Cupra Leon (2020)

autoreview

Cupra Leon (2020)
Cupra Leon (2020)Cupra Leon (2020)Cupra Leon (2020)Cupra Leon (2020)Cupra Leon (2020)Cupra Leon (2020)Cupra Leon (2020)Cupra Leon (2020)

Signalement

Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10.880 km
KM-stand laatst112.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1 maand in gebruik

  • 14.595 km

Afscheid Cupra Leon!

Na jaren diesel gereden te hebben werd het omslagpunt om diesel te blijven rijden telkens hoger. Met ongeveer 35.000 km per jaar is de hybride door het theoretische verbruik en de subsidie op de wegenbelasting (50% korting) inmiddels de voordeligere keuze (op papier). Vandaar dat ik mijn Golf TDI uit 2017 eind 2021 heb ingeruild op een ingevoerde Cupra Leon Sportstourer van eind 2020.

Na 2x een Golf 7 TDI 5-deurs in 5,5 jaar tijd met zeer veel tevreden kilometers en echt geen enkel mankement aan beiden auto’s kun je bij een auto uit dezelfde groep dezelfde kwaliteit en ervaring verwachten. De keuze om wederom een auto uit het VAG-concern te kiezen was dan ook al snel gemaakt. De Franse en Aziatische merken spreken me totaal niet aan, een meer premium model zijn wensen voor de toekomst. Met een budget van ong. €44000 heb je bij premium merken niet dezelfde opties als bij Cupra, Seat, VW of Skoda. Daarnaast is er bij BMW geen hybride in die klasse, bij Audi alleen de A3 hatchback en Mercedes heeft naast de A klasse ook de CLA maar die zijn toch wel wat duurder.

Binnen het VAG Concern had een VW Golf GTE ook gekund, maar hier is nog geen Variant van en de Skoda Octavia Combi iV vond ik toch minder mooi. Qua ruimte wilde ik erop vooruitgaan, vandaar dat de Sportstourer de voorkeur genoot boven de normale hatchbach of sedan modellen. De Formentor heb ik ook proefgereden, maar de achterbank + achterbak waren een stuk kleiner en door het accupakket in de achterbak geen vooruitgang t.o.v. een 5-deurs Golf 7. De Formentor is wel een uniek Cupra model, terwijl de Leon ook gewoon bij Seat gevoerd wordt. Het enige verschil is het aantal pk’s, 204 pk voor de Seat Leon en 245 pk voor de Cupra Leon. De Cupra ziet er sportief en agressief uit en je ziet ze in Nederland amper rijden, een Seat Leon FR is ook mooi, maar persoonlijk vind ik de Cupra nog veel gaver. De koperkleurige accenten zijn niet mijn keuze, met name de 4 neppe uitlaatstukken zijn too much maar gelukkig zie ik die zelf niet als ik rijd. Tot nu toe al veel opgestoken duimen en omkijkers!

Een nieuwe Cupra bestellen in Nederland had gekund, maar de levertijd was meer dan 4 maanden. Na meerdere proefritten in de Leon ben ik uitgekomen bij een VW Occassion Center in Roosendaal, daar heb ik vrijdag 17 december de Golf ingeruild voor de Cupra Leon, zij hadden deze Cupra uit Duitsland gehaald met bijna 11.000 km op de teller.

Bij Cupra zijn bij het nieuw aanschaffen in Nederland geen losse opties (behalve een trekhaak) mogelijk, je kunt alleen uitvoeringniveaus kiezen. Deze geïmporteerde Leon zit qua uitrusting op het niveau van het Adrenaline model. Geen extra stuurknoppen om de rijmodi te wisselen en geen panoramadak, maar wel automatisch bedienbare achterklep, verwarmde stoelen en stuur, alle rijassistenten + parkeerhulp en draadloze oplaadmogelijkheid voor je telefoon. Ik wilde een trekhaak laten monteren en in combinatie met een panoramadak was dit niet mogelijk, dus dat dak was sowieso geen optie. De 2 rijmodi knoppen op het stuur zien er gaaf uit, maar in de praktijk zal ik er niet veel van missen.

De Leon ligt stabiel op de weg en de instelbare dempers zijn goed regelbaar. 15 verschillende standen hadden er ook 5 kunnen zijn, maar het verschil tussen comfortabel en sportief is goed merkbaar en instelbaar. Door de 19 inch velgen zijn klinkerwegen in de sportiefste demperstand wel hobbelig maar voor mij persoonlijk niet storend aangezien het maar een klein stuk van mijn standaard route is. Het sturen gaat lekker direct (zeker in de Cupra stand) en het rijgeluid is laag, met kleinere velgen zal het rolgeluid uiteraard minder zijn maar dat is bij de Cupra geen optie. In vergelijking met de Golf diesel is het sowieso al een verbetering qua geluid.

Mijn woon-werk route is 110 km met grotendeels snelweg, met een volgeladen accu is het verbruik dan 21/22 km per liter. Als ik netjes blijf laden, dan zou ik dit verbruik moeten kunnen vasthouden.
De puur elektrische actieradius schommelt tot nu toe tussen de 38 en 43km, in de zomer hoop ik nog iets meer te kunnen halen op een volle accu.
Opladen aan de paal op straat duurt iets meer dan 3,5 uur, thuis aan de verloopstekker ruim 5,5 uur.

Een grotere auto is met parkeren even wennen, maar door de achteruitrijcamera + automatisch inparkeermogelijk eigenlijk net zo makkelijk. De auto start bijna altijd elektrisch (tenzij zo goed als leeg) en de motor gaat aan als je meer gas geeft of de hybride stand selecteert. Je kunt de auto ook opladen tijdens het rijden, maar je verbruik gaat naar 8/9 km per liter dus daar zie ik het nut niet zo van in.

Na het monteren van winterbanden (ook 19 inch) ben ik begin januari voor het eerst langer op reis geweest naar Oostenrijk om te skiën. Ik was erg benieuwd hoe het praktijkverbruik zou zijn bij een lege accu, want tussendoor laden zit er natuurlijk niet in als je in 1 dag naar Oostenrijk wilt. We hebben netjes volgens de verkeersregels gereden en af en toe 200 km/h gereden waar het kon. Na 950 km stond er een gemiddelde van 14/15 km per liter, de accu was na 2 uur leeg en blijft dan de gehele rit op 1% staan. Energie terugwinnen gebeurt op de snelweg weinig, dit is meer van toepassing binnen de bebouwde kom waar je je gas loslaat voor bochten of rotondes. Het vermogen lijkt ondanks de 1% accu altijd voor handen, erg lekker met inhalen en af en toe flink gas geven.

De auto is goed bevallen tijdens de lange rit, de sportstoelen met deels nepleer zitten erg fijn en geven veel steun. De lendensteunen zijn nog handmatig in te stellen. De stoel- en stuurwielverwarming zijn heerlijk, al gaat de stoelverwarming van de passagiersstoel vanzelf uit zonder reden. De bediening van de systemen is prima, de verwarming in de auto verander ik niet vaak en het niveau van de stoelverwarming kun je met 2 vingers op dezelfde slider gemakkelijk aanpassen. Het volume kun je naast de slider ook op het stuur bedienen dus dat gebruiksgemak is eigenlijk prima in tegenstelling tot wat veel journalisten zeggen. De navigatie van de Cupra zelf is niet bijzonder, maar met het gebruik van Apple Carplay overbodig. Wel jammer dat je Carplay nog niet in het digitale systeem tussen je tellers kunt projecteren.

Cupra geeft standaard 1 jaar ‘Cupra Connect’ toegang bij aanschaf van de auto, maar aangezien deze auto bij aankoop al een jaar oud was, was dit verlopen. Je kunt het opnieuw aanschaffen, maar ik ben er nog niet over uit of ik het €140 per jaar waard vind. Zonder dit abonnement kun je niks met de app dus ook geen gegevens uitlezen of op afstand op slot doen o.i.d.. Voor het voorverwarmen van de auto zou het fijn zijn zodat je bijvoorbeeld niet hoeft te krabben, maar je kunt gelukkig ook in de auto zelf een schema instellen van opladen en verwarmen.

Tijdens het rijden is het gemis van enkele fysieke knoppen er af en toe wel, je moet soms iets te ver het systeem in om dingen aan te passen zonder je ogen van de weg te halen.
Hybride of vol-elektrische stand kiezen moet bijvoorbeeld via het touchscreen, maar dit is net te ver weg in het systeem.

De veiligheidssystemen zijn fijn, bij de lane-keeping assist kun je het geluid of harde correcties uitschakelen en werkt dan nog natuurlijk mee. De dode hoek sensor die gaat knipperen bij auto’s in de dode hoek of naderende fietsers of voetgangers bij uitstappen is in mijn ogen echt een hele goede functionaliteit.

De achterklep kan ik, als ik me niet vergis, elektrisch openen met mijn voet, maar ik heb de sweet-spot nog niet gevonden dus na debiel heen en weer schoppen druk ik maar gewoon op de knop.

Voor de zomerbanden ben ik nog op zoek naar de originele Performance velgen, deze vind ik nog gaver dan de Machined velgen die er nu op zitten.

Na 1 maand kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben, een overstap van Golf TDI naar een Cupra met 2x meer vermogen bevalt.

+ Snel en stabiel
+ Veiligheidssystemen werken goed en grijpen niet al te direct in.
+ Het verbruik bij woon-werk verkeer is net zo goed en wellicht zelfs beter dan Golf TDI
+ Zitpositie ook op langere afstanden goed
+ Het motorgeluid over de speakers is overdreven nep, maar persoonlijk vind ik het wel leuk
+ Ruime auto, zelf met de accu’s in de achterbak. Gelukkig nog een apart vak voor laadkabels en motorolie/ijskrabbers.

Enkele kleine zaken die zullen moeten wennen of nog even gecontroleerd door de dealer:

- De draadloze verbinding voor Carplay is niet vlekkeloos, waardoor we af en toe met USB C kabel aan de slag moesten.
- Cupra Connect - €140 per jaar waard?
- Sommige functie ver weg in het systeem zoals E-mode - Hybride
- Stoelverwarming passagiersstoel schakelt vanzelf uit
- Kleinere actieradius (40 liter – 600km bereik) t.o.v. Golf (45 liter – 900km bereik)

Eind januari wederom naar Oostenrijk, dit keer met 4 ipv. 2 personen en een koffer op het dak.

Update na wintersport

  • 17.588 km

Eind januari ben ik wederom op skivakantie geweest en dit keer met 4 personen en een grote dakkoffer voor de ski's e.d. op het dak. De originele dakdragers van Seat voor de Leon zitten mooi strak op de railing en zijn gemakkelijk te bevestigen. De dakkoffer is een oude Hapro (2.20m) van mijn ouders die ze altijd op de 5-serie touring hadden (vandaar de BMW & M stickers).

Het eerste wat me opviel was het enorme windgeruis wat met zo'n koffer naar voren komt, zeker met 4 mensen in de auto en de radio aan is het niet ideaal. Wellicht zou een nieuwer, gestroomlijnd model minder windgeruis geven, maar het blijft een blok op het dak.

De kleine opgeladen accu is bij vertrek leuk, maar is natuurlijk vrij snel leeg en laadt onderweg niet op. Het verbruik daalt tot 1 liter op 12,5 kilometer, voor een auto met 4 man, wintersportbepakking, dakkoffer én lege zware accu's een acceptabel resultaat. Het is wel duidelijk dat een plug-in hybride echt gebruikt moet worden met frequent laden en niet al te lange afstanden om zuinig te blijven.

Voorlopig geen lange ritten op de planning dus dan zou mijn lange termijn verbruik weer wat verbeterd kunnen worden.

Ook deze 2e lange rit is me goed bevallen, de stoelen zijn echt heel erg fijn en geven goede steun. De verstelbare lendensteun werkt daarbij goed mee. De zitting bij mijn golf 7 kon ik iets verlengen, dat zou ik als enige kritiek kunnen noemen. De stoelverwarming van de passagiersstoel werkte dit keer gewoon zoals bedoeld gelukkig.

De ruimte aan boord is top, volwassen mensen zitten goed op de achterbank en de USB C poorten zijn ideaal voor het opladen van telefoons en ipads.

Met een volgepakte auto is het vermogen nog wel toereikend, het gewicht is wel voelbaar en de 1.4 - 4 cilinder moet flink hard werken om mee te komen maar het is meer dan genoeg om vlot mee te komen. Harder dan 150/160 heb ik niet gereden, het windgeruis van de dakkoffer is dan echt te irritant.

Onderweg vanaf München was het al aan het sneeuwen, de sneeuwkettingen moesten er onderaan de berg richting Königsleiten wel op maar door de relatief hoge stand van de auto is dit geen lastige klus. Daarna met 2 vingers in de neus de berg op en het ondergesneeuwde dorp in.

Jammer is wel dat bij veel sneeuw op de wegen, de sensor aan de voorkant van de auto onder de sneeuw komt te zitten. Hierdoor werkt de front assist en de (active) cruisecontrol niet meer.

Ik ben er achter ook gekomen dat het instelbare motorgeluid over de boxen in 3 standen, is in te stellen. 1: comfort - helemaal uit, 2: sportstand - medium geluid, 3: cupra stand - hard geluid. Voor mij leuk, maar mijn medepassagiers vonden het minder waardoor met name de comfort stand aan stond.

Al met al wederom een goede ervaring. Op de snelweg wederom amper Cupra's tegen gekomen, 2 Duitse Cupra Leon's, verder nog niet. Ook in Nederland nog niet echt.

Over een tijd zal ik me weer melden met wat meer ervaringen over ritten binnen Nederland.

De elektrische actieradius is momenteel (begin februari) ongeveer 48km volgens de boordcomputer.

Kleine update

  • 19.485 km

Een kleine update over de Cupra Leon:

De laatste weken veel kleinere ritten gereden en dat is me goed bevallen. Het verbruik is ook stukke beter, door de kleine afstanden met veel laden is het nu ongeveer 1 liter benzine per 26km. Geen slechte score met de huidige benzineprijzen!

Het rijden zelf is super, enorm veel vermogen met vaak slippende voorbanden tot gevolg. Met de voorjaarstemperaturen is het dan ook noodzaak snel de winterset om te ruilen voor een zomerset. De banden heb ik al, maar ik ben wel erg hard op zoek naar originele Cupra velgen. De Seat of Cupra dealers kunnen me nog niet helpen. Iemand hier al ervaring mee of andere tips?

Zomerbanden spinnen!

  • 27.245 km

Een update na een half jaar rijden in de Cupra Leon Sportstourer!

In een half jaar tijd ruim 16.000 km gereden en daardoor ook een eerste kleine beurt gehad bij Seat Broekhuis in Haarlem. Bij een relatief nieuwe auto met weinig kilometers verwacht je geen problemen en was dan ook niet het geval.

De auto rijdt nog erg fijn en met het koppel van 400nm lekker vlot op de tussenacceleraties. Hard wegrijden vanaf (bijna) 0 km/h zorgt eigenlijk altijd voor doorslippende voorwielen waardoor ik nog niet in de buurt ben gekomen van de opgegeven 0-100 km/h tijd.

De infotainment ben ik wat minder over te spreken, het systeem heeft bij Apple Carplay of media afspelen via bluetooth vaak moeite met verder afspelen van Spotify/Youtube nadat de auto even is uit geweest. Het afspelen van muziek/podcast etcetera stopt dan na 1/2 seconden en gaat niet meer aan. Meerdere malen drukken op 'play' werkt dan niet en je komt niet verder dan 1/2 seconden. Het resetten van het hele systeem door 10 seconden de uitknop in te drukken is dan de enige oplossing tot nu toe. Iemand andere ideeën?

Ook de bediening van de ventilator is omslachtig, geen shortcut op het dashboard of stuur maar altijd het menu in om de snelheid van de ventilator aan te passen. Zeker nu het weer een stuk warmer is, gebruik ik de climate control veel meer dan in de winter en moet je dus je ogen van de weg halen om de ventilatiesnelheid aan te passen.

Het automatisch openen van de achterbak bij voetbeweging is nu 2x gelukt, ik heb de sweet spot nog niet gevonden. Iemand?
De achterbak is lekker ruim en de kabel kan gelukkig goed onder de vloer opgeruimd worden.

Het los bestellen van originele Cupra velgen is onmogelijk gebleken. Meerdere vestigingen, Cupra Specialisten en de groothandel in Alkmaar gesproken maar niet verder gekomen. Uiteindelijk gekozen voor een alternatief in de vorm van de 19 inch AEZ Porto Black op Bridgestone Potenza banden. Erg mooie velgen die door de 2 kleuren goed passen bij de Cupra waarbij sommige delen ook lichtgrijs zijn. Bij de volgende wissel naar winterwielen moet ik alleen nog even originele Cupra naafdoppen regelen.

Het verbruik van de auto met geregeld laden hangt nu ongeveer op 1 liter per 20-22 km, de zakelijke autoritten zijn vaak langer dan 100km dus een prima alternatief voor de Golf diesel die ik hiervoor had.

CarPlay storing verholpen & Versleten zomerbanden

  • 42.000 km

Afgelopen week weer een grote beurt gehad, winterwielen erop en meteen 2 terugroepacties laten verhelpen.

Apple Carplay liep erg vaak vast de laatste weken, nog meer dan eerst. Het scherm ging vervagen en verkleuren waardoor het eigenlijk niet meer bruikbaar was. Gelukkig heeft een terugroepactie, waarbij ze het MIB3 systeem een flinke update hebben gegeven, de problemen verholpen.

Het (elektrische) vermogen op de voorbanden heeft ze hard laten slijten waardoor de grip snel afnam en slippende voorbanden bij het wegrijden vaker voorkwamen dan gewenst. Met de winterbanden erop is het gelukkig weer veilig en kunnen we voor de zomervelg opzoek naar nieuwe banden met velgrand-beschermers. Bij mijn oude Golf 7 Diesel deed ik aanzienlijk langer met de banden.

De laatste maanden meer kleine stukken gereden waardoor er minder benzine gebruikt wordt. Het gemiddelde benzineverbruik is momenteel 26 liter per 100km. Stuurwiel- en stoelverwarming staan wel weer vaak aan met dit weer!

Het valt me op dat weinig (niet auto) mensen het merk kennen. Degene die zelf een Cupra hebben toeteren of zwaaien daarentegen enthousiast.

Gebruik zonder laden

  • 55.400 km

Sinds begin januari laad ik de auto niet meer iedere keer op. Ik heb geen eigen laadpaal en ben gebonden aan de straatpalen. Helaas zijn de tarieven daarvan flink verhoogd, dat wil zeggen, ongeveer 60 cent per kilowatt bij de palen bij mij in de buurt. Normaal volladen is ongeveer 11 kwh aan stroom en dus €6,60 excl. startkosten. Dit betekent voor de 38 elektrische (winter) kilometers dat ik ongeveer 17 cent per km betaal. Een liter benzine is momenteel 1,78 bij mij in de buurt en het verbruik zonder laden 1 op 15. Dit maakt het een stuk goedkoper, €0,12 vs €0,17 cent per km.

Begin januari en eind februari op wintersport geweest naar Oostenrijk en Italië en weer grotendeels genoten van de auto. Het vermogen is goed, de adaptive cruise control onmisbaar bij files en de wegligging naar behoren. Stuur- en stoelverwarming hebben uiteraard weer veel aan gestaan en werken goed.
Zoals aangegeven zonder te laden beiden vakanties gedaan en gemiddeld op 1 op 15 uitgekomen.

Wat me toch op is gevallen is het geluid; de winterbanden zullen hier aan bijdragen maar ook de bandenmaat (19 inch) zorgt voor geluid. De isolatie lijkt toch minder goed dan mijn vorige auto (VW Golf 7).

Tijdens zulke wintersportweken wordt de auto altijd erg vies en tussendoor maakte ik de achteruitrijcamera schoon voor het zicht. Bij het schoonmaken met een natte doek viel deze echter uit de houder zo in mijn hand! Gelukkig was ik er bij en ben ik de camera/lens niet onderweg verloren maar wel erg jammer om te zien dat zoiets zo maar los kan laten. Het lijkt iets te zijn wat vastgeplakt zit, want de camera/lens kon ik niet terug plaatsen door te klemmen o.i.d..

Het multimedia systeem heb ik inmiddels door, maar het is niet erg snel. Hierdoor ben je, bij ongeduldig drukken, opeens enkele menu's ingedoken waar je niet wilt zijn. Ook de draadloze verbinding met CarPlay doet het niet altijd waardoor ik toch de kabel gebruik.

Bij de stoelen mis ik, voor langere afstanden zeker, een verlengbare zitting. Dit had mijn Golf 7 wel en was zeker comfortabeler.

Na ruim 15 maanden gebruiken en ongeveer 35000 km ben ik grotendeels tevreden. De auto lijkt van mindere bouwkwaliteit dan mijn volkswagen golf 7, de geopende motorkap moet bijvoorbeeld vastgezet worden met een steun in plaats van dat deze met gasveren open blijft staan. Ook de panelen onderin de deuren en achterin lijken van goedkoper kunststof gemaakt te zijn.

Het blijft wel leuk rond te rijden met een Cupra Leon omdat je er zo weinig van ziet. De Cupra rijders die je ziet begroeten je dan ook vaak.

Komende week weer een grote onderhoudsbeurt en de reparatie van de camera, kort daarna zullen de zomerwielen er weer op gaan.

Achteruitrijcamera + storingen

  • 70.500 km

Eind februari is tijdens de skivakantie in Italië de auto goed vies geworden, dermate vies dat je niets meer door de camera zag. Even schoonmaken zou je zeggen, maar op dat moment valt de lens uit de houder.
Weer terug in Nederland na contact met Broekhuis Haarlem wordt aangegeven dat de gehele unit + regelapparaat vervangen moet worden!
De camera was al die tijd niet op voorraad en het was ook onduidelijk wanneer deze er wel weer zou zijn. Deze week, enkele afgezegde afspraken en ruim 5 maanden later, was het eindelijk zo ver; De camera is netjes onder garantie vervangen en gekalibreerd, top service van Broekhuis Haarlem!

Sinds eind februari ook last van storingen van de Travel Assist en de Emergency Brake Assist. Geen idee waarom en het was ook vaak weg na het opnieuw starten van de auto. Bij montage van de camera meteen even gevraagd en dit blijkt door het stuur te komen. Ook hiervoor moet ik terug komen dus dat doen we in september maar even i.c.m. een periodieke beurt.

Verbruik schommelt rond de 20-22 liter per kilometer. Laden op straat is weer wat goedkoper geworden (€0,49 ct/km) dus dat doen we weer braaf.

Qua rijden nog steeds erg fijn maar in woonwijken merkbaar hard geveerd.
Ook passagiers die voor het eerst mee rijden ervaren dat het een stevig geveerde auto is en dit terwijl de auto 9/10 x al ingesteld staat op de meest comfortabele stand. Zeker in combinatie met de grote velgen is het alles behalve een wollige bedoeling. Op slechte wegen met het onderstel in de Cupra stand is het een erg stuiterige auto, dus die instelling houden we dan maar meer voor de snelweg.

Reparaties

  • 86.000 km

Afgelopen week de auto weggebracht bij Broekhuis Haarlem voor een periodieke kleine beurt en om enkele klachten laten na te kijken.

- Handrem rechtsachter komt met een bonk los en blijft soms zitten bij achteruit rijden waardoor de auto omhoog komt. > Nog niet perfect verholpen.
- Stoelverwarming passagier schakelt zichzelf uit > Nieuwe sensor erin maar zo gevoelig afgesteld dat zelfs zonder passagier de 'riemen vast' sensoor begint te piepen.
- Klep van elektrische laadklep opent niet goed > Stelmotor vervangen.
- Bedieningsscherm die af en toe vastloopt en dan uit zichzelf opnieuw opstart.
- Storingen van sensoren, dit lost zichzelf vaak op bij het aan en uitzetten van de auto.

Auto heeft dus wel wat mankementjes gehad, vaak te maken met opties die vroeger nog niet op auto's zaten zoals rijhulpsystemen en zo'n laadklep.

Verbruik na weer een wintersport (zonder laden) kwam uit op 1 op 14,5.
Hier in Nederland bij het opladen nog steeds rond de 1 op 22.

Lekker band! Vakantie naar Sardinië

  • 105.000 km

Met een volle achterbak vertrok ik 3 weken geleden richting Sardinië. Via de Gotthard-pas naar Genua, een rit van zo’n 1220 km tot aan de ferry die ons overnacht naar Porto Torres op Sardinië zou varen. De accu was braaf opgeladen en bij aankomst in Genua gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 1 liter op 15,5 km aan. Erg netjes vond ik zelf met 1 acculading. Hierbij heb ik de accu af en toe via de motor laten opladen, wat zeker tijdens het afdalen in bergachtig gebied snel wat energie oplevert omdat de auto dan afremt op de motor.

De Gotthard-pas zelf was erg nat en mistig bij een temperatuur van 10 graden, maar wel leuk sturen en rijden ondanks de voorwielaandrijving en de zware accu’s in de bodem.

De overtocht naar Sardinië is erg ontspannen, in ieder geval als je een eigen slaapcabine boekt. ’s Ochtends vroeg rijd je na een vaart van 12 uur van de boot af en kan de vakantie echt beginnen. Enkele snel- en hoofdwegen zijn goed geasfalteerd of recent vernieuwd, echter veel van de N-wegen en berg- en zeeweggetjes zijn slecht. Op sommige stukken heel veel gaten en bobbels. Je probeert ze zo veel mogelijk te ontwijken of in ieder geval af te remmen. Deze velgen met bandenmaat 235/35/19” zijn niet de meest comfortabele wielen voor zo’n eiland, ook niet met de ondersteldemping in de meest comfortabele stand.

Op een prachtige weg (SP105) langs de zee tussen Bosa en Alghero was er weer een slecht wegdek. Helaas voelde en hoorde ik opeens wat onheilspellende geluiden bij mijn rechtervoorband. Even gestopt en ik helaas was daar het gesis van ontsnappende lucht. Alle kanten van het rubber gecheckt maar kon het niet meteen een gaatje vinden.
Tot ik de band naar links draaide en aan de binnenzijde van de velg voelde. Een enorme deuk en langs de rand ontsnapte de lucht.

De ANWB gebeld die al snel Italiaanse hulp stuurde. Na 2,5 uur wachten kwam de oplegger en werd de Cupra in het donker opgeladen. In de taxi naar Alghero een hotel boeken en de dag erna vroeg naar de garage voor een eerste diagnose van de velg. Na het loshalen van het wiel werd goed duidelijk dat er een flinke deuk in de velg zat. Uitdeuken was het advies, maar volgens Guiseppe werd het een risicovolle klus. Bij het rondmaken/uitdeuken van de velg is er een risico dat de velg kan scheuren. Dit willen we niet want volgens de garage zou de velg dan weer gelast moeten worden. Deze garage kon dat niet en hij zou ze naar Rome (?) sturen en het zou 10 dagen duren.

We mochten 2 uur later terugkomen en toen we er weer waren zat het wiel er weer op. Dat was al een opluchting en na een gesprek met Guiseppe bleek dat de velg gerepareerd was en dat we geluk hadden gehad. Het advies bij thuiskomst om alle 4 de wielen te laten richten; gelukkig gaan de winterbanden + velgen erop waardoor daar de tijd voor is.

De laatste dagen en terugreis nog voorzichtiger over de slechte wegdekken gereden en nieuwe problemen zijn uitgebleven. Over de gehele rit een gemiddelde van 1 liter per 15,8 km gehaald, dit is zonder bijladen op het eiland maar wel vaak opladen via de motor aangezet. De 2 laadpalen op het eiland die ik geprobeerd heb, kreeg ik helaas niet werkend.

Nu snel winterbanden erop zodat ik de velgen kan laten richten.

Afscheid

  • 112.000 km

Na bijna 3 jaar rijden toch afscheid genomen van de Cupra Leon Sportstourer.

Conclusie over 100.000 gereden kilometers:
- Leuk-rijdende auto die je niet heel vaak ziet rijden
- Snelle acceleratie; als de voorbanden het vermogen kwijt kunnen. Boven de 140/150 neemt het af en rijdt je een relatief zware auto met 150 pk
- Zuinig te rijden; richting de 1 op 20 is mogelijk icm vakantieritten en standaard woon-werk ritten van 110 km.
- Ruime auto, ondanks dat de hybride iets minder inhoud heeft in de kofferbakruimte
- Erg hard geveerd; ook met dempers in meest comfortabele stand
- Rijhulpsystemen goed, alhoewel er vaak storingen waren (die met aan/uitzetten meestal weg waren)
- De originele 19'' banden en velgen geven veel geluid. Met winterbanden logischerwijs nog wat erger. Kleinere banden kunnen dit deels oplossen maar ook is de isolatie boven de 120 km/h niet super. Zeker naar achterpassagiers toe.

Onvoorziene kosten die al dan niet onder garantie zijn vervangen:
- Motortje van de laadklep kapot
- Achterrem klemde/vastgeroest
- Achteruitrijcamera die zomaar uit de houder viel, meerdere maanden moeten wachten op vervanging (inclusief hele systeem)
- Stuur incl. sensoren vervangen die storing gaven

Kosten waren per km meer dan de VW Golf 7 Diesels (2014 / 2017) die ik hiervoor had.

Ik heb de auto ingeruild op een BMW 330E Touring uit begin 2024. Wellicht dat ik hier ook over ga schrijven.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Cupra Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.