Fiat Coupé 2.0 Turbo 20v (1998)

autoreview

Fiat Coupé 2.0 Turbo 20v (1998)

Signalement

UitvoeringCoupé 2.0 Turbo 20v
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een jongensdroom die waarheid wordt: de aanschaf van de Coupé Fiat 2.0 20v Turbo. Na de diefstal van mijn vorige auto, heb ik ruim anderhalf jaar geen ’wheels’ gehad. Op een gegeven moment ging het toch behoorlijk kriebelen; het verzekeringsgeld was aardig en ik begon internet in de gaten te houden. Alternatieven te over, maar toch speelde de Fiat vanaf moment 1 al in mijn gedachten. Ik was verrukt toen het model halverwege de jaren ’90 uitkwam. Als tiener was het een kwestie van de bladen verslinden. En toen vond ik het model dat ik zocht, met de kilometerstand die ik zocht, en was ik snel verkocht.


Voor de aankoop had ik natuurlijk wel internet afgestruind naar tips & tricks - een 8 jaar oude Fiat heeft niet de allerbeste reputatie! Gelukkig kwam ik in contact met zowel het forum (forum.coupe-fiat.nl) en Manuel Pelzer (www.sportwagenspecialist.nl) die me hebben kunnen adviseren. Desondanks bleek er na aankoop toch nog het een en ander te doen te zijn. Nieuwe uitlaat, remmen, radiateur (lekkage), handremkabels, grote beurt met distributieriem, en door eigen toedoen een nieuwe airco-condensor. Gelukkig voor schappelijke prijs de onderdelen via het forum kunnen regelen, en de riem is door Manuel gedaan. Zoals de mannen in Kerkrade zeiden: ’het is echt een dealerauto.’ En dat was geen compliment! Tip is dus: altijd naar een specialist gaan en altijd contact zoeken op het forum!


Welnu, het rijden. Na 15000 kilometer in driekwart jaar ben ik nog helemaal weg van de auto. Het blijft een Italiaanse ’bella’, dus netjes warmrijden is een must. Je kunt de auto zo dociel rijden, als ware het een brave burger-Golf (ok, Stilo dan). Tenslotte is de turbo tot 2700-3000 toeren eigenlijk niet actief. Dus is het motorgeluid beperkt, en is de auto heel comfortabel. Als je echter de motor voorbij 3000 toeren laat komen, wordt het geluid kernachtiger - alsof er een soort boosheid zich meester maakt van de auto. Trap het gaspedaal nog iets dieper in, en bij 4000 toeren is het beest los. Het geluid is fenomenaal, met een mooie 5-cilinder roffel en een woeste turbofluit. Hierbij komt de snelheid die het ding ontwikkelt: de auto is echt heel rap. Een Porsche 993 Carrera Tiptronic kon mij er niet uitrijden; zeker niet bij de hernemingen vanaf een kilometer of 60 per uur. Dan is de turbo op stoom en hebben de voorwielen geen problemen meer met de explosieve krachtontwikkeling. Vanaf stilstand kun je namelijk de wielen flink laten spinnen...


Dit is geen probleem tijdens het rijden, met door de viscokoppeling vooraan. Daarnaast helpt de zware neus met de tractie, want liefst 65% van het gewicht bevindt zich op de vooras! De viscokoppeling helpt dan om onderstuur eruit te halen. En daardoor laat de auto zich heel goed sturen. In het stuur zijn betrekkelijk weinig reacties, gezien het vermogen, en valt de auto aardig te plaatsen. Zoals eerder gesuggereerd sleurt de auto je echt bochten door, zonder echt heel lichtvoetig te zijn. Je hebt toch altijd het idee dat er flink wat gewicht vooraan van richting moet veranderen. Het blijft allemaal heel veilig, de neus duikt duidelijk naar binnen bij gas los maar je krijgt geen klap van de staart de verkeerde kant op. Wel is het dus leuk op het gas een bocht door. Vooral omdat, als je de turbo onder druk kunt houden, je als een speer uit de bocht vertrekt!


De auto is zoals gezegd best comfortabel, de stoelen zijn ok maar voor mij (lengte 1.96m) iets te hoog. Qua herrie valt het best mee, behalve als je boven 150 km/u komt, want dan sluiten de deurrubbers niet meer zo goed en gaat het fluiten. Is een bekende Coupé-eigenschap. Een andere bekende Coupé-eigenschap is de nalatige afwerking. Dit valt bij mij mee. Er zijn vrijwel geen rammels (alleen bij de passagiersdeur-dashboard verbinding) en alle lampjes e.d. werken gewoon. Echter, bij de passagier is in de voetruimte een kabel niet netjes weggewerkt en je hebt aardig wat onbedekte schroeven. Het is geen Audi, maar wat een design! Het interieur, met zijn keur aan meters (waar je wat aan hebt, bv oliedruk en temp) en die metalen strip in de buitenkleur, is gewoonweg prachtig. Het ontwerp van Pininfarina is zowel mooi als handig, alles prima binnen handbereik. Klasse!


Een verhaal over de Coupé kan niet zonder een bespreking van de looks verteld worden. De vormen zijn dramatisch, er zitten onverwachte knikken en rondingen op de auto - iedereen heeft er een mening over. Ik vind de auto heel mooi; de lage haaienneus (onhandige lange vooroverhang mbt drempels, maar ja) met de iets uitstekende koplampen, die qua vorm weer een beetje op vrouwenbillen lijken (quote Paolo Cantarella, indertijd autobaas van Fiat). De sneden boven de wielen, waarbij vooraan de mega-grote motorkap dus ook tot de wielkasten doorloopt. De snede achteraan, die tevens een bolling van het plaatwerk betekent, waardoor je zowel een hoek als een ronding krijgt. De hoekige, platte kont met de ronde achterlichten... Tja, critici noemen het een nep-Ferrari. Liefhebbers stellen het drama op prijs, maar weten ook dat het niet ten koste van de bruikbaarheid gaat. Het dak is redelijk hoog, de voorruit niet onmetelijk plat en de kofferruimte is bruikbaar met zo’n 290 liter. Goed, ik kan niet achter mezelf zitten binnen, maar heel klein is de auto echt niet. De grote deuren, zonder zichtbare deurgreep, zijn mooi maar behoorlijk zwaar en onhandig in parkeergarages. Maar ja, als dat de prijs voor schoonheid is?


Nog even over het onderhoud. Zoals geschreven laat ik alle motorische aangelegenheden over aan de specialist, en betrek ik zowel mijn onderdelen als de installatie expertise via het forum, met name John Snijders van Centro Stile Parts. Er is een loods waar je als liefhebber langs kunt gaan, en de onderdelen met deskundige hulp in kunt zetten. Kritieke zaken zoals remmen doen ze zelf - voor nop. Op die manier heb ik mijn schijven en blokken rondon (vooraan brembo’s en geperforeerde schijven) voor in totaal 350 euro (laten) vervangen. Dat doet geen dealer of beunhaas je na - en nu is het goed werk. Het credo van het onderhoud betreft: bespaar niet op regulier slijtage onderhoud - en vervang zaken eventueel preventief. Daarmee voorkom je zware last later. Een voorbeeld is de distributieriem. Deze moet om de 3 jaar of 60.000 km vervangen worden. Het is een heel arbeidsintensief karwei, omdat de motorruimte helemaal volgepropt is met motor. Een specialist doet het voor zo’n 800 euro, de dealer haalt de motor er helemaal uit en rekent zeker het dubbele. En vervangt dan vaak niet de onderdelen die je het beste direct mee kunt pakken, bijvoorbeeld keerringen. Mocht je de riem niet vervangen, en knapt hij, draait de motor in de soep. Dus: bij twijfel preventief vervangen! En altijd op zoek gaan naar een specialist - bijvoorbeeld dus Manuel Pelzer in Kerkrade (combineer het met bezoek aan de forum-mannen), of Heins in Den Haag. Ze zijn goedkoper en weten van wanten - de Fiat dealer is natuurlijk een Panda gewend, geen ’bruta belleza’.


Kortom, voor de liefhebber, die zorg wil dragen voor zijn auto en er ook iets meer geld en tijd aan kwijt wil zijn dan de gemiddelde japanner, is de Coupé Fiat een aanrader. Kom wel goed beslagen ten ijs - stel je vragen op het forum, bel een specialist, vraag of een kenner mee wil: een goed begin is het halve werk. Daarna kun je vaak zonder meer genieten van de auto! Het lukt mij dagelijks - iets te vaak zelfs. Overweeg de aanschaf van een auto erbij, om de Coupé te sparen voor de echt leuke ritten. Tenslotte moet de bolide over 25 jaar nog van de partij zijn, en in topstaat verkeren!

PROBLEMEN

Bij aankoop: vervanging remmen, uitlaat, radiator, condensor, handremkabels en grote beurt met distributieriem (preventief vervangen).


Na 13.000 km (dus bij km stand 90.000): motor liep slecht, bij controle bleek dat de klepstoters vervangen moesten worden - dure grap omdat de distr. riem er ook af moest (en dus nieuwe).


Na 2.5 weken stilstand: accu leeg. Heeft te maken met centrale deurvergrendeling en alarm, omdat deze actief blijven. Geen oplossing voor, is een bekend fenomeen. Zekering eruit bij langere stilstand lost het probleem op.
= Dit blijkt trouwens ook weer mee te vallen na het vervangen van de accu (in juli 2007) - de auto is na ruim drie weken stilstand gewoon aangesprongen. Vorige accu was ook 5 jaar oud, gewoon aan vervanging toe. =

Bij 100.000km beurt (zomer 2007) helaas ook weer een flinke reparatie benodigd: mijn uitlaatspruitstuk was gescheurd. De auto ’dieselde’, dus dat er iets niet klopte vermoedde ik al. Wederom, niet onbekend bij deze motor maar wel super irritant. Weer een dure grap, maar uitstekend geholpen door Manuel Pelzer. Sindsdien loopt de auto als een zonnetje - ik heb stiekeme hoop dat ik bij de volgende beurt geen nare reparaties te verduren krijg...

Slecht nieuws ook van het forum: de onderdelen voor de Coupe worden steeds schaarser - Fiat besluit haar erfgoed in de kou te laten staan door steeds meer onderdelen niet te produceren. Waardeloos! Gelukkig is er via Kerkrade nog vrij veel te krijgen en worden sommige onderdelen door andere fabrikanten gemaakt... Maar dit is best zorgwekkend!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens