Cupra Leon (2020)

Cupra Leon (2020)
Cupra Leon (2020)Cupra Leon (2020)Cupra Leon (2020)Cupra Leon (2020)Cupra Leon (2020)Cupra Leon (2020)Cupra Leon (2020)

Bouwjaar2020

1 maand in gebruik

Na jaren diesel gereden te hebben werd het omslagpunt om diesel te blijven rijden telkens hoger. Met ongeveer 35.000 km per jaar is de hybride door het theoretische verbruik en de subsidie op de wegenbelasting (50% korting) inmiddels de voordeligere keuze (op papier). Vandaar dat ik mijn Golf TDI uit 2017 eind 2021 heb ingeruild op een ingevoerde Cupra Leon Sportstourer van eind 2020.

Na 2x een Golf 7 TDI 5-deurs in 5,5 jaar tijd met zeer veel tevreden kilometers en echt geen enkel mankement aan beiden auto’s kun je bij een auto uit dezelfde groep dezelfde kwaliteit en ervaring verwachten. De keuze om wederom een auto uit het VAG-concern te kiezen was dan ook al snel gemaakt. De Franse en Aziatische merken spreken me totaal niet aan, een meer premium model zijn wensen voor de toekomst. Met een budget van ong. €44000 heb je bij premium merken niet dezelfde opties als bij Cupra, Seat, VW of Skoda. Daarnaast is er bij BMW geen hybride in die klasse, bij Audi alleen de A3 hatchback en Mercedes heeft naast de A klasse ook de CLA maar die zijn toch wel wat duurder.

Binnen het VAG Concern had een VW Golf GTE ook gekund, maar hier is nog geen Variant van en de Skoda Octavia Combi iV vond ik toch minder mooi. Qua ruimte wilde ik erop vooruitgaan, vandaar dat de Sportstourer de voorkeur genoot boven de normale hatchbach of sedan modellen. De Formentor heb ik ook proefgereden, maar de achterbank + achterbak waren een stuk kleiner en door het accupakket in de achterbak geen vooruitgang t.o.v. een 5-deurs Golf 7. De Formentor is wel een uniek Cupra model, terwijl de Leon ook gewoon bij Seat gevoerd wordt. Het enige verschil is het aantal pk’s, 204 pk voor de Seat Leon en 245 pk voor de Cupra Leon. De Cupra ziet er sportief en agressief uit en je ziet ze in Nederland amper rijden, een Seat Leon FR is ook mooi, maar persoonlijk vind ik de Cupra nog veel gaver. De koperkleurige accenten zijn niet mijn keuze, met name de 4 neppe uitlaatstukken zijn too much maar gelukkig zie ik die zelf niet als ik rijd. Tot nu toe al veel opgestoken duimen en omkijkers!

Een nieuwe Cupra bestellen in Nederland had gekund, maar de levertijd was meer dan 4 maanden. Na meerdere proefritten in de Leon ben ik uitgekomen bij een VW Occassion Center in Roosendaal, daar heb ik vrijdag 17 december de Golf ingeruild voor de Cupra Leon, zij hadden deze Cupra uit Duitsland gehaald met bijna 11.000 km op de teller.

Bij Cupra zijn bij het nieuw aanschaffen in Nederland geen losse opties (behalve een trekhaak) mogelijk, je kunt alleen uitvoeringniveaus kiezen. Deze geïmporteerde Leon zit qua uitrusting op het niveau van het Adrenaline model. Geen extra stuurknoppen om de rijmodi te wisselen en geen panoramadak, maar wel automatisch bedienbare achterklep, verwarmde stoelen en stuur, alle rijassistenten + parkeerhulp en draadloze oplaadmogelijkheid voor je telefoon. Ik wilde een trekhaak laten monteren en in combinatie met een panoramadak was dit niet mogelijk, dus dat dak was sowieso geen optie. De 2 rijmodi knoppen op het stuur zien er gaaf uit, maar in de praktijk zal ik er niet veel van missen.

De Leon ligt stabiel op de weg en de instelbare dempers zijn goed regelbaar. 15 verschillende standen hadden er ook 5 kunnen zijn, maar het verschil tussen comfortabel en sportief is goed merkbaar en instelbaar. Door de 19 inch velgen zijn klinkerwegen in de sportiefste demperstand wel hobbelig maar voor mij persoonlijk niet storend aangezien het maar een klein stuk van mijn standaard route is. Het sturen gaat lekker direct (zeker in de Cupra stand) en het rijgeluid is laag, met kleinere velgen zal het rolgeluid uiteraard minder zijn maar dat is bij de Cupra geen optie. In vergelijking met de Golf diesel is het sowieso al een verbetering qua geluid.

Mijn woon-werk route is 110 km met grotendeels snelweg, met een volgeladen accu is het verbruik dan 21/22 km per liter. Als ik netjes blijf laden, dan zou ik dit verbruik moeten kunnen vasthouden.
De puur elektrische actieradius schommelt tot nu toe tussen de 38 en 43km, in de zomer hoop ik nog iets meer te kunnen halen op een volle accu.
Opladen aan de paal op straat duurt iets meer dan 3,5 uur, thuis aan de verloopstekker ruim 5,5 uur.

Een grotere auto is met parkeren even wennen, maar door de achteruitrijcamera + automatisch inparkeermogelijk eigenlijk net zo makkelijk. De auto start bijna altijd elektrisch (tenzij zo goed als leeg) en de motor gaat aan als je meer gas geeft of de hybride stand selecteert. Je kunt de auto ook opladen tijdens het rijden, maar je verbruik gaat naar 8/9 km per liter dus daar zie ik het nut niet zo van in.

Na het monteren van winterbanden (ook 19 inch) ben ik begin januari voor het eerst langer op reis geweest naar Oostenrijk om te skiën. Ik was erg benieuwd hoe het praktijkverbruik zou zijn bij een lege accu, want tussendoor laden zit er natuurlijk niet in als je in 1 dag naar Oostenrijk wilt. We hebben netjes volgens de verkeersregels gereden en af en toe 200 km/h gereden waar het kon. Na 950 km stond er een gemiddelde van 14/15 km per liter, de accu was na 2 uur leeg en blijft dan de gehele rit op 1% staan. Energie terugwinnen gebeurt op de snelweg weinig, dit is meer van toepassing binnen de bebouwde kom waar je je gas loslaat voor bochten of rotondes. Het vermogen lijkt ondanks de 1% accu altijd voor handen, erg lekker met inhalen en af en toe flink gas geven.

De auto is goed bevallen tijdens de lange rit, de sportstoelen met deels nepleer zitten erg fijn en geven veel steun. De lendensteunen zijn nog handmatig in te stellen. De stoel- en stuurwielverwarming zijn heerlijk, al gaat de stoelverwarming van de passagiersstoel vanzelf uit zonder reden. De bediening van de systemen is prima, de verwarming in de auto verander ik niet vaak en het niveau van de stoelverwarming kun je met 2 vingers op dezelfde slider gemakkelijk aanpassen. Het volume kun je naast de slider ook op het stuur bedienen dus dat gebruiksgemak is eigenlijk prima in tegenstelling tot wat veel journalisten zeggen. De navigatie van de Cupra zelf is niet bijzonder, maar met het gebruik van Apple Carplay overbodig. Wel jammer dat je Carplay nog niet in het digitale systeem tussen je tellers kunt projecteren.

Cupra geeft standaard 1 jaar ‘Cupra Connect’ toegang bij aanschaf van de auto, maar aangezien deze auto bij aankoop al een jaar oud was, was dit verlopen. Je kunt het opnieuw aanschaffen, maar ik ben er nog niet over uit of ik het €140 per jaar waard vind. Zonder dit abonnement kun je niks met de app dus ook geen gegevens uitlezen of op afstand op slot doen o.i.d.. Voor het voorverwarmen van de auto zou het fijn zijn zodat je bijvoorbeeld niet hoeft te krabben, maar je kunt gelukkig ook in de auto zelf een schema instellen van opladen en verwarmen.

Tijdens het rijden is het gemis van enkele fysieke knoppen er af en toe wel, je moet soms iets te ver het systeem in om dingen aan te passen zonder je ogen van de weg te halen.
Hybride of vol-elektrische stand kiezen moet bijvoorbeeld via het touchscreen, maar dit is net te ver weg in het systeem.

De veiligheidssystemen zijn fijn, bij de lane-keeping assist kun je het geluid of harde correcties uitschakelen en werkt dan nog natuurlijk mee. De dode hoek sensor die gaat knipperen bij auto’s in de dode hoek of naderende fietsers of voetgangers bij uitstappen is in mijn ogen echt een hele goede functionaliteit.

De achterklep kan ik, als ik me niet vergis, elektrisch openen met mijn voet, maar ik heb de sweet-spot nog niet gevonden dus na debiel heen en weer schoppen druk ik maar gewoon op de knop.

Voor de zomerbanden ben ik nog op zoek naar de originele Performance velgen, deze vind ik nog gaver dan de Machined velgen die er nu op zitten.

Na 1 maand kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben, een overstap van Golf TDI naar een Cupra met 2x meer vermogen bevalt.

+ Snel en stabiel
+ Veiligheidssystemen werken goed en grijpen niet al te direct in.
+ Het verbruik bij woon-werk verkeer is net zo goed en wellicht zelfs beter dan Golf TDI
+ Zitpositie ook op langere afstanden goed
+ Het motorgeluid over de speakers is overdreven nep, maar persoonlijk vind ik het wel leuk
+ Ruime auto, zelf met de accu’s in de achterbak. Gelukkig nog een apart vak voor laadkabels en motorolie/ijskrabbers.

Enkele kleine zaken die zullen moeten wennen of nog even gecontroleerd door de dealer:

- De draadloze verbinding voor Carplay is niet vlekkeloos, waardoor we af en toe met USB C kabel aan de slag moesten.
- Cupra Connect - €140 per jaar waard?
- Sommige functie ver weg in het systeem zoals E-mode - Hybride
- Stoelverwarming passagiersstoel schakelt vanzelf uit
- Kleinere actieradius (40 liter – 600km bereik) t.o.v. Golf (45 liter – 900km bereik)

Eind januari wederom naar Oostenrijk, dit keer met 4 ipv. 2 personen en een koffer op het dak.

Update na wintersport

Eind januari ben ik wederom op skivakantie geweest en dit keer met 4 personen en een grote dakkoffer voor de ski's e.d. op het dak. De originele dakdragers van Seat voor de Leon zitten mooi strak op de railing en zijn gemakkelijk te bevestigen. De dakkoffer is een oude Hapro (2.20m) van mijn ouders die ze altijd op de 5-serie touring hadden (vandaar de BMW & M stickers).

Het eerste wat me opviel was het enorme windgeruis wat met zo'n koffer naar voren komt, zeker met 4 mensen in de auto en de radio aan is het niet ideaal. Wellicht zou een nieuwer, gestroomlijnd model minder windgeruis geven, maar het blijft een blok op het dak.

De kleine opgeladen accu is bij vertrek leuk, maar is natuurlijk vrij snel leeg en laadt onderweg niet op. Het verbruik daalt tot 1 liter op 12,5 kilometer, voor een auto met 4 man, wintersportbepakking, dakkoffer én lege zware accu's een acceptabel resultaat. Het is wel duidelijk dat een plug-in hybride echt gebruikt moet worden met frequent laden en niet al te lange afstanden om zuinig te blijven.

Voorlopig geen lange ritten op de planning dus dan zou mijn lange termijn verbruik weer wat verbeterd kunnen worden.

Ook deze 2e lange rit is me goed bevallen, de stoelen zijn echt heel erg fijn en geven goede steun. De verstelbare lendensteun werkt daarbij goed mee. De zitting bij mijn golf 7 kon ik iets verlengen, dat zou ik als enige kritiek kunnen noemen. De stoelverwarming van de passagiersstoel werkte dit keer gewoon zoals bedoeld gelukkig.

De ruimte aan boord is top, volwassen mensen zitten goed op de achterbank en de USB C poorten zijn ideaal voor het opladen van telefoons en ipads.

Met een volgepakte auto is het vermogen nog wel toereikend, het gewicht is wel voelbaar en de 1.4 - 4 cilinder moet flink hard werken om mee te komen maar het is meer dan genoeg om vlot mee te komen. Harder dan 150/160 heb ik niet gereden, het windgeruis van de dakkoffer is dan echt te irritant.

Onderweg vanaf München was het al aan het sneeuwen, de sneeuwkettingen moesten er onderaan de berg richting Königsleiten wel op maar door de relatief hoge stand van de auto is dit geen lastige klus. Daarna met 2 vingers in de neus de berg op en het ondergesneeuwde dorp in.

Jammer is wel dat bij veel sneeuw op de wegen, de sensor aan de voorkant van de auto onder de sneeuw komt te zitten. Hierdoor werkt de front assist en de (active) cruisecontrol niet meer.

Ik ben er achter ook gekomen dat het instelbare motorgeluid over de boxen in 3 standen, is in te stellen. 1: comfort - helemaal uit, 2: sportstand - medium geluid, 3: cupra stand - hard geluid. Voor mij leuk, maar mijn medepassagiers vonden het minder waardoor met name de comfort stand aan stond.

Al met al wederom een goede ervaring. Op de snelweg wederom amper Cupra's tegen gekomen, 2 Duitse Cupra Leon's, verder nog niet. Ook in Nederland nog niet echt.

Over een tijd zal ik me weer melden met wat meer ervaringen over ritten binnen Nederland.

De elektrische actieradius is momenteel (begin februari) ongeveer 48km volgens de boordcomputer.

Kleine update

Een kleine update over de Cupra Leon:

De laatste weken veel kleinere ritten gereden en dat is me goed bevallen. Het verbruik is ook stukke beter, door de kleine afstanden met veel laden is het nu ongeveer 1 liter benzine per 26km. Geen slechte score met de huidige benzineprijzen!

Het rijden zelf is super, enorm veel vermogen met vaak slippende voorbanden tot gevolg. Met de voorjaarstemperaturen is het dan ook noodzaak snel de winterset om te ruilen voor een zomerset. De banden heb ik al, maar ik ben wel erg hard op zoek naar originele Cupra velgen. De Seat of Cupra dealers kunnen me nog niet helpen. Iemand hier al ervaring mee of andere tips?

Zomerbanden spinnen!

Een update na een half jaar rijden in de Cupra Leon Sportstourer!

In een half jaar tijd ruim 16.000 km gereden en daardoor ook een eerste kleine beurt gehad bij Seat Broekhuis in Haarlem. Bij een relatief nieuwe auto met weinig kilometers verwacht je geen problemen en was dan ook niet het geval.

De auto rijdt nog erg fijn en met het koppel van 400nm lekker vlot op de tussenacceleraties. Hard wegrijden vanaf (bijna) 0 km/h zorgt eigenlijk altijd voor doorslippende voorwielen waardoor ik nog niet in de buurt ben gekomen van de opgegeven 0-100 km/h tijd.

De infotainment ben ik wat minder over te spreken, het systeem heeft bij Apple Carplay of media afspelen via bluetooth vaak moeite met verder afspelen van Spotify/Youtube nadat de auto even is uit geweest. Het afspelen van muziek/podcast etcetera stopt dan na 1/2 seconden en gaat niet meer aan. Meerdere malen drukken op 'play' werkt dan niet en je komt niet verder dan 1/2 seconden. Het resetten van het hele systeem door 10 seconden de uitknop in te drukken is dan de enige oplossing tot nu toe. Iemand andere ideeën?

Ook de bediening van de ventilator is omslachtig, geen shortcut op het dashboard of stuur maar altijd het menu in om de snelheid van de ventilator aan te passen. Zeker nu het weer een stuk warmer is, gebruik ik de climate control veel meer dan in de winter en moet je dus je ogen van de weg halen om de ventilatiesnelheid aan te passen.

Het automatisch openen van de achterbak bij voetbeweging is nu 2x gelukt, ik heb de sweet spot nog niet gevonden. Iemand?
De achterbak is lekker ruim en de kabel kan gelukkig goed onder de vloer opgeruimd worden.

Het los bestellen van originele Cupra velgen is onmogelijk gebleken. Meerdere vestigingen, Cupra Specialisten en de groothandel in Alkmaar gesproken maar niet verder gekomen. Uiteindelijk gekozen voor een alternatief in de vorm van de 19 inch AEZ Porto Black op Bridgestone Potenza banden. Erg mooie velgen die door de 2 kleuren goed passen bij de Cupra waarbij sommige delen ook lichtgrijs zijn. Bij de volgende wissel naar winterwielen moet ik alleen nog even originele Cupra naafdoppen regelen.

Het verbruik van de auto met geregeld laden hangt nu ongeveer op 1 liter per 20-22 km, de zakelijke autoritten zijn vaak langer dan 100km dus een prima alternatief voor de Golf diesel die ik hiervoor had.

CarPlay storing verholpen & Versleten zomerbanden

Afgelopen week weer een grote beurt gehad, winterwielen erop en meteen 2 terugroepacties laten verhelpen.

Apple Carplay liep erg vaak vast de laatste weken, nog meer dan eerst. Het scherm ging vervagen en verkleuren waardoor het eigenlijk niet meer bruikbaar was. Gelukkig heeft een terugroepactie, waarbij ze het MIB3 systeem een flinke update hebben gegeven, de problemen verholpen.

Het (elektrische) vermogen op de voorbanden heeft ze hard laten slijten waardoor de grip snel afnam en slippende voorbanden bij het wegrijden vaker voorkwamen dan gewenst. Met de winterbanden erop is het gelukkig weer veilig en kunnen we voor de zomervelg opzoek naar nieuwe banden met velgrand-beschermers. Bij mijn oude Golf 7 Diesel deed ik aanzienlijk langer met de banden.

De laatste maanden meer kleine stukken gereden waardoor er minder benzine gebruikt wordt. Het gemiddelde benzineverbruik is momenteel 26 liter per 100km. Stuurwiel- en stoelverwarming staan wel weer vaak aan met dit weer!

Het valt me op dat weinig (niet auto) mensen het merk kennen. Degene die zelf een Cupra hebben toeteren of zwaaien daarentegen enthousiast.