Fiat 126 Personal (1977)

autoreview

Fiat 126 Personal (1977)
Fiat 126 Personal (1977)Fiat 126 Personal (1977)Fiat 126 Personal (1977)Fiat 126 Personal (1977)Fiat 126 Personal (1977)

Signalement

Uitvoering126 Personal
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1977
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf54.006 km
KM-stand laatst62.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Helemaal bij de tijd!

  • 58.023 km

In tijden van digitalisering kan je soms verlangen naar analoog. 1 van mijn vorige auto's, welke behoorlijk vergelijkbaar is met de Fiat 126, gaf me dat analoge gevoel ook. Dat miste ik. Ook miste ik wat geld om dat model weer te kopen.
Inderdaad.. de Fiat vertoont behoorlijk wat gelijkenissen met de Porsche 911SC. Ik zal je helpen:
Motor achterin, achter de achteras - CHECK
Luchtgekoelde motor - CHECK
Weinig ruimte achterin - CHECK
Maakt herrie - CHECK
Alleen de prestaties komen niet geheel overeen; De Fiat gaat maximaal 115 km/h, dat haalde de 911 in zijn 2e versnelling. Toch beleef ik sinds 2018 enorm veel plezier aan deze Fiat. In een opwelling gekocht. Als geintje om mijn vrienden op het verkeerde been te zetten.. Jongens.. er staat weer een luchtgekoelde auto in de garage.

Maar na een paar maanden wilden we hem niet meer kwijt. Met 'we' bedoel ik mijn gezin. De kinderen noemen hem liefkozend "Pukkeltje". Mijn vrouw vindt m zo leuk en rijdt er ook graag mee. Daarover gesproken.. je hoeft geen supercar te rijden om aandacht te krijgen, deze auto is een regelrechte vrouwenmagneet ;-) . Iedereen lacht (of ze lachen me uit) en je hebt altijd positieve aandacht. Vooral Poolse mensen herkennen deze auto, want in Polen zijn ze heeeel veel verkocht.

Na een jaartje bezit een trekhaakje gevonden en zo gevolg kunnen geven aan mijn hobby.. Barista. Ik kom regelmatig op evenementen en schenk dan heerlijke espresso, cappuccino, latte, lungo, je noemt t maar op. Wanneer ik op pad ben met koffie, dan noemen we het de KofFiat.

Goed... waar praten we eigenlijk over:
Een Fiat 126, gebouwd in 1977. Eerste registratie in Nederland. 2 cilinders, 24pk en 4 versnellingen. Wel hydraulische besturing, achterwielaandrijving en een hele korte draaicirkel. Plaats voor 4 personen (met weinig eisen). Verder is de auto technisch vrijwel gelijk aan de oude Fiat 500. Deze 126 is in Italie gebouwd. Het laatste productiejaar, want daarna werden de 126's enkel nog in Polen gebouwd (Polski Fiat). Het model is daar nog tot einde jaren 90 gebouwd. De onderdelenvoorziening is daarmee helemaal op orde!

Het rijden:
Het starten is al een belevenis. Je draait het inieminie contactsleuteltje in de stand contact. Je trekt de choke open en het hendeltje naast de choke (tussen de voorstoelen) haal je omhoog om te starten. Met een grappig geluid start het motortje en hoor je een kenmerkend 2 cilinder geluidje. Het ploft en pruttelt heerlijk. Dan rijden.. de demping slaat nergens op. Je hobbelt en schudt door elkaar, maar o wat leuk en elementair autorijden is dit. Door de 100km/h maatregel kan ik ineens meekomen met het verkeer. 100km/h is net goed te doen zonder oordoppen. Je wil ook echt niet harder dan 100km/h met deze auto. 90km/h voelt al als een overwinning. Daarom ook de titel: "Helemaal bij de tijd", met deze auto voelt 100km/h volkomen logisch!

De kosten:
Tja.. wegenbelasting betaal je niet voor een auto, ouder dan 40. Verzekering WA is 50 euro per jaar en het verbruik schommelt rond de 1 op 20 of 5l per 100km. Daarbij zijn de onderhoudskosten ook minimaal. Veel olie gaat er niet in, wel wissel ik jaarlijks de olie. Onderdelen kosten weinig. Een setje remschoenen (ja deze heeft rondom trommels) kost slechts 16 euro, een nieuwe uitlaat compleet kost slechts 60 euro.

Aandachtspunten:
De auto moet je echt wel binnen stallen om hem netjes te houden. De Fiatjes uit deze tijd hebben een innige verhouding met de roestduivel. Ook dit exemplaar heeft wat aandachtspuntjes. Omdat ze niet zoveel waard zijn, is het economisch niet verantwoord een volledige restauratie te doen. Toch denk ik er sterk over na om Pukkeltje toch eens helemaal fabrieksnieuw te maken. Hij is zo leuk....

Ruim 5 jaar Fiat 126

  • 62.000 km

In 2020 een review over dit grappige karretje gemaakt. In de tussentijd is de gedachte dikwijls opgekomen om eens wat anders te kopen. Maar ik kan m gewoon niet loslaten. Ondanks dat ik nu weer aan een andere startmotor toe ben, de bak wat olie lekt, blijf ik m leuk vinden. Ze worden echt schaars, dus pukkeltje blijft! In de tussentijd leuke ritjes gedaan. Echt lange ritten doe ik niet. Vind bdsm best leuk, maar er zijn grenzen. Voor t comfort moet je m niet rijden. Zo even een rondje over de dijk en een keer boodschapjes doen is leuk. Behalve als je dan met een volle boodschappentas in de auto erachter komt dat de startmotor het weer heeft begeven. Aanduwen is gelukkig niet heel zwaar, dus je bent zo weer onderweg. De reacties op t gekke ding blijven leuk. T tovert bij velen een lach op t gezicht. Ik ben m nog lang niet zat!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.