Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 124 Spider 1.4 MultiAir 16v Lusso |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 34.000 km |
KM-stand laatst | 48.000 km |
Het dak kan er weer vanaf
- 34.000 km
Cabrio-rijden is voor mij (en mijn vrouw) de ultieme dagbesteding bij mooi weer. Het begon destijds met een Alfa 916 Spider 2.0 . Een erg leuke tweezitter met 150 PK op de voorwielen. Deze Spider had al wat 'ervaring' toen wij hem als 2e auto kochten. Omdat er toch het e.e.a. aan zat te komen hebben we deze toen verkocht. Wat jaren later heb ik nog een 911 (996) cabrio gehad. Een erg leuke auto om mee te sturen, en ook nog best praktisch. Hier heb ik 2,5 jaar mee gereden, maar de Giulia lonkte en in nam afscheid van de 911.
Maar we misten het cabriorijden, vandaar dat we op zoek gingen naar een jong, leuk en sportief exemplaar. Als Alfa-rijders in hart en nieren stond de Alfa Spider hoog op het lijstje, maar de laatste versie mist naar mijn mening de wispelturige en sportieve inslag waar wij naar op zoek waren. Om dicht bij de roots te blijven gingen we daarom proefrijden in een Fiat 124 Spider (De Fiat 124 zou in eerste instantie een Alfa Romeo worden). Als basis de laatste Mazda MX5 met de welbekende 1.4 MultiAir van de Giulietta onder de lange motorkap. De vormgeving van de carrosserie is naar mijn mening een hele geslaagde 'retro light' versie van de 124 Spider uit de 70er jaren.
Na een goede proefrit wisten we meteen dat dit karretje ons (bijna) alles biedt wat ze zochten. Licht in gewicht, achterwielaandrijving, een fenomenale wegligging, mooi uiterlijk... maar helaas wel weinig bagageruimte. We besloten om deze Spider begin maart aan te schaffen, en dat was een goede keuze. Want wat rijdt dat leuk! Door de 250 Nm en slechts 1.025 kilo is het echt een leuke sportieve auto. De achterwielaandrijving zorgt voor veel tractie en hij stuurt lekker scherp. Verder rammelt of kraakt er niks. Inmiddels heeft de Spider de eerste onderhoudsbeurt gehad zonder noemenswaardigheden... en het is goed betaalbaar.
Wel heb ik al het e.e.a. aangepast. De bumperlip en de raamlijsten heb ik satijn zwart laten wrappen. Verder heb ik andere velgen en rode spiegelkappen gemonteerd. Ook is de standaard achterdemper vervangen door een exemplaar van Remus, en de demperloze middenpijp komt er volgende week onder.
De 1.4 Multiair hebben we ook in onze Giulietta. Een hele fijne en betrouwbare motor, maar onderin komt deze wat te kort. Deze heb ik destijds laten chiptunen waardoor de drivebility enorm is verbeterd. De motor pakt veel beter op en trekt beter door. Omdat de 1.4 Multiair in de Fiat exact dezelfde is, staat deze 'krachtkuur' ook in de planning voor de zomer. Dan is het helemaal een leuke, snelle en sportieve roadster.
Kortom, een erg leuke, en betaalbare sportieve cabrio. En het leuke is dat je deze maar zelden op de weg ziet... Wordt vervolgd.
updates
- 38.000 km
De Spider hebben we al weer enkele maanden in bezit en tijd voor een kleine update. We hebben al behoorlijk wat ritjes gemaakt met het dakje eraf... en het is echt genieten met de grote (en voor ons zachte) 'G'. Je kan er lekker sportief mee rijden zonder dat de vullingen uit je kiezen trillen. De motor kennen we al uit onze Giulietta, maar bij de Fiat is deze echt teveel gedowntuned. De Giulietta levert af fabriek 170 PK. Mooie waarden, maar onder de 3.000 toeren was de motor niet thuis. Als je wat langzaam reed in de 2e versnelling en je wilde versnellen, dan gebeurde dit in slow motion. Na een softwarekuur was dit 'probleem' grotendeels verdwenen en pakt de auto onderin lekker op. Maar de Fiat heeft (slechts) 140 PK af fabriek, en ondanks het lage gewicht van 1.025 kg hetzelfde probleem. Bij lage toeren in de 2e versnelling is het een drama om vlotjes weg te rijden. Daarom heb ik ook de Fiat laten tunen. Bij de eerste run bleek dat de motor 150 PK af gaf. Na de eerste softwarekuur was deze 183 PK, maar het koppel nam slechts met 10 Nm toe. Na wat aanpassingen kwam het vermogen uit op 175 PK en een koppeltoename van 30 Nm. Door de vlakke koppelkromme trekt de motor nu wel lekker door vanuit een lager toerengebied. Ook tussensprintjes doe je nu met 2 vingers in de neus. De drivebility is sterk verbeterd en nu is het echt een hele fijne stuurmansauto geworden, zonder nerveus aan te voelen.
Om de beleving wat te vergroten had ik een Remus einddemper gemonteerd, maar het verschil was nauwelijks hoorbaar. Na het vervangen van de middenbuis door een demperloze versie is het geluid nu super! Een lekkere sportieve brom als je doortrekt, en bij een constant toerental mooi op de achtergrond. Zo is de uitlaat voor mij perfect gecomponeerd.
Onlangs heeft de Spider ook een onderhoudsbeurt bij de dealer gehad zonder noemenswaardige zaken. Ook de kosten voor deze beurt waren niet noemenswaardig. Wel noemenswaardig is het enorme plezier wat wij beleven aan deze auto.
Laat het mooie weer maar komen
- 48.000 km
We zitten weer in het voorjaar hoewel je dat momenteel niet zou zeggen als je naar buiten kijkt. Geen cabrioweer, maar wel weer om achter de PC weer een kleine update te schrijven.
Inmiddels hebben we weer wat kilometers gereden met de Spider, en zijn er vorig jaar zelfs mee op vakantie geweest. Maar voor 3 weken bagage meenemen was wel een uitdaging. Na wat speurwerk heb ik een bagagerekje gekocht voor op de achterklep, en zodoende konden we 100 liter meer meenemen, en dat was voor ons genoeg.
De 124 Spider is een echte sportieve tourer, en geen luxe limousine om honderden kilometers asfalt weg te vreten. We zijn toch in 1 keer gereden naar ons vakantieadres, en datt was best te doen. Je mist wat comfort, maar de stoelen zitten prima, ook voor langere ritten. Het enige wat ging vervelen (eigen schuld), was het geluid van de Remus sportuitlaat. Maar tijdens onze vakantie was de Fiat wel een echte pretmachine. Met het dakje omlaag crossen door Douze France… heerlijk. Wat wel naar boven kwam was het navigatiesysteem. Dat laat zich niet fijn bedienen en ik vind deze onoverzichtelijk. Google maps was de uitkomst en ik overweeg nu om Apple Carplay in te laten bouwen. Voor de rest is het infotainmentsysteem prima, en de Bose speakers klinken goed. Maar ja, is dat nu zo belangrijk in een cabrio?
Ook heeft de auto weer een onderhoudsbeurt gehad. Qua kilometers was dit nog niet nodig, maar ik weet uit ervaring dat de 1.4 MultiAir gevoelig is voor ‘oude’ olie, dus deze wordt steevast ieder jaar vervangen. Ook waren de remblokken richting hun einde, dus ook deze zijn alvast vervangen door verse. Verder waren er geen noemenswaardige zaken. Wat mij ook in positieve zin opvalt, is dat er niks rammelt of kraakt. Een cabrio heeft normaliter wat last van ‘torderen’, maar de carrosserie van onze benjamin is goed stijf en zit stevig in elkaar geschroefd.
Nu hopen op goed weer en het cabrioseizoen kan voor ons weer gaan beginnen. Dit jaar staat een trip naar Toscane gepland tijdens de vakantie, maar die gaan we in 3 etappes rijden. Gewoon op ons gemakje, en niet door-, maar over Gotthardpas (en meer ?).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Fiat 124 Spider Abarth Abarth 1.4 MultiAir Turbo | Airco (automatisch) | Armsteun | Audio installatie
- 2017
- 60.398 km

Fiat 124 Spider Abarth 1.4 Turbo 16v 170pk Automaat Bose | Sport Uitlaat
- 2017
- 47.392 km

Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Lusso Automaat | Supersprint uitlaat | Zwarte LMV | Navigatie | Bose Audio |
- 2018
- 67.668 km