en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Coupé 2.0 Turbo 20v |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 147.252 km |
Problemen heb ik niet gehad. Het onderhoud kan duur zijn als er sprake is van achterstallig onderhoud. De turbo is natuurlijk duur grapje als deze het loodje legt maar veel hangt hierbij af van hoe je met de turbo coupe rijdt.
De distributieriem is een duur grapje ( ca 1000,- ) en de brembo remmen zijn ook niet de goedkoopste. Tevens hebben de draagarmen niet het eeuwige leven met al die paardekrachten op de voorwielen. De gasveren van de motorkap heb ik wel moeten vervangen omdat deze de motorkap niet meer hielden maar voor de rest geen speciale dingen.
Een aanrader eerste klas. Wat een design, wat een souplese en power.
Ik heb de 20v Turbo, een 2.0 liter 5 cilinder, gekieteld met ruim 300 pk.
Het er 282 km/uur op GPS meegereden.
Standaard was deze coupe de snelste productieauto van FIAT ooit.
Sprint 0-100 in ca 6 sec en topsnelheid van 250 km/uur !!
Ondanks dat Alfa romeo meer staat voor sportiviteit kon destijds de snelste Alfa GTV niet aan deze fiat beul tippen.
Wat ik vooral een groot pluspunt van deze motor is de ongekende souplese, want ondanks al die Italiaanse trappelende paarden is de auto heerlijk soepel, en kan eigenlijk iedereen er comfortabel mee door de stad of in de file mee rijden. Ook schakellui rijden is geen enkel probleem. Kom je echter boven de 3000 tpm dan breekt de spreekwoordelijke HEL los, het geluid zwelt aan tot een brullende leeuw en de dumpvalve blaast dan keihard af met het opschakelen door de versnellingen.
Daarnaast is de auto ook redelijk comfortabel met goed zittende sportstoelen met verwarming, airco, ski-luik en lekker veel meters. Ander erg groot pluspunt is toch de zeer ruime kofferbak, je kunt er echt met gemak je boodschappen en meer in kwijt, terwijl dit toch vaak een minpunt van sportauto’s is.
Daarnast is FIAT erin geslaagde een zeer moderne sportauto neer te zetten met een knipoog naar het verleden, zoals de chromen racytank, de ronde ’ferrari’ achterlichten, de sierlijst op dashboard en deuren in de kleur van de auto... Daarnaast geen lelijk digitaal klokje maar gewoon analoog. Heerlijk! Daarnaast is de Coupé ook niet echt zwaar doordat ze slim zijn omgegaan met plaatwerk. De Coupé heeft bv geen aparte wielkasten voor, maar de motorkap in dichte toestand dient dan tevens gelijk als wielkast haha.
Ben dus zeer te spreken over deze volbloed sportauto en heb tijdens het rijden vele nieuwsgierige blikken en tevens wordt mijn auto vaak aangezien voor een Ferrari haha
Nou ja Ferrari is onderdeel van Fiat dus geen probleem haha
M.a.w ben je op zoek naar een echte sportauto die soepel, ruim en comfortabel is dan weet je nu wat je moet kopen.
Hallo hier even een update van mijn Fiat Coupe 20v Turbo.
Auto heeft inmiddels 133.000 km gelopen en heeft zonder problemen weer een verse APK gekregen. Laatste 2 APK keuringen geen problemen.
Coupe heeft zojuist groot onderhoud gehad, nieuwe distributieriem, auto voorzien van nieuwe sapjes voor motor, koeling en airco.
Coupe loopt echt nog immer geweldig en als je het gas in trapt gaat de auto er vandoor als een beest, en dat aanzwellende geluid van de 5 cilinder geeft je een supergevoel. Coupe laat ik nog regelmatig uit bij onze Oosterburen waarbij ik nog regelmatig snelheden rijdt van 260 km/uur en meer.. Even goed de motor schoonbranden haha
Behoudens groot onderhoud, mits je netjes rijdt, dus niet met koude motor "planken" goed te doen qua onderhoud.
Benzine verbruik gemiddeld 1 op 11 ( niet bij snelle ritten )
Vervangen / Onderhoud :
* Distributieriem kompleet met alle spanrollen
* waterpomp
* Alu koelvaatje ( oog wil ook wat haha )
* Nieuwe Radiator
* Abs sensor voor
* Nieuwe stuggere KONI schokdempers achter
* Auto uit laten lijnen rondom
* Nieuwe spoorstang ( vastgeroest, nodig voor uitlijning )
Voor de rest rijd ik nog altijd met dikke smile op mijn gezicht en de blikken van andere automobilisten maakt het nog leuker.
Groeten
Turbo-man
Coupe heeft weer nieuwe APK.
Werkzaamheden:
* L.A. handremkabel vernieuwd
* Ruitensproeier zat verstopt
* Nieuwe hoes aandrijfas.
Voor de rest rijdt de Coupe nog altijd super, het geluid is overweldigend van de 5 cilinder.
Groeten
Turbo-man
Even een update m.b.t. tot mijn Coupe 20v Turbo. Inmiddels heeft de Coupe wederom een nieuwe APK en mag de weg weer op.
Inmiddels is de Coupe onder de motorkap geheel aangepakt en zijn alle zichtbare motordelen zoals inlaatspuitstuk, LMM, kleppendeksel e.d. gepolijst en zijn alle standaard slangen welke nog niet vervangen waren door hoogwaardige Siliconen slangen voor olie, water en lucht.
De remmen zijn gereinigt en voorzien van nieuwe remleidingen almede verse remolie.
Tevens is het hemeltje wederom gelijmd omdat deze was gaan hangen doordat het schuim los liet van de lederen bekleding.
Hoop de Coupe snel weer te kunnen tonen op Auto show mist het Corona virus dit weer toelaat.
Fiat Coupe vandaag wederom gekeurd voor de APK.
Remdrukverdeler moest vervangen worden omdat er een verschil in remdruk was en moesten 4 nieuwe banden op omdat ze gewoon te oud werden. En aangezien ik af en toe snelheden boven de 200 km/uur rijdt neem ik daar geen risico mee.
Tevens bleek 1 stadlichtje kapot. Voor de rest geen aan of opmerkingen.
De Coupe Fiat trekt nog altijd zeer veel bekijks waarbij ik zelfs af en toe een opgestoken 👍krijg 😊 en de acceleratie is nog steeds brut en de 5 cilinder Roffel is als muziek in mijn oren.
Momenteel zie je de prijzen omhoog gaan van de Fiat Coupe want de auto wordt toch steeds meer gezien als een collector item die steeds meer op waarde wordt geschat door liefhebbers.
Hoop snel weer op een aantal leuke auto evenementen maar de eerste zijn inmiddels alweer geannuleerd. Saluti😎
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.