Citroën ZX Break Avantage 1.8i (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZX Break Avantage 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 1995 |
KM-stand laatst | 165.000 km |
aura
- 165.000 km
Ik zocht 18jaar geleden een komfortabele en ruime break met een ietwat krachtige motor en een goede wegligging en die betaalbaar was in aankoop en onderhoud en kwam bij die ZX 1.8i Aura terecht, toen was ZX de referentie inzake wegligging. In dezelfde prijsklasse was toen de Ford Escort 1.8i Ghia of de Opel Astra 1600Sport of VW Golf te vinden, maar die konden - volgens mij - niet tippen aan de ZX. De eerste jaren ook op verlof mee geweest naar o.m. Z-Spanje en O-Polen en het is een genot om er lange afstanden mee te maken ; nadien vliegreizen en enkel korte trajecten mee gemaakt en veelal gebruikt als transportmiddel om materiaal te vervoeren (al dan niet met aanhanger en bagagedrager). Gedurende de 18 jaar nooit panne (1x defecte accu niet te na gesproken) en weinig of normale onderhoudskosten (o.m. banden, 1x schijven, 2x accu, 1x distributieriem, 1x lambdasonde, 1x volledig nieuwe uitlaat. Gevoelige plekken zijn uitlaat vanaf 50.000km (korte trajecten? maar gaatjes kunnen in den beginne gedicht worden), cardan as op 90.000km (trekken aanhangwagen)en kachelradiator (geen voorruitontwaseming meer) 100.000km. Sinds een jaar sluit de achterklep niet meer van de eerste slag en hebben de oliepompjes, die de klep open dienen te houden, het begeven. Ook zitten de ramen van de achterportieren vast en dient de bekleding losgemaakt om één en ander te smeren. Ook de dashboardverlichting doet het niet meer (nocturne). Ook zijn momenteel de remleidingen (+ schijven) aan vervanging toe en is er lichte speling op de voorwielen en is - volgens de dealer- de achteras aan het loskomen (te zware aanhanger?). Na alles op een rijtje te hebben gezet en gezien de leeftijd (vanaf nu zou er wel elk jaar iets te repareren vallen)en de promoties op de aankoop van een nieuwe Citroën, heb ik besloten om te kiezen voor een nieuw werkpaard : een Berlingo 1.6 VTi 98din Séduction, gezien mijn hoofdzakelijk korte verplaatsingen en het interieur en de enorme ruimte (instap, laden)hebben de doorslag gegeven. Ik hoop dat ik de uiterst soepele ZX 1.8 motor niet te hard ga missen want de Berlingo moet wel dik 300 kg meer meesleuren met kwasie dezelfde of iets lichtere motor. Kort samengevat zijn voor de ZX de punten VOOR : soepele motor (wel geen strepentrekker), komfortabele zetels (geen VW Golf-"stoeltjes"), wegligging, ruime koffer, geen roest. TEGEN : helt (te) veel over in bochten en soms wat te lichte afwerking, maar beide punten zijn duidelijk verbeterd sinds zijn opvolger, de Xsara. De knieruimte op de achterbank is ook maar nipt (vooral als de chauffeur 1.90m is) evenals de hoofdruimte wanneer voor een schuifdak gekozen is, maar 18jaar geleden leden ook alle konkurrenten onder dit euvel. Verbruik vanaf 1:15 (lange ritten op het platteland) tot 1:10,5 (stadsverkeer 's winters); gezien korte vijfbak loopt het verbruik ook op bij overtreden maximumsnelheid autoweg. Ook nog vermelden dat er na 18 jaar geen problemen zijn met de elektrische ruiten vooraan, deurvergrendeling en elektrisch schuifdak. En aan de zwabberende snelheidsmeter en aan het verpulveren van de dichting van de oliepijlstok, dat met tape kan beholpen worden, maak ik me niet nerveus. Groeten vanwege een tevreden Citroënist.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.