Daewoo Tacuma 2.0 Class (2002)

autoreview

Daewoo Tacuma
Daewoo TacumaDaewoo TacumaDaewoo TacumaDaewoo TacumaDaewoo TacumaDaewoo TacumaDaewoo Tacuma - interieur

Signalement

UitvoeringTacuma 2.0 Class
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Onze vorige auto was een Daewoo Espero 2.0 CD, een fijne auto waarmee we 137.000 km in 7 jaar hebben afgelegd, waarvan zeker 35.000 km met een caravan er achter, zonder dat hij ons ooit langs de kant van de weg heeft laten staan. Reden genoeg om in 2002 weer naar de Daewoo-dealer te gaan.

We wilden een MPV-achtige. We zijn bij Nissan (Tino) en Opel (Zafira) geweest. Met de Tino hadden we, vergeleken met Daewoo, een gat van 3500 euro en met de Zafira 2200 euro. Voeg daaraan toe dat uit de gegevens van de ANWB bleek dat de Tacuma een betere caravantrekker is en de keuze is duidelijk: het werd een Tacuma. (Overigens vreemd, dat geen enkele dealer over de gegevens van de ANWB beschikt m.b.t. het trekken van een caravan!)

De Tacuma is een heerlijke reiswagen, nog fijner dan de Espero. Een trip vorig voorjaar met 4 personen en bagage naar Rome was een genoegen.
Ook met een caravan, in ons geval een Beijerland 460 MD van 1150 kg, is geen enkel probleem. Rustig toeren rond de 95 km/u op de cruise control (niet standaard) in de 5e versnelling gaat prima. We hebben al diverse passen met deze combinatie gereden en dat gaf geen enkel probleem (steilste was 12%).
Ik heb de indruk dat deze auto ondergewaardeerd wordt, ook door de journalistiek. Waar vind je een auto die dit comfort aan zijn passagiers biedt (een zee van ruimte voor de achterpassagiers) en die ook zo goed overweg kan met een caravan? En dat voor ruim 20.000 euro!
Het verbruik is nogal wisselend. Van stadsritten houdt deze auto duidelijk niet, want dan gaat het gebruik richting 1:9; Op de buitenweg en de autobaan is hij in zijn element, op de cruise control kom je tot 1: 12. Met de caravan er achter komen we op 1:8,5 of 1:9.

Een nadeel is de relatief kleine kofferbak (350 liter)en de harde kunststofbekleding. Deze bekleding raakt makkelijk beschadigd. Deawoo had er beter aan gedaan deze kunststof te bekleden met een laag textiel, vinyl ofzo.

Als gezinswagen voor een gezin met opgeschoten pubers voldoet hij prima. De lange slungels kunnen hun benen achterin prima kwijt en de vliegtuigtafeltjes worden gebruik voor drank, koek en de diskman.

PROBLEMEN

De problemen tot nu toe beperken zich tot een krakende torsiestang aan de voorzijde en klapperende schokbrekers aan de achterzijde. Beide schokbrekers zijn vervangen door Koni"s en de torsiestang is vervangen en opnieuw ingevet. Dit alles was garantie.

Een ander minpunt is de al genoemde harde kunststof bekleding. Ieder tikje met een koffer of ander hard voorwerp tegen de zijkant van de kofferbak, resulteert in een beschadiging.

Ook de stoelbekleding is aan de gladde kant. De Espero had een duidelijk fijnere bekledingsstof op de stoelen (velours).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.