief.

Prestaties:
60 pk is niet veel. Dankzij de CVT kun je echter het vermogen eenvoudig aanspreken door het gaspedaal wat dieper in te trappen. Het toerental gaat omhoog en je bent vlot uit de startblokken. Zolang je geen plannen hebt om op de Duitse autobahnen achter de snelle jongens aan te scheuren, is het ook bij hogere snelheden prima te doen.

Maarrrrrr..
Met extra gewicht in de vorm van vier personen en bagage wordt dat anders. Dan valt de Punto door de mand en zou je willen dat je even een hulpmotor of turbo kon bijschakelen.

Kwaliteit:
Vroeger roestte een Fiat al bij de aflevering. Dat is echt over. Onze Punto is volkomen roestvrij en bovendien voelt de carrosserie nog zeer degelijk aan. In het interieur rammelt alleen de hoedenplank, maar dat is bij alle hoedenplanken zo. Met een stukje vilt is het eenvoudig te verhelpen.
De laatste onderhoudsbeurt dateert van twee jaar geleden. Niettemin doet de Punto het prima en start ook bij koud en vochtig weer onmiddellijk. Ook dat was bij de Fiats van vroeger héééél anders.

Interieur:
De ruimte in het interieur is voor zo’n compacte auto opmerkelijk. Ook volwassenen passen prima op de achterbank. Via de rechtervoorstoel, voorzien van een walk-insysteem stap je gemakkelijk achterin.
Verder is onze Punto een heel gezellig autootje met zijn paarse ruitjesbekleding.

Comfort:
Het comfort is heel acceptabel. De auto is ook bij snelheden iets boven het nationale maximum nog opmerkelijk stil. Had ik niet gedacht! De stoelen zitten prima.De vering is wat minder, het blijft een kleine auto.

Wegligging:
De besturing is heel rustig. Je hoeft op de snelweg weinig te corrigeren. Het is geen auto om voor je lol wat haarspeldbochten te nemen, maar je komt over het algemeen vlot de hoek om, mits het wegdek stroef is. Ligt er wat modder op de weg, of is er rijpaanslag, dan is het uitkijken! Er treedt in zo'n situatie plotseling onderstuur op en de auto wil rechtdoor. Komt bij voorwielaandrijvers vaker voor, maar de mate waarin verschilt enorm. Onze andere gezinsauto, een Mitsubishi Galant, heeft er nauwelijks last van. Bij een van zijn voorgangers, een Ford Focus, was het daarentegen erg verraderlijk.
De bekrachtigde besturing is erg licht. Dat is even wennen, net als de snel aangrijpende remmen.

Resumerend de voor- en nadelen op een rij:
+ Compact en toch ruim
+ Relatief stil
+ Door het goede comfort ook geschikt voor lange afstanden
+ Solide en roestbestendige carrosserie
+ Slimme automaat
+ Voor een automaat vrij zuinig (1 : 14)
- Wat minder soepel aangrijpende koppeling
- Kwetsbare techniek (CVT)

Update 22-12-2007
Vier maanden verder: het Fiatje doet het beter dan verwacht. Enige defect was een gesneuvelde koplamp. Vervangen was een fluitje van een cent. De schade? 6 euro 95 en 2 minuten werk. Super, daar kunnen veel fabrikanten een voorbeeld aan nemen.


Update 28 mei 2008
Onze waardering voor de Punto neemt toe. Ook op lange afstanden blijkt deze kleine Fiat goed te voldoen, mede dankzij het goede comfort.
Er zijn wel wat kosten geweest om de auto door de APK te krijgen: de schokdempers vóór waren ernstig lek. Alles bij elkaar waren we €300 kwijt. Eigenlijk zijn de schokdempers achter ook aan vervanging toe, maar nog niet zodanig dat het een reden voor afkeuring is. We leggen alvast wat geld apart voor de volgende APK.
Verder beperken we het onderhoud tot het absoluut noodzakelijke.
Dankzij de nieuwe schokdempers is het veercomfort duidelijk verbeterd. Dat is dan weer meegenomen.

Update 6 december 2008
De Punto doet het uitstekend. Ondanks het ruimschoots overschrijden van onderhoudstermijnen zijn er geen problemen geweest.

Update 1 maart 2009
Apk moest worden ververst. Dat gold ook voor de olie. Na drie jaar geen onderhoud had de Punto wel een beurtje verdiend. We waren 247 euro kwijt. Omdat we het afgelopen jaar verder 0,0 euro aan onderhoud hebben gespendeerd, is het goedkoop rijden. Het komend jaar zal dat niet lukken: op de voorbanden zit nog voor 10.000 km profiel.

Update 24 december 2009
Voor 95 euro nieuwe voorbanden laten monteren. Verder geen onderhoudskosten of mankementen gehad. Fiatje blijft het wonderbaarlijk goed doen.

PROBLEMEN

  • 156.000 km

- Schokdempers vóór zijn vervangen bij km-stand 132.000
- Twee lampjes en ruitenwisserbladen zelf vervangen.
- Verder helemaal niks.

Verkocht!

  • 157.500 km

Je leeft maar één keer. Daarom zijn we zo onverstandig geweest om een Audi Cabriolet aan te schaffen en de Fiat te verkopen.

Onverstandig ja. Na 3 maanden Audi hebben we al meer kosten gemaakt dan in 2,5 jaar Punto.

We kunnen niet anders dan concluderen dat ons Puntootje het excellent heeft gedaan! Menig in het verleden gekochte nieuwe auto vertoonde aanzienlijk meer storingen. (Onze Focus uit 1999 bijvoorbeeld.)

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens