Fiat 600 Hybrid La Prima (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 600 Hybrid La Prima |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 1.830 km |
De eerste 6 weken
- 690 km
Zo'n 6 maanden na de bestelling (zonder proefrit want auto was nog niet beschikbaar in NL) de FIAT 600 Hybride LaPrima opgehaald. Prettige verkoper, niets mis mee. Uitleg wel redelijk summier, boodschap was eigenlijk: "Speel er maar wat mee, dan leer je het vanzelf". Meer opvallend was dat er geen manual is. Volgens de verkoper omdat Stellantis (of FIAT?) vindt dat een gedrukt exemplaar niet meer van deze tijd is en uit milieu overwegingen niet écht meer kan. Er is wel iets beschikbaar via het scherm van de auto, maar dat is in 6 talen en Nederlands zit daar niet bij.
Gelukkig had ik in de "wachttijd" op het internet een Nederlandstalig manual voor deze 600 Hybrid gevonden en uiteraard behoorlijk doorgeplozen. Vertaling was wat magertjes en er ontbreken nogal wat onderwerpen of die zijn zo summier of onduidelijk beschreven dat je eigenlijk niet zoveel aan de tekst hebt, maar vooruit, het belangrijkste staat erin en na zo'n 6 weken heb ik de auto aardig doorgrond.
Wat is prettig aan de FIAT 600:
De verplichte veiligheidssystemen werken iha heel goed en jagen je niet de stuipen op het lijf. Je kunt systemen die je vaak (lees altijd) uit wilt zetten onder één knop zetten zodat je ze snel op kunt roepen en uitzetten. In mijn geval is dat Lane Assist, want ik vind dat trekken aan je stuur niet echt prettig. Advanced Cruise Control werkt prettig. De snelheid wordt heel rustig aangepast aan de voor je rijdende auto en je komt bij bijv stoplichten helemaal tot stilstand. De afstand tot de voorligger is in 3 stappen instelbaar. Ik gebruik de middelste.
Je kunt heel eenvoudig de snelheid instellen. Je krijgt een weergave van de toegestane snelheid op basis van afgelezen borden en dan hoef je alleen OK te drukken. Je kunt 2 km er bovengaan, voordat de auto begint te "zeuren" dat je te snel gaat. Dat "zeuren" is overigens een tamelijk vriendelijk gongetje, dus erg hinderlijk is het niet. Omdat de snelheid nogal eens verkeerd wordt afgelezen/weergegeven (bijv doordat een 30 km bord is gelezen dat bij een parallelweg hoort) is het heel prettig dat de waarschuwing voor "te snel" niet hinderlijk is. Ik heb trouwens de indruk dat het vrij snel ophoudt als je op de hogere snelheid blijft rijden.
De afgelopen ritten heb ik één keer een plotselinge, maar héél korte, remingreep gehad die ik niet helemaal kon plaatsen (mogelijk een afslaande auto waar ik te dicht bijkwam) en één keer een duidelijke ping met melding in rood op het dashboard dat ik zelf moest remmen. Geen echte ingreep dus. De systemen zagen vermoedelijk een auto in de bocht naast me te dichtbij komen.
Bij het dagelijks gebruik is heel aangenaam dat de buitenspiegels automatisch inklappen en dat de keyless entry (en exit) echt feilloos werkt. Ik gebruik altijd Android Auto (draadloos) met Google Maps als navigatie en ook dat werkt zonder meer uitstekend.
Comfort:
De stoelen zijn prima. In het begin vond ik ze wat hard, maar ondertussen ben ik eraan gewend, of zijn ze wat meer ingezeten. Voor mijn 1.85 mtr is de zitting wat kort, maar mijn vrouw vindt de bijrijdersstoel prima.
Er zijn wel wat rijgeluiden, vooral wind langs de spiegels en bij natte wegen hoor je de banden duidelijk.
De achteruitrijcamera is heel prettig bij inparkeren. Toont overduidelijk alles om je heen met een 360graden view. Plus allerlei waarschuwingen, zowel visueel als met piepjes, voor te dichtbije auto's, heggen, muren enzovoorts.
Geluidsbeleving:
We luisteren altijd naar klassieke muziek die van een USB-stick wordt afgespeeld. De geluidskwaliteit is ruim voldoende.
Brandstofverbruik:
Door omstandigheden hebben we de eerste weken alleen boodschappenritjes gemaakt. Pas dit afgelopen weekend waren het wat langere ritten over 100 km wegen. In de stad rijdt deze MHEV nog aardig wat puur electrisch. Buiten de stad is dat andere koek. Bij 100km draait de motor 2200 toeren in D (zal wel de 6de versnelling zijn). Gemeten over deze bijna 700 km is het verbruik 1:16,9.
Motor en versnelling:
De auto start altijd eerst de motor. Al heel kort daarna gaat deze vaak uit en rij ik op de electromotor de 30km straat uit (ca 800 mtr). Daarna op de rondweg rijdt hij op de 3-cylinder naar de snelweg verder. Overpakken van electro- naar brandstofmotor gaat vrijwel ongemerkt en het schakelen gaat bijzonder soepel. Heel goed gedaan door Stellantis!
Er staat overigens in de specificaties van Autoweek dat er 7 versnellingen zijn, maar het zijn er 6. Wel aardig is, dat je als de auto in D staat met de peddels achter het stuur even terug kunt schakelen.
Hoe bevalt 'ie met een langere rit?
- 1.020 km
Vandaag een langere rit kunnen maken (vanuit de randstad naar oost gelderland vv). Eigenlijk alles over de A12 met de ACC aan. Is ons heel goed bevallen, de ACC zorgt voor veel rust en er wordt een nette afstand gehouden met de voorligger.
Het verbruik zakt: staat nu over de eerste 1000+ km's op 1:18,1. De km's over de snelweg en het meer ingelopen zijn van de motor zorgen dus voor duidelijk lager verbruik.
Bij deze langere rit heb ik gemerkt dat je de ACC rustig kunt instellen op 3km boven de aangegeven 100. Er komt geen enkele reactie van de systemen. Pas als je 4 km erboven gaat zitten begint het display te knipperen.
Aanvullende ervaringen
- 1.830 km
We zitten nu wat hoger in de kilometers en ik heb ook nog aardig wat instellingen uitgeprobeerd.
Het Lane keeping system laat ik tegenwoordig vaak aanstaan. De reactie op het "sturen" is eigenlijk maar heel beperkt en het is vaak wel terecht dat de auto vindt dat je wel wat erg dichtbij de zijlijnen komt.
Autonoom rijden is beperkt mogelijk, maar ik vind dat voortdurende gehannes en gedraai aan je stuur niet prettig: dat gaan we dus niet gebruiken.
De stoelen zitten heerlijk en het algeheel comfort is uitstekend. Ik gebruik altijd Android Auto en dat werkt voortreffelijk. Even een route aanmaken en naar je telefoon sturen en als je ingestapt bent maakt deze (geheel draadloos) snel verbinding met het systeem en tovert alles op het scherm. Ook een telefoongesprek verliep absoluut probleemloos. Eigenlijk zijn er niet of nauwelijks problemen geweest met het infotainment en de besturingssoftware. Kostte alleen wat tijd om het te doorgronden, al helemaal door het ontbreken van een manual. Dat laatste staat wel als pdf. op het internet, maar de kwaliteit ervan is niet geweldig. Ik vraag me af of degenen die het geschreven/vertaald hebben ooit weleens zelf in de auto hebben gezeten en gereden.
Vandaag de auto door de wasstraat gehaald. Je moet dan vooral niet vergeten het automatische remsysteem te deactiveren. De hoeveelheid rode en oranje lichten en de piepjes is erg indrukwekkend, maar gelukkig bleef het bij veel waarschuwingen op het scherm zonder dat er actief geremd werd.
Nog een vermelding waard wellicht is dat je met de flippers gewoon kunt schakelen terwijl de auto in D staat (zonder hem in "manual" te zetten). Ik zet hem weleens een versnelling lager als ik van plan ben te gaan inhalen, dan staat 'ie vast klaar als ik gas ga geven. Werkt echt prima en na korte tijd neemt de bak het weer zelf over.
Kortom: een heel fijne auto met goede software, fijne motor en uitstekende versnellingsbak waarin benzinemotor en geïntegreerde electromotor heel goed samenwerken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Fiat 600
Had je deze auto's al gezien?

Fiat 600 1.2 110pk Hybrid La Prima | Parkeer Camera | Navigatie | Stoelverwarming | Stoelmassage |
- 2025
- 10 km

Fiat 600 1.2 Hybrid Turbo Charged 100pk Automaat Urban | Cruise Control | Carplay | Parkeersensoren | Camera
- 2025
- 2 km

Fiat 600 e La Prima 54 kWh | Lederen Bekleding | Blind Spot | NAVI | LED | 18'' LM. Velgen |
- 2025
- 15 km