Fiat Punto 55 S (1998)

autoreview

Signalement

UitvoeringPunto 55 S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf121.000 km
KM-stand laatst147.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

20 maanden evaluatie

  • 147.000 km

In april 2011 kocht ik deze Punto voor 800 euro bij een particulier. Deze review zal ingaan op de rij-eigenschappen van de auto, maar met name op het kostenplaatje van de afgelopen 20 maanden.

Comfort: de auto zit prima, heeft voldoende afstelmogelijkheden van de stoel en als pluspunt toch behoorlijk veel ruimte. Met de achterbank neergeklapt was ik telkens weer verbaasd hoeveel spullen je kon vervoeren. Drempels moet je niet te hard overheen rijden, maar dat geldt eigenlijk voor alle auto's.

Uiterlijk: de Punto is naar mijn mening qua model een leuke auto om te zien. Wel zorgen de beklende verkleuringen van de rode lak (zie je bij veel rode auto's met een bouwjaar uit deze periode) en een flinke, door mij veroorzaakte, deuk aan de bijrijderskant dat de auto inmiddels wel een beetje het lelijke eendje op de weg aan het worden is.

Prestaties: hoewel de motor zeker bescheiden te noemen is (1.1), is het prettig rijden. Optrekken kan vlot, zowel in stad als op oprit snelweg moet ik meestal inhouden vanwege trage voorgangers. Na 100km is het accelaratievermogen wel een beetje weg en de topsnelheid ligt zo rond de 145kmpu. Het ontbreken van stuurbekrachtiging ervaar ik nauwelijks als een gemis.

Betrouwbaarheid: super! Nog nooit een enkel probleem mee gehad. De auto startte altijd en bij de 2 APK keuringen was ik voor 100 euro (fuseekogelhoesjes) en 200 euro (vervangen achterdemper uitlaat) klaar. Verder een keer olie bijgevuld en ruiternwisserbladen vervangen. De APK loopt tot 04-02-2014 dus hopelijk blijft de betrouwbaarheid zo hoog.

Kosten: laag. Hoewel het verbruik met 1 op 13/14 voor zo'n ligte auto niet meevalt, zijn de totaalkosten laag te noemen. In 20 maanden heb ik 26000km gereden met de auto en dat heeft gekost:
(totaal / per maand / per km)
aanschafwaarde: 800 / 40 / 0,031
onderhoud: 400 / 20 / 0,015
benzine: 3500 / 175 / 0,135
wegenbelasting: 380 / 19 / 0,015
verzekering: 240 / 12 / 0,009
totaal: 5320 / 266 / 0,205

De auto zal zeker ook nog een restwaarde of inruilwaarde hebben, dus al met al zeer tevreden.

Update:
Inmiddels is de auto verkocht. Kreeg er nog 400 euro inruilkorting mee, dus al met al zeer tevreden! Nieuwe auto is een carisma uit 2000 op lpg...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.