Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso (2017) #2

autoreview

Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso (2017)
Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso (2017)Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso (2017)Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso (2017)Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso (2017)Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso (2017)Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso (2017)Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso (2017)Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso (2017)Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso (2017)

Signalement

Uitvoering124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf65.860 km
KM-stand laatst78.121 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanloop naar en de aanschaf

  • 67.539 km

Na 8,5 jaar dagelijks in een opvallende Electric Blue Saab 9-3 cabrio met dieselmotor te hebben gereden werd het tijd om afscheid te nemen. Ik hoef nu minder km te maken én ik wilde weer eens iets anders en leuks.

Eisen voor de opvolger waren:
- wederom cabrio;
- zuinig, goedkoop te rijden;
- echt rijplezier;
- iets aparts, als ik na parkeren nog even wil omkijken is het goed.

Eigenlijk komen dan alleen een Mazda MX-5 en een 124 Spider in beeld want elke andere moderne cabrio is een stuk zwaarder/onzuiniger/duurder/minder leuk om te rijden.

Een paar maanden lang stond een blauwe of rode MX-5 met Recaro stoelen op 1 maar na een tijdje veranderde dat in een 124 Spider. Waarom?
- Nog zeldzamer, altijd leuk.
- Met zijn aanpassingen tov een MX-5 beter als daily inzetbaar (turbomotor, meer geluidsisolatie, onderstel met meer comfort)
- Met de 1.4 Multiair motor sneller te maken of anders gezegd: de driveability te verbeteren omdat de motor nog gemakkelijker zal oppakken.
- De Italiaanse flair in het design tov het Japanse minimalisme.

Ik heb 6 maanden gezocht naar een donkerblauw/Mare Blue exemplaar met het bruine interieur. Want dat laatste maakt het interieur bijna direct Italiaans. Die exterieurkleur is echter nooit in NL geleverd maar wel 2 modeljaren in Duitsland. Due zoektocht leverde echter niks op en toen kwam dit parelmoerwitte exemplaar voorbij.

Mijn ervaringen na +- 2000 km:
- als je erin past zou iedereen die van leuk autorijden houdt deze auto eens moeten rijden. Want want rijdt dit toch speels, met veel gevoel, lekker analoog maar toch comfortabel! De motor ligt echt tussen de wielen, de auto heeft dus een middenmotor. Je kijkt uit over de lange motorkap en je voelt je één worden met de auto wanneer je je eenmaal gevestigd hebt in het smalle kuipje!
- Als je met het verkeer meerijdt, maximaal 100 km/h uur op de snelweg, is 1 op 18 haalbaar.
- Veel mensen kennen deze auto niet eens. Ik ben de laatste die het verhaal rondom dit model weigert te vertellen...:-)
- Vaste lasten zijn met een leeggewicht van 1025 kg een lachertje.
- Bochten en rotondes zijn met deze auto een feest, je plaatst de auto zo gemakkelijk.
- In augustus gaat de auto naar Squadra Tuning omdat het kan en het extra vermogen de auto nog meer een kartgevoel zal geven.

De kinderen zijn wat minder blij met mijn keuze want deze kunnen niet meer samen mee. Maar dat ik veel avonturen ga beleven met deze auto staat vast. Ik heb zoveel zin gekregen om hiermee mooie roadtrips te gaan plannen (AU/CH/I alpenpassen, Tour des Grandes Alpes, Route Napoléon, Lake District in VK). Samen met mijn vrouw of met één van de kinderen. Deze gaat voorlopig niet weg maar blijft nog minstens 8,5 jaar.

Squadra Tuning kuurtje -> 185 pk en 290 Nm

  • 69.500 km

Vandaag ben ik met de Fiat langs Squadra Tuning in Nunspeet geweest; het was weer een leerzame en gezellige 1,5 uur waarin de auto er op papier 45 pk en 50 Nm bijgekregen heeft. Nou, dat verschil merk je wel...:-)
Op een natte weg was het al een fluitje van een cent om de auto een zijstapje te laten maken, met deze extra paarden wil de boel met TCS uit nog gemakkelijker dwars. We gaan het snel ervaren hoe de bochten met droog asfalt aan te vallen zijn. En of het verbruik wellicht nog iets gunstiger is geworden wanneer je met het overige verkeer meehobbelt?

De auto heeft zich afgelopen 1,5 maand als daily driver voorbeeldig gedragen waarbij het volgende reeds gebeurd/gemonteerd is:
- Nieuwe olie en oliefilter
- Nieuwe bougies
- Multiair filter gereinigd
- Nieuwe ruitenwisserbladen
- Drainagefilters van het dak gereinigd
- Een Stubby antenne
- Osram LED (parkeer-, dim- en grootlicht) geïnstalleerd
- Siliconen inlaatbuis vanaf het luchtfilter
- Android Auto en allerlei andere tweaks waarmee het standaard infotainment een stuk gemakkelijker te bedienen is
- Autodimmende binnenspiegel (=volledig MX-5, nooit op een 124 Spider geleverd geweest)
- Extra verdieping in het opbergvak tussen de stoelen
- Rubberen automatten liggen klaar voor de vieze dagen

Voor nu alleen maar plezier en genot met deze auto; vergeet monderne ISA snufjes of andere ingewikkelde en dure opties, het is het sturen en zetten van de auto voor een volgende leuk bocht waar het allemaal om draait.

Hoe bevalt de 124 Spider op nat wegdek? :-)

  • 71.401 km

Het is herfst en de rubberen automatten liggen in de auto en doen hun werk. Het betekent ook dat het wegdek vaker nat is en dan is de auto met uitgeschakeld ESP het leukst. Je kan raden wat dat inhoudt...
Ik merk dat deze auto af en toe de hooligan in me naar boven haalt en dat is natuurlijk oppassen geblazen...:-)
Er zijn inmiddels favoriete bochten in mijn omgeving/op mijn rijtrajecten aangemerkt en de juiste omstandigheden moeten zich natuurlijk voordoen om de speelsheid van deze auto meer en meer te leren beheersen!

Wat is er verder in de afgelopen 2 maanden gebeurd/door mij zelf gedaan?

- Het dak is grondig geïmpregneerd en stoot regenwater nu erg goed af.
- Er is een OEM Android Auto/Carplay module ingebouwd zodat AA nu stabieler is. Dat betekende software, firmware én hardware updates in de juiste volgorde om idd te kunnen concluderen dat de boel nu altijd werkt met een paar bedieningsvoordelen tov de oude situatie dat "onofficiële" AA mogelijk maakte (=oude firmware met Mazda AIO tweaks).
- De voorzijde is voorzien van een mooie 3D geprinte badge.
- De auto heeft verse versnellingsbak- en differentieelolie gekregen
- De kofferbak is voorzien van wat anti-dreun matten om het dunne plaatstaal aldaar niet te laten resoneren. Voegt +- 4 kg toe maar het geluid vanuit de achterzijde is merkbaar zuiverder van de uitlaat afkomstig ipv een mengeling van uitlaat en resonantie.
- 2 OEM MX-5 bekerhouders verfraaien nu het interieur.

Ik heb nog een paar extra verfraaiingen in gedachten maar ga de komende tijd uitvinden welke daarvan daadwerkelijk doorgevoerd gaan worden.

Modificaties en het algemene plaatje

  • 72.348 km

Vorige keer schreef ik over mogelijke extra verfraaiingen, vanzelfsprekend om de auto nog meer naar mijn zin te maken. Wat is er precies gebeurd in +- 1,5 maand tijd na het vorige schrijven?

1. Ik heb een RVS Ragazzon einddemper via MP gevonden en deze gemonteerd. Het is de Fiat-versie van deze uitlaat, met dubbel 2x70mm sierstukken. Terwijl de Abarth-versie dubbel 2x80mm heeft omdat de ruimte voor de uitlaat in het donkere gedeelte van de achterbumper (ik wil het geen diffuser noemen) daar groter is.
Mijn uitlaat is na wat afstellen van de sierstukken helemaal naar tevredenheid; zo hoog mogelijk in de lege ruimte en vrij veel onder de auto geplaatst. Ze steken dus totaal niet onder de bumper uit. Met deze look past de uitlaat prima bij een Fiat, het is immers geen Abarth. Met zijn 185 pk en 290 Nm wel sneller dan een standaard Abarth maar dat is ander onderwerp...:-)
Het geluid is bij dagelijks gebruik met kapje dicht niet anders dan voorheen, alleen bij stevig doortrekken (en straks weer met de kap open) klinkt de boel iets zwaarder. Ook hierin dus niet te vergelijken met een Abarth. Die heeft standaard maar 1 demper in zijn uitlaattraject zitten (alleen een einddemper) terwijl de Fiat er standaard 2 heeft (ook een middendemper).
Het is iig helemaal naar mijn zin.
2. Ik heb Android Auto (AA) die ik nodig heb wireless gemaakt met een AAWireless dongle. Is dat dan een modificatie hoor ik je denken? Toch wel, laat het me je uitleggen. Deze dongle support "AA over Carplay" waarmee je dus AA krijgt terwijl de auto denkt dat je Carplay gebruikt. En met Carplay werkt het touchscreen wel onder het rijden terwijl dit niet het geval is met AA. Op deze manier kan je AA op 2 verschillende manieren bedienen; met de grote, fijne draaiknop die te vinden is achter de pook. Maar ook via het scherm. Soms werkt dat eenvoudig het prettigst. Het werkt nog niet helemaal stabiel moet ik eerlijk toegeven (af en toe reageert de "Carplay" selectie in het infotainment simpelweg niet, ik moet eens onderzoeken waaar dat aan ligt.
3. De 124 Spider werd zonder instaplijsten geleverd, terwijl deze wel leverbaar waren voor de MX-5. Ik heb wat OEM instaplijsten aangepast/op Fiat-smaak gebracht...:-) Toen ik toch aan het rondneuzen was op AE heb ik direct ook maar wat rode deurbussen (zgn. door bushings) gekocht; met een goede montage klinkt het dichtslaan van het portier wat steviger én lijken de portieren wat steviger vastgehouden te worden. Dat is alleen merkbaar wanneer je bijvoorbeeld over een korte oneffenheid in de weg (bijv. rails) rijdt, je voelt dat hiermee de auto iets steviger aanvoelt omda de deuren minder ruimte hebben om te trillen/op en neer te gaan.

Hoe bevalt de auto verder?
Heel goed, het is nog steeds een feest om mee te rijden.
En met het verkeer mee is op de lange afstand nog steeds gemakkelijk 1 op 18 mogelijk met deze buitentemperaturen, een krappe 1 op 17 op de korte afstand (16 km enkele reis). Stoelverwarming, Android Auto, de LED lampen en de dimmende binnenspiegel doen de rest in het donkere woonwerkverkeer. De auto is laag maar de overhang vóór is kort waardoor ik minder moeite heb bij drempels dan met de vorige auto.
Terwijl ik nog steeds ontzettend kan genieten van het directe stuurgevoel en af en toe alle 185 paarden voluit laat galopperen.
Dat kon zeker niet met die ene dag sneeuw op de weg, het was toen echt even (tot aan de doorgaande weg in mijn dorp) glibberen en glijden zonder winterbanden...:-) Wordt het te gek dan kan ik de andere auto met winterbanden pakken, er komt voor de Fiat géén wintersetje.
Eén modificatie blijft nog door mijn hoofd spoken; een verlaging gaat er dus niet komen maar ik ga kijken wat de toekomst me brengt!

Het cabrioseizoen is nu echt weer begonnen!

  • 78.315 km

Het is eind maart; de vogels zijn alweer druk in de weer en het zonnetje laat zich steeds meer zien. Zo ook deze open rijden liefhebber...:-) Het cabriodak is nu vaker droog dan nat en dat betekent dat deze steeds vaker omlaag mag.
Naast de zon kan er dan beter van de iets zwaardere/donkere klanken van de Ragazzon einddemper genoten worden; het klinkt eigenlijk helemaal naar mijn zin. Niet te luid, maar duidelijk iets voller dan standaard. En met constante, in Nederland toegestane, snelheid is deze gewoon mooi stil.

Wat is gebeurd de afgelopen maanden?
25/01/2025 Batterijen sleutels vervangen -> moet jaarlijks gebeuren , daarmee voorkom je een boel vreemde storingen.
03/02/2025 Accucellen bijgevuld met gedestilleerd water -> staat ook op het onderhoudslijstje, de OEM accu kan gewoon nog ouderwets bijvuld worden. En verkeert volgens de batterijtester nog in uitstekende staat.
74.823 Toevoegen Forté Fuel System Cleaner Advanced -> elke 15k km gaat er zo'n flesje in om de boel een beetje schoon te houden.
21/03/2025 Vervangen multiriem en riemspanner -> in de onderhoudshistorie kon ik niet vinden of deze ooit vervangen waren. Na een snelle controle zag ik dat de (gladde rug van de) riem door de lengte gescheurd was en dus was vervanging noodzakelijk. Genoeg ruimte bij de 124 om dit lekker zelf te kunnen doen. Want door het 90 draaien van het blok (de 124 is de enige auto waarin dit blok in lengterichting geplaatst is) ligt die riem gemakkelijk voor het grijpen.

In de vorige update meldde ik al dat er nog één grote modificatie door mijn hoofd spookte. Die modificatie gaat er nu toch echt komen! In mei gaat Hardeman Motorsport er een OS Giken Superlock sperdifferentieel onder plaatsen. Daarmee kan de (verder liggende) gripgrens nog gemakkelijker worden opgezocht. Of ga ik er doodleuk met opzet véél voorspelbaarder overheen....:-)

In mei, wanneer het eerste rubber is achtergelaten, zal ik weer wat schrijven...

Waarom een sperdifferentieel?

  • 78.121 km

16 mei jl. is er bij Hardeman Motorsport in Kruiningen een OS Giken Superlock platensper geïnstalleerd. Deze modificatie is echt de plezierkers op de rijderstaart...:-) Het sper zelf is een technisch juweeltje; het heeft een progressieve werking, kan tot 100% sperren maar is bij normaal gebruik wel gewoon geruisloos.

Wat is dan normaal gebruik, of anders gezegd, wanneer is er sprake van geen normaal gebruik? In ieder geval op droog wegdek moet je echt wel wat harder de bocht nemen om de sperwerking te voelen; je voelt de achterzijde naar de gripgrens toe wat meer duwen. Er is simpelweg meer grip voor beide achterbanden wanneer je de bocht uitaccelereert, er slaat geen binnenwiel door. Geef je meer gas dan ga je over de gripgrens heen en zet je een voorspelbaar stapje opzij. Doe je dit met volle overtuiging en blijf je met het gaspedaal spelen dan breng je de auto in een lange, gemakkelijk te controleren drift. Althans, dat is de theorie, in de praktijk moet ik deze mogelijkheid nog ontdekken...:-) Samen met de gemonteerde gele Powerflex diff mount inserts voelt de achterkant lekker strak maar niet te stevig aan. Laat het de komende tijd maar een beetje wisselvallig weer zijn om op nat wegdek nog gemakkelijker nog veel meer lol te beleven...:-)

De auto is volgens verwachting probleemloos door de APK gekomen en heeft ook nog een airco-servicebeurt gekregen. Over +- 1000 km ververs ik de differentieelolie en is het sper volledig "ingereden".

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.