Fiat Punto 1.2 16v Sporting (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 1.2 16v Sporting |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 118.228 km |
KM-stand laatst | 118.441 km |
Punto 1.2 16V sporting 2000
- 118.441 km
Wij hebben deze Punto bij een universele handelaar gekocht. Waar we na een proefrit van 12km en diverse testjes een goed gevoel kregen bij de auto.
Dit was op 30-12-2011, de dag waarop we de Punto ook hebben gekocht. We zijn toen vanuit Rotterdam naar Amsterdam gereden. Om bij thuis komst meteen de eerste problemen te hebben met de auto.
's Avonds wilde we de Punto aan wat mensen laten zien, maar deze sloeg steeds af en stotterde heel erg.
Maandag 2 januari naar de Fiat dealer afgesleept om hem daar een nacht door te laten brengen. De volgende ochtend kregen we te horen dat er 2 stekkers (Ecu en Gasklepsensor) behoorlijk gecorrodeerd waren. Deze zijn toen vervangen door de dealer (1u uitlezen, stekkers vervangen en testrit, a 80,-).
We hebben toen de Punto weer opgehaald, maar de probleempjes zijn er nog wel een beetje, het gaspedaal is zeer gevoelig en in de eerste en tweede versnelling schokt de auto nog redelijk. Volgens het Puntoforum een veel voorkomend probleem.
Daarnaast branden nu sinds 2 dagen beide airbag lampjes, een echte italiaanse storing dus... Binnenkort maar weer naar de dealer voor een reset. Dan meteen dat schokken na laten kijken.
Verder is het een fijne auto, bijzonder stil, zuinig (1:15,5 bij normaal gebruik, 1:16,5 volgens de boardcomp bij zuiniger rijden). 4 airbags, sportstoelen, 6 bak een elektrisch schuif/kanteldak..
Er zit van alles op, maar door de probleempjes tot nu toe heb ik nog niet echt veel vertrouwen in de auto.
25-01-2012:
Nu, bijna een maand en 4 tankbeurten later, kan ik wat meer vertellen over de Punto. Sinds hij bij de dealer is geweest heb ik geen last meer gehad van de eerder genoemde problemen. Hij schokt nog wel een beetje als hij koud is en je met lage toeren rijdt (onder de 2000rpm), maar dit kan ook te maken hebben met de gevoeligheid van het gaspedaal.
Helaas is de Punto niet zo zuinig als ik in eerste instantie had gehoopt. Met schakelen rond de 2800rpm en netjes 105km/h (2900rpm) op de snelweg komt m'n verbruik niet onder de 1:14. Zelfs niet als ik bijna 200km lang netjes 100km/h rij.
Ik heb in deze maand zo'n 1800km gereden en de km-stand staat nu op 120.093km tijd om de distributieriem te laten vervangen dus.
29-02-2012
KM-Stand 122060 - Ruim 2 weken geleden zijn de Distributie riem, mutliriem en waterpomp vervangen. Dit voor het normale onderhoud, maar tijdens de kou bleek ook dat de motor niet goed op temperatuur kwam (Max was 1/8e), hiervoor is ook de thermostaat vervangen.
Sinds de reparatie wordt de motor heerlijk warm (1/2e) en is het verbruik ook omlaag gegaan. Waar ik eerst 1:13,8 of met moeite 1:14,1 reed haal ik nu de 1:15,6. Ik verwacht dat de 1:16 nog wel te doen is qua gecombineerd verbruik.
Verder gaat het wennen aan de 6-bak ook beter, de auto schokt niet meer, start nog altijd prima en rijdt heerlijk stil op de snelweg.
Tijd om van de Punto te gaan genieten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.