Fiat Punto 55 SX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 55 SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 20.694 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Onze Fiat Punto is een 55 SX Fortuna van april 1999. Op de site van Autoweek kon ik niet kiezen voor bouwjaar 1999, alleen 1998 vandaar dat ik al in het begin zeg dat onze Punto van 1999 is.
Dit is onze tweede Fiat Punto. De vorige Punto was een Fiat Punto 55 S uit september 1994 in de kleur goud/geel metallic. Een mooie kleur was dat en zeer bijzonder je zag er niet zo veel in die kleur.
Voordat we deze Punto 55 SX Fortuna kochten, hebben we ook naar een Fiat Punto 60 SX Fortuna Power gekeken. Die had een 1200 cc motor i.p.v. een 1100 cc motor en ook nog stuurbekrachtiging. Maar die had al 60.000 km gereden tewijl onze Punto S uit 1994 maar 55.000 km had gereden was het niet echt een optie. Dus hebben we een Punto Fortuna met 1100 cc motor gekocht, helaas zonder stuurbekrachtiging. Maar wel met maar 20.000 km op de teller.
De Fiat Punto 55 SX Fortuna is een actie model die gebaseerd was op de Fiat Punto 55 S. Zo was de Fortuna vele malen luxer dan een S uitvoering.
o.a. centrale deurvergrendeling, elektrische ramen voor, in carrosserie kleur gespoten bumpers, lichtmetalen velgen, mistlampen voor, radio voorbereiding 4 speakers + antenne en nog veel meer!!
Mijn vader gaat er iedere dag mee naar z´n werk, en dat bevalt hem erg goed.
Soms gaat mijn vader ook wel eens met de Fiat Marea Weekend 100 16V ELX naar z´n werk. Als hij dan daarna weer met de Punto naar z´n werk gaat, mist hij de stuurbekrachtinging en de sterkere motor.
Maar voor de rest is de Punto Foruna een leuke, vlotte en betaalbare tweede auto voor het hele gezin.
Mijn vader rijdt er nog steeds met veel plezier in!!
PROBLEMEN
Toen wij de Punto 55 SX Fortuna kochten had hij 20.694 km gereden. Hij had volgen het boekje een kleine beurt nodig maar van wegen de leeftijd toen 2 jaar krijg hij een grote beurt en werden er nieuwe EURO-kentekenplaten gemonteert + een nieuwe hoeden plank want die zat er niet in. Ook werd hij gepolijst bij een Autoschade bedrijf omdat hij nog al veel krasjes had. ( de Punto was een leen auto bij de garage )
De Punto is diverse malen terug geweest om uitgelijnt te worden omdat hij steeds weer naar een kant trok. Dit probleem is reeds verholpen. Ook is hij nog terug geweest om nieuwe bekleding op de voorstoelen te laten monteren omdat er erg veel vlekken in de stoelbekleding zat. Dit was allemaal nog garantie werk.
Bij 25.500 km heeft de Punto een flinke voor schade gehad ( NLG 5.000,- )er was erg veel beschadigd, dus werd er veel vernieuwt o.a. nieuwe voorbumper, motorkap, banden + lichtmetalen velgen voor, koplampen units + mistlampen voor, div. plaatwerk en spuitwerk. Het zeer goed herstelt, hij rijd weer erg goed. Alleen nog wat wind geruis.
Bij 25.779 km is er een elektrisch schuif/kanteldak gemonteerd. Vond mij vader wel lekker had hij i.p.v. automatische airco een dak-airco.
Bij 29.114 km moest hij APK-gekeurd worden. Dit hebben we gedaan i.c.m. een 10.000 km beurt.
Bij 36.400 km is onze buurman tegen de Punto aangereden, gevolg een schade van 800 EURO.
Bumper + linker zijscherm moest gespoten worden.
Bij 40.125 km heeft de Punto een 40.000 km beurt + een nieuwe APK-keuring gehad. Bij deze beurt zijn ook de kleppen gestelt en nieuwe remblokken gemonteerd de schijven waren nog goed.
Bij 44.000 km zijn de remleidingen vervangen, dit was vanwege een terugroepactie van Fiat zelf
Dit is alles wat de Punto aan onderhoud heeft gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren