Fiat Punto 1.2 ELX (2002)

autoreview

Fiat Punto
Fiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat Punto - interieur

Signalement

UitvoeringPunto 1.2 ELX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf19.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is eigenlijk een Fiat Punto 1242cc, type ’Nobody’, dus een vrij luxe fiat met leren bekleding, airco, radio-cd, aluvelgen, getinte ruiten etc. Maar volgens mij komt een ELX qua uitvoering vrij dicht in de buurt.

Wegligging bevalt me goed. Je voelt natuurlijk wel de hobbels en oneffenheden in de weg vrij goed, maar dat vind ik niet storend. Stoelen zitten goed (zelfs voor de langere mens: ik ben 1.90 groot) en hoog genoeg. Je hebt een goed zicht op de weg. De eerste 20.000 km had hij wat moeite met snelheden vanaf ca. 125 km/h: motor liep niet helemaal rustig en ik had het gevoel dat ik ook echt niet harder moest rijden. Dit werd later echter veel beter.

Verbruik ligt gemiddeld op 1L per 16km. Is dus goed, voor een benzinewagen.

Geluid uit de speakers is OK (geen ’blikken’ geluid in ieder geval).

Parkeerruimte vinden in de stad is vanwege z’n lengte natuurlijk makkelijker, dan bij een grotere wagen. Dit vind ik een groot voordeel.

Bagageruimte is ruim genoeg.

PROBLEMEN

Alle defecten zijn (natuurlijk) pas ontstaan nadat de 1-jaar garantie van de dealer al verlopen was.

- Airco blaast alleen nog maar keihard of helemaal niet (dit was vrij irritant toen ik in de vrieskou vanuit zuid-België naar midden-NL moest rijden)
- 2 weken later: airco blaast niet meer warm of koud.

- Hortende/stotende auto, witte rook uit uitlaat: Lekke koppakking. Meteen bij die reparatie is ook de waterpomp, thermostaat, distributieriem en alle bougies vervangen.
- 2 weken later: rekeneeninheid voor brandstofinjectie kapot.

Dat waren de grote kosten, dan nog de kleinere:
- Bijrijder stoel klikt niet meer vast in z’n positie.
- Ruitenwisser aan bijrijderskant ’wist’ niet meer.
- 3 lekke banden
- 1 lege accu
- 2 versleten remkabels

Alles bij elkaar zeker 2000 euro aan reparaties

Zoals de sleepdienst-chauffeur al (2 keer) zei, toen ik hem vroeg welke ervaring hij heeft met Fiat’s en bijv Alfa’s: ’Een auto verkopen, dat flikken die Italianen je maar 1 keer’.

Zo is het. Dit was dus mijn eerste en meteen ook laatste Fiat.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.