Fiat Doblò 1.3 Multijet 16v Family Plus (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Doblò 1.3 Multijet 16v Family Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 171.000 km |
ERVARINGEN
’Wat bezielt jou nou om DEZE auto te kopen?’. Deze vraag werd mij vol ongeloof gesteld door een enigzins verbaasde collega. De beste man reed zelf in een nette, bovenmodale zakelijke automobiel van Zweedse makelij.
’Ik heb kinderen, dus het is wel makkelijk’ antwoorde ik. Maar hiermee doe ik de Dobló ernstig tekort. De Fiat Doblò family, zoals ik die heb, is een van de meest praktische en betaalbare MPV’s, zoniet dé. Bovendien maak je een statement met een Doblò. Niet zo’n veel te liefelijk vormgegeven Kangoo. Of een algemeen geaccepteerde Berlingo. Nee, ik houd meer van een ruige vormgeving. No nonsense. De ruwe bolster. De blanke pit.
En in vergelijking met normale personenauto’s, wie heeft er status nodig, wanneer je bij de Ikea staat? Nee, de Doblò is meer dan een budget auto voor iemand die geen geld (over) heeft voor een of ander classy automobiel. De Doblò is een lifestyle auto!
Het comfort achter het stuurwiel:
Hier kunnen we kort in zijn. Uitstekend! De bestuurdersstoel is te kantelen, en heeft een verstelbare lendesteun. Bestuurders met korte benen lopen misschien risico dat ze minder goed bij de pedalen kunnen. In vergelijking met de Seat Cordoba en Ford Focus II zijn deze stoelen een klasse beter. Geen rugpijn meer. Driewerf hoera!
Wel is de hoofdsteun aan de korte kant, deze had hoger mogen zijn i.v.m. whiplash gevaar. Maar comfortabel is het desondanks wel.
Er is ook gedacht aan de basale behoeften van de automobilist: In het portiervak (van alle deuren overigens!) kan je zonder problemen je halve liter spa kwijt, terwijl in het midden nog plek hebt om twee bekertjes Douwe Egberts kwijt te kunnen die je hebt opgepikt bij het lokale pompstation.
Het dashboard is simpel, eenvoudig. Beetje een Fiat Panda eigenlijk. Er zit een boardcomputertje op wat van alles meet. Je hebt zelfs een Trip A + B. Handig. Zelf heb ik geen buitentemperatuurmeter, maar dit schijnt tegenwoordig wel standaard te zijn.
Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is prima. Beter dan 90% van de hedendaagse auto’s, dankzij de grote hoeveelheid glas. Sommige reviews spreken dat je als je langer bent dan 1.85 het bovenste opbergvak in het zicht komt. Ik stapte onlangs in een Volvo V50 en dacht dat het dak op mijn hoofd viel. Onzin dus, ik ben 1.85 en heb prima zicht.
De zit is vrij hoog, rechtop. Beetje busjesachtig. Ach, ja, het is eigenlijk ook een busje.
Schakelen: Gaat soepeltjes, even wennen zo’n pook uit het dashboard. Sommige reviews schrijven dat je nooit mis grijpt. Fout, dat deed ik in het begin dus wel ;-)
Het stuurwiel is gemaakt van een vrij harde kwaliteit kunststof, iets wat wel wat verbetering kan gebruiken. Misschien maar zo’n hoesje kopen.
Het Rijden:
Algemene indruk: Prima!
Ja natuurlijk, het is maar een 1.3 turbodiesel. En hij weegt 1,5 ton. Tja. Maar, vergis je niet, hij heeft voldoende in zich om mee te kunnen met het verkeer. In de stad, maar ook makkelijk op de snelweg. Ook bij lastige inhaalacties bij 80km wegen heeft hij genoeg over om redelijk vlot in te kunnen halen. Dit in tegenstelling tot mijn oude Seat Cordoba 1.9 SDI of Ford Focus II 1.4 (benzine).
De acceleratie is vrij aardig, ik schat van 1-100 in zo’n 17 seconden. Maar door het hoge koppel, lijkt hij sneller op te trekken dan dat ie doet. Vaak bevind ik mij dus links voorgesorteerd waarbij ik toch de 2.0 liter GTI aan mij voorbij moet laten gaan.. Wanneer ik een bezoekje naar onze oosterburen pleeg, haalt hij met gemak 175 km/u bij een verbruik van 1:9,5. Als je ruim baan hebt is en je hebt niet teveel tegenwind zijn snelheden tot 185 km/u mogelijk. Op de teller. Maar snelheid is niet belangrijk in zo’n auto.
Waar je rekening mee moet houden, is dat de 1.3 MultiJet een behoorlijk turbogat heeft tot zo’n 2000 toeren. Dus bij het wegrijden, ff gas geven voordat je de koppeling laat opkomen. Net als een benzine dus. Maar- let op, niet doorduwen met het gas want dan heb je kans op wheelspin.
Na een vakantie in de Franse Alpen, kan ik zeggen dat de 1.3 MultiJet genoeg pit in zich heeft om probleemloos de hellingproef de doen zonder gebruik te maken van de handrem (op een 12% helling).
Grip is met de geleverde bandjes relatief. Met zoveel koppel wil ik daar ook mijn voordeel bij halen bij het stoplicht. Overigens heb ik véél minder last van aquaplaning dan met een reguliere auto. Waarschijnlijk draagt het relatief hoge gewicht daar ook in bij.
De vering is hard. Ik moest dus even wennen aan het sportieve onderstel, want de auto stuitert soms over de weg. Wel rekening houden met het aansnijden bij snelle bochten, hij helt toch vrij aardig over. Zeker bij haarspeldbochtjes is de Doblò niet echt in zijn element.
De remmen zijn prima in orde, de ABS grijpt later in dan ik gewend. Je hebt daarmee zelf meer controle en je kan daardoor effectiever remmen.
Lawaai:
Minimaal, veel minder als je zou verwachten in een dergelijke auto. Eigenlijk van een vergelijkbaar niveau als een normale middenklasser.
Het verbruik:
Dit valt wat tegen, ongeveer 1:15.5. Maar, ik rijd wel tegen de grenzen van de Wet Mulder. Dat verklaart misschien wat. Na de 20.000 beurt ligt het gemiddeld verbruik ligt op de 1:14.5 (gecombineerd) en leek wat minder soenel te lopen. Maar dat kon ook liggen aan de Alfa die ik als leenauto heb gehad. Snelweg gebruik ligt tussen de 1:15 (120) en 1:9 (140 tot max). Verbazingwekkend dat het niets uitmaakt of ik nu 140 rijd of 170. Het verbruik blijft rond de 1:9 hangen.
Nog even wat korte puntjes:
Positief:
De auto beschikt standaard over een airconditioning, parkeersensoren en een verstelbare lendesteun en armleuning. Ook de 3e zitrij en in 3 delen neerklapbare 2e zitrij is mooi bedacht. De gratis optie voor de 2 deuren achter i.p.v. de klep is heel handig in krappe parkeerplekken. En wat dacht je van 2x 12volt aansluitingen bij het dashboard? Ideaal voor je telefoon en TomTom..
Negatief:
Geen cruisecontrol, en het stuur is niet in diepte verstelbaar. Niet dat ik dit beschouw als een gemis overigens. De kwaliteit van de speakers zijn abominabel. Ik heb een (goedkope) Pioneer CD speler in de Doblò gezet. Deze heeft zoveel geluidsinstelmogelijkheden zodat het geluid zeer zeker luisterbaar is geworden.
De Doblò heeft een klein dashboardkastje.
De 3e zitrij is eigenlijk alleen geschikt voor kleinere volwassenen of kinderen, bij langere mensen heb je geen beenruimte.
Soms zou ik wel willen de zittingen op de 2e zitrij uitneembaar waren. Dan zou het écht ideaal zijn!
Conclusie:
De Doblò is een prima auto, met een hoge fun factor. Inmiddels heb ik er 40.000 probleemloze kilometers opzitten. Nog steeds met erg veel plezier. En dat wil echt wat zeggen!
Heb jij ook niets met “status”, heb je je rug lief en houd je van een praktische auto, die niet teveel kost? En die je makkelijk kunt terugvinden op een drukke parkeerplaats? Met deze auto heb je gegarandeerd plezier!
PROBLEMEN
Betrouwbaarheid is fenomenaal (even afkloppen).
8.000 km: Geen.
40.000 km: Scheur in de plastic sier-afdekplaat aan de bovenkant van de motor.
40.200 km: De goden waren verzocht, de ruitenwissersproeier deed het niet meer. Slangetje losgelaten. Binnen 10 minuten verholpen door de garage.
150.000 km: Schuifdeuren geven melding dat portieren open blijven staan... Nog niet echt opgelost. Komt periodiek terug.
De auto nadert zijn pensioengerechtigde leeftijd
- 171.000 km
Er zijn nog pakweg 9.000 km te gaan voordat deze auto wordt ingeleverd bij de leasemaatschappij. Tijd voor een conclusie van deze ultra-langeduur test.
Het feit dat ik mijn review niet periodiek heb hoeven updaten is een goed teken.
Problemen zijn er nauwelijks. Het 1.3 liter turbodieseltje verbruikt nog steeds geen olie en presteert nog heel behoorlijk. Tegenwoordig rijd ik dagelijks zo'n 200 km op de Duitse autobahn en is 160km/h op de teller nog goed haalbaar. Met wind mee en heuveltje af haalt hij een respectabele 185km/h maar dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk ;)
Het verbruik blijft tegenvallen. Gemiddeld komt het neer op een 1:14 (of 7 liter/100km).
Maar betrouwbaar blijft hij. Nog nooit (even afkloppen!) heeft hij mij in al die tijd laten staan. Van alle auto's die ik heb gehad, is dit de eerste die dit voor elkaar heeft gekregen. Hulde!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.