Dacia Sandero Tce 90 Lauréate (2013) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sandero Tce 90 Lauréate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 8.800 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Al weer 2 jaar in bezit
- 30.000 km
Na jarenlang Peugeot gereden te hebben toch de keuze voor een ander merk gemaakt.
Vandaag onze 'nieuwe' auto opgehaald, een Dacia Sandero Laureate met als extra's lichtmetalen velgen, cruise control, zwart metallic lak, airco en ingebouwd radio/navigatiesysteem. Volgens mij hebben we best een goede deal gemaakt. De auto is 10 maanden oud en heeft ons 10.750 EUR gekost.
Het betreft een eerste indruk, maar vergeleken met onze 107 is de Sandero veel stiller, sneller en comfortabeler. Het is pas de eerste rit, maar de speakers van de radio lijken niet al te goed.
Over een paar duizend kilometer zal ik een uitgebreidere review schrijven over onze ervaringen met de Sandero.
Update 01/01/2014
De familiebezoeken voor de feestdagen waren een goede aanleiding om de Sandero mee te nemen voor wat lange(re) ritten. Het zitcomfort is goed en de auto is aangenaam stil. Cruise control blijft een heerlijke optie, lekker ontspannen rijden zonder zorgen over boetes. Wat helaas nog steeds blijft irriteren is de slechte geluidskwaliteit van de boxen. Binnenkort maar eens een paar betere speakers kopen om de standaard speakers te vervangen.
Mijn vriendin rijdt vooral korte afstanden met veel stadsverkeer en de auto lijkt daarop (logisch) vrij onzuinig. C.a 1 op 13-14. Op de lange rit was het verbruik veel beter, c.a. 1 op 16, wat in lijn is met onze verwachting. We tanken V-Power, ik denk dat met 'normale' benzine het gemiddelde slechter was uitgevallen.
Update 20 juli 2014
We hebben de auto al weer 7 maanden in bezit en zijn nog steeds zeer tevreden. Binnenkort gaat hij voor zijn 1e onderhoudsbeurt, ik hoop/verwacht dat de kosten wel mee zullen vallen. Wat is ons nu het beste bevallen in die zeven maanden?
- Stilte in het interieur
- Auto is lekker snel/pittig
- Airco heeft geen moeite met koelen
- Radio/navigatiesysteem
En wat bevalt ons het minste?
- Speakers(ik zet radio graag lekker hard, maar dan is geluid zeer slecht)
- Hoedenplank: de 'haken' vallen continu uit de ophanging/inkeping van de achterklep, plank gaat dan niet omhoog als je de achterklep opendoet.
Het verbruik is netjes maar niet spectaculair met 1 op 15,3 (zie mijn verbruiksmonitor). Op langere ritten is hij wel zuiniger maar een start/stop systeem was misschien best handig geweest en met Nederlandse co2 systeem waarschijnlijk 'gratis'.
Al met al zijn we boven verwachting tevreden en kan ik iedereen een Sandero (of als je meer kofferruimte nodig hebt Logan MCV) van harte aanbevelen! En, zoals de reclame zegt: shockingly affordable :-)
Update 03/10/2014
Deze week heeft de auto zijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Dat viel alles mee. 150 EURO nadat we 12.000 kilometer ermee hadden gereden. Niet slecht, zelfs de beurten van mijn Peugeot 107 waren duurder. Auto bevalt nog steeds prima, maar heb ondertussen ook een autodroom van me waargemaakt: Een dikke Jaguar v6. Dit dankzij de geweldige value for money van de Dacia.
Update 09/11/2014
Help! Wat nu? Mijn vriendin komt thuis en de Dacia wil niet meer op slot. Even opnieuw starten dan maar en hopen dat de boel gereset wordt. Helaas.. De Dacia doet niks meer. Geen probleem, er zit nog Dacia Assistance op (drie jaar garantie!). De assistance is er binnen een half uur en geeft aan dat er waarschijnlijk een probleem is met de accu of dynamo. Met de 'kickstarter' wordt de auto aan de praat gebracht en ik rijd gelijk naar de garage (dicht, maar slecht 500 meter van ons huis, dus daar maar neergezet). Volgende dag worden we gebeld door de dealer: de accu is kapot, wordt een nieuwe ingezet. Einde van de dag halen we de Dacia weer op. Wat blijkt: Garantie! We hoeven niets te betalen. Heel erg netjes, want ik vind zelf een accu een slijtage product dat niet onder de garantie valt. We rijden weg met een heel erg goed gevoel. Stiekem zag ik wel een gave Duster staan bij de dealer, dus.. wie weet ;-))
Update 27/12/2015
Die Duster is er nog niet van gekomen. We zijn namelijk nog steeds heel tevreden met onze Jaguar X-Type en de Dacia. De Dacia wordt hoofdzakelijk door mijn vrouw gebruikt voor de woon/werk verkeer ritjes. Dit is stadsverkeer en zoals in de door ons bijgehouden verbruiksmonitor is daardoor het verbruik (relatief) hoog met zo'n 1 op 13. Tijdje terug hadden we nieuwe
eettafelstoelen gekocht. Maar met de Dacia gaan halen, want in de Jag zou zeker niet passen. Alle zes stoelen pasten erin en ik reed weer eens volledig tevreden in de Sandero. Wat een lekkere auto blijft het toch en dat ingebouwde radio/navigatie systeem blijft geweldig! (noot: het schijnt dat je er met een -illegale- software update ook een parkeerhulp van kan maken als je een losse camera koopt). Iedereen zijn eigen mening over prijs/kwaliteit/value for money/premium gevoel etc. maar voor ons is de Sandero een blijvertje als de kosten zo binnen de perken blijven.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Uitgelicht aanbod

Dacia Sandero 0.9 TCe Stepway Lauréate / TREKHAAK / NAVIGATIE / AIRCONDITIONING
- 2015
- 50.999 km

Dacia Sandero 0.9 TCe Lauréate Airco, NAP, Trekhaak
- 2013
- 149.023 km

Dacia Sandero 0.9 TCe Stepway Lauréate | Parkeer sensoren achter | Cruise controle | NAVI | | incl. Bovag rijklaarpakket met 12 maanden garantie
- 2015
- 52.825 km
Lees ook

Skoda Fabia - Fiat Punto - Dacia Sandero

Dacia Sandero TCe 90 Lauréate (2013)

Vergelijkende Test: Nissan Micra - Dacia Sandero - Hyundai i20

Dacia Sandero

Rij-impressie Dacia Sandero
