Daihatsu Cuore 1.0 12V Kyoto (2004)

autoreview

Daihatsu Cuore 1.0 12V Kyoto (2004)

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 12V Kyoto
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf84.400 km
KM-stand laatst97.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overstap

  • 85.000 km

Weinigen zullen de overstap maken van een GT turbo naar een cuore. geen 4wd, geen 270pk etc etc.

Reden is dat we meer rijden en dus een zuinige auto zochten. Ik houd van uitersten, daarom de goedkoopste wegenbelastingvrije auto gekocht en maar eens kijken hoe dat gaat.

Tot nu toe prima. Het is het meest kale model zonder stuurbekrachting, zonder gespoten bumers, 12 inch bandjes en ga zo maar door. De reden? Type Kyoto en Osaka zijn wegenbelastingvrij Tokyo, Nagayo en Sport niet.
Verkeerde zuinigheid? Voor het rijden zelf maakt het weinig uit. Ik heb er onmiddelijk een bluetooth autoradio ingezet want handsfree bellen is belangrijk voor mij. Verder heb je lol en maakt de 3 cylinder een leuke roffel (alhoewel geen subaru boxer...).
Om zuinig te rijden moet je natuurlijk wel opschakelen; ik merk dat ik onbewust in zn 4 blijf rijden omdat zn 5 erg lang is. Maar goed dat kan je de auto niet kwalijk nemen.

Voordelen:
- rijdt leuk en zuinig
- zeker vlot
- Interieur en dashboard saai maar ziet er kwalitatief beter uit dan aygo clan.
- ruim zowel voorin als achterin.
- makkelijke instap, lage tildrempel vd kofferbak

Nadelen:
- Grootste nadeel vind ik dat je heel erg rechtop zit. Ik ben 1,90 en je hebt hoofdruimte zat maar zou toch graag wat lager zitten (kijk bv tegen zonneklep aan).
- kleine tank die lastig vult, kleine kofferbak
- - wegligging gaat, maar waar kleine auto's soms leuk zijn in snelle bochten wil deze gewoon rechtdoor. Hij hangt wel erg.
- van buiten erg suf en met zwarte bumpers en 12" wieldopjes geen koppentrekker...

Wat ontbreekt:
T is een zeer kale auto. zo mis ik een klokje en toerenteller. De dashboardwissel met toerenteller gaat voor dit eerste type (met analoge kmstand teller) niet door. Ramen achter kunnen niet open. Stuurbekrachting zou inparkeren wel makkelijker maken. Achterin maar 2 gordels: voor mn kids zou middengordel handig zijn. Al deze dingen vind ik eigenlijk niet zo erg. Wat me wel stoort is de bestuurdersstoel: Niet in hoogte te verstellen en kan je niet in 1 handeling vooruitschuiven dus voor achterin moet je eigenlijk bijrijderskant nemen.

Onderhoud:
Hij is altijd bij de dealer onderhouden, kom in t boekje niets geks tegen en hij heeft net zn distributiewissel gehad. Ook de uitlaat. Die uitlaat gaat (andere reviews gelezen) niet lang mee, maar kost aan de andere kant ook weinig. Verder is alles nog als nieuw.

rij er meer mee dan ik dacht

  • 89.500 km

Ik heb er inmiddels 5500 km mee gereden en ook eerste APK gehad. De auto valt helemaal niet tegen. Ik heb er wel wat lol in om m op tempo te krijgen en houden. Dat betekent een praktijkverbruik van 1:18. Gegeven rijstijl, winter en feit dat ik nog nooit een rit heb gereden van 100 km of meer (dus alleen korte ritjes) toch wel netjes.

Zoals eerder geschreven heb ik voor de meest basic versie gekozen omdat die wegenbelasting vrij is. Dan krijg je natuurlijk wel dat je dingen mist. Wat ik t meest mis:
- Achterdeuren. Regelmatig gaan de kids mee, de jongste moet in een stoeltje en das gewoon onhandig achterin.
- Middelste gordel. Ja t is niet breed. maar 3 kids gaat goed. helaas maar 2 in de gordel
- centrale vergrendeling. ok maar 2 deuren maar erg onhandig. Heb ook al es de sleutel er in laten zitten en afgesloten...
- hoogte verstelbare stoel
ik zit te hoog. ik ben lang en kijk dan tegen de dakrand. beenruimte genoeg, zelfs achter mij op de achterbank, maar stoel kan niet naar beneden
- bestuurdersstoel kan niet in 1 handeling ingeklapt worden om achterin te stappen. bijrijdersstoel wel.
- klokje. Heb ik zelf maar los gekocht.

Eigenlijk heel stom maar ik mis dus gewoon een aantal hele simpele dingetjes. een 4 deurs nagano oid heeft dat bv wel.

Veel andere dingen boeien me niets. Stuurbekrachtiging niet echt nodig, electrische ramen of zo ook niet.

In onderhoud nog weinig gehad. Bij APK hebben ze achterbanden vervangen. bleek 2 verschillende merken en dat mag tegenwoordig niet meer. Remmen blijven achter plakken soms, heb ik schoongemaakt. Voor zitten er trouwens niet geventileerde remmen op. allemaal heel eenvoudig.

Qua rijden gaat t dus vrij goed, ook bij 130 als je wil. Dan hoor je wel veel wind, bij bellen ga ik altijd 100 rijden.

Je merkt wel dat andere auto's er van uit gaan dat je een oud omatje bent. Iedereen gaat voor je langs, snijdt je af etc.

laatste commentaar: tank is erg klein en/of meter geeft snel leeg aan. ik rij echt tot onderaan en dan kan er maar max 25 liter in. dus elke 450 km tanken. Verder is het plaatstaal erg dun. De auto heeft daardoor snel kleine deukjes. Lijkt mn oude eend wel.

doet wat ie moet doen maar soms vlees nog vis

  • 96.000 km

Hij bevalt nog steeds goed. Goedkoper dan dit kan je niet rijden en je krijgt er ook nog eens een hele betrouwbare en van binnen ruime auto voor.

Wat mij eigenlijk t meest stoort is dat je voor het primitieve karakter van de auto niet een guitig uiterlijk terug krijgt. Bijvoorbeeld een oude panda of t vorige model cuore oogt gewoon leuker. Dit type is wat moderner gedesigend maar daardoor nu alweer gedateerd. En ontbeert het vrolijke van de vergelijkbare aygo. Hiet is niet grappig het is niet mooi het is niet nieuw het is niet oud het is vooral kwalitatief goed.

Want als t echt goedkoop moet dan verslaat deze cuore alle anderen in afschrijving onderhoud verbruik en verzekering, maar vergeleken met een nieuwe UP! of Picanto scheelt t ook niet zo heel erg veel en dan zijn dat toch net ff wat meer auto's.

Ik kijk dus stiekem wel eens wat verder, maar tegelijkertijd valt er weinig te mopperen want hij doet wat ie moet doen

verkocht

  • 97.000 km

Zoals je in de vorige ervaringen kon lezen was ik de kaalheid wat zat. Vooral de niet fijne houding achter t stuur door het niet kunnen instellen van de stoel.

Ik heb daarom de auto verkocht en een Cuore Premium uit 2008 gekocht. Wel de voordelen (zuinig, betrouwbaar), niet de nadelen (deze zit vol opties).

Deze Cuore heb ik verkocht aan een klein gezin. De auto heb ik nog helemaal nagekeken en daarbij een stuurkogelhoesje vervangen. De auto is verder technisch prima dus ik verwacht dat ze er nog veel plezier mee hebben.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.