Fiat 500 (1939)
autoreview







Signalement
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1939 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 2.173 km |
KM-stand laatst | 10.830 km |
Een bijzondere klassieker
- 10.830 km
Ik kocht de Fiat 500 Standaard Coupe in 2017 met slechts 02173 kilometers op de teller. De teller heeft slechts 5 cijfers voor de aflegde kilometers. Het was een oudere restauratie uit Zweden en het wagentje had een tijd stil gestaan. De remmen en later de 4 cilinder motor werden gereviseerd. Bij km. stand 04014 in 2018 kon het inrijden gaan beginnen. Er werden nog wat andere onderdelen gemonteerd en een nieuwe set banden, 15 inch Michelin X. De oude bandjes waren nog uit de vorige eeuw. Na ruim 1000 km inrijden ging het gas er op. De teller, die nauwelijks afwijking bleek te hebben, liep naar de 80 km/h met bij weinig wind een uitschieter naar 90 km/h. Van 0 naar 80 km/h haalde ik in 59 seconden. Maar ja, het wagentje met de originele 4 cilinder watergekoelde zijklepmotor van 570cc heeft slechts 13 pk. Dat is niet veel. Weinig dus! Het waren nu eenmaal andere tijden, de jaren '30, waaruit dit ontwerp stamt. De Fiat 500 was in die tijd een modern ontwerp met haar gestroomlijnde stalen carrosserie, 4 versnellingen, waarvan de 1e niet gesynchroniseerd, grote hydraulische trommelremmen en een 12 volts elektrische installatie. Dat had lang niet iedere auto in die tijd! Ondertussen staat de teller op 10.830 km. Het waren probleemloze kilometers. Het wagentje liet mij nooit staan. Ik rij meestal weekends over binnenwegen, vaak 60 km/h wegen. Soms een stukje autosnelweg (Zie laatste foto) Ritjes bij mooi weer van meestal minimaal 200 km. Het gemiddeld benzinegebruik gebruik is 1 op 18 met V- power en het oliegebruik is gering. Het onderhoud doe ik zelf, waardoor de onderhoudskosten laag zijn. Het veercomfort is spartaans. Maar ja, het is een licht autootje (580 kg leeg), starre as met bladveren en een korte wielbasis. Verrassend is, dat het wagentje weinig zijwindgevoelig is en best vlot door de bocht wil. De kleine stoeltjes, zonder hoofdsteunen, zitten nog verrassend goed. Stuurbekrachtiging en rembekrachtiging moet ik ontberen, evenals veiligheidsgordels en ander veiligheidsdingen. Dus defensief rijden en afstand houden, net als bij motor rijden. Ik ben zeer tevreden met mijn Fiat 500 en zou in het voorkomende geval zeker weer een Fiat kopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.