Fiat Punto 60 SX (1994) #2

autoreview

Fiat Punto 60 SX (1994)

Signalement

UitvoeringPunto 60 SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf160.421 km
KM-stand laatst169.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fiat Punto 60 SX

  • 169.000 km

Voor ik de auto daadwerkelijk kocht stond hij al 3,5 jaar op de naam van mijn ouders. Ze kochten de auto eind 2005 met ongeveer 120.000 km op de teller. Er is naderhand ontzettend veel aan gebeurd waardoor ik in de veronderstelling was een slimme keuze te maken.

** De auto **
Van jongs af aan had ik altijd iets met de eerste generatie Punto. De rechtopstaande achterlichten waren destijds een unicum en als klein jochie kocht ik een 1:43 exemplaar van Bburago. Nog steeds vind ik het één van de leukere auto's die destijds in het B-segment zijn gemaakt. Omdat het de SX uitvoering betreft wordt je getrakteerd op elektrische ramen, centrale deurvergrendeling en een zacht stuurwiel.


** Rijden **
Toen de auto in mijn bezit kwam had ik ruim drie jaar een rijbewijs waarvan ik de meeste kilometers in de Punto had gemaakt. Ondanks dat de motor slechts 60 pk levert kom je vlot op gang. Mede door de korte versnellingen heb je genoeg power om tot 80 km/h prima met het verkeer mee te komen. Veel gas geven gaat gepaard met een luidruchtige motor, die desondanks geen hekel heeft aan toeren maken. Schakelen gaat licht maar door de redelijk lange slagen zul je niet snel 'roeren' in de bak. Het opgeruimde dashboard laat weinig te raden over en zal zijn bestuurder niet snel afleiden. De auto was niet voorzien van stuurbekrachtiging maar dat is enkel een (klein) probleem tijdens parkeren en zeer lage snelheden. Sterker nog: vergeleken de Punto's met ultralichte stuurbekrachtiging vond ik het eerder een voordeel.

** Comfort en ruimte **
Het onderstel is evenals de stoelen erg zacht. Hierdoor zijn drempels en oneffenheden geen plaaggeest voor de Punto. Het zorgt er wel voor dat de auto met belasting vrij snel door zijn vering zakt. De zitpositie is prima en de koets is bijzonder overzichtelijk. De grootte van de auto is zeer goed in te schatten en dode hoeken zijn er vrijwel niet. Wat een verademing vergeleken veel hedendaagse auto's! Ook achterin kunnen volwassenen vrij goed zitten. De kofferbak is niet groot maar wel praktisch in combinatie met de flexibele achterbank. Al met al is de ruimte, samen met het levendige karakter, één van de sterkste eigenschappen van de Punto. Minpunt is de waardeloze kachel. De aanjager gaat in zijn hoogste stand tekeer als een vliegtuig maar dan nog verdwijnt de condens maar zeer geleidelijk. Dit probleem treedt trouwens vooral op als je met meerdere personen onderweg bent.

** Onderhoud **
Zoals gezegd was er de voorgaande 40.000 km van alles aan de auto gedaan. Naast een vervangen koppakking, accu en uitlaatstuk waren ook de carterpan en benzinepomp vernieuwd. Dat hield echter niet in dat ik enkele jaren onderhoudsvrij kon rijden... Al vrij snel was de accu wederom verrot terwijl deze slechts één jaar dienst deed. Ook waren de bougiekabels versleten en werkte de thermostaat niet optimaal. Na 14 maanden was de cilinder koppakking wederom lek. Omdat ik geen zin had in hoge reparatiekosten kocht ik de benodigde onderdelen om zelf aan de slag te gaan. Samen met een handige oom begon ik te sleutelen. Eenmaal onder de auto kwamen we voor een lelijke verrassing te staan: de bodemplaat had buitensporig veel roestplekken. Op sommige plekken waren de krikpunten bijna doorgeroest. Onder de voorstoelen waren er zelfs hele gaten ontstaan... Met het nodige laswerk werd de bodem langzaam maar zeker weer 'nieuw' dat wil zeggen: voldoende veilig voor de APK waar de Punto zeker niet door had gekomen. Overigens bleef het olieverbruik na de werkzaamheden erg hoog.

** Verkoop **
Uiteindelijk verkocht ik de auto drie maanden na de zelf uitgevoerde reparaties. Omdat ik klaar was met studeren had ik zin om met iets meer auto naar het werk te gaan. De Fiat Punto was een prettig rijdende auto die ontzettend praktisch in elkaar stak. Vanwege de afwezigheid van ABS, ESP, airbags etc. dwingt de auto de rijder om niet over de schreef te gaan. Lampjes of een wiel vervangen was een fluitje van een cent. De Punto komt uit een ander tijdperk en mede door de sloopregeling verdwijnt ze langzaam maar zeker uit het straatbeeld.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens