Citroen ZX Break 1.4 Reflex (1994)
Betaalbare pakezel
Een kleine vier jaar geleden bracht Citroën de ZX op de markt, als opvolger van het onderste deel van het BX-gamma.
Inmiddels is daar ook een break bijgekomen.
De koper van een stationcar heeft vaak behoefte aan extra ruimte; sommigen kopen hem omdat hij trendy is. Om een flink laadvolume te creëeren, hebben de Citroën-stilisten de bodemgroep van de ZX hatchback bijna twintig centimeter verlengd. Tot aan de achterportieren is de Break identiek aan de vijfdeurs ZX. Vervolgens loopt het dak uit in een steile achterkant die wordt afgesloten met een kunststof klep. Toch heeft Citroën het voor elkaar gekregen de Break een heel harmonische lijn mee te geven. Het is dan ook een nette auto geworden, waarmee je prima voor de dag kunt komen.
De achterklep gaat een flink eind open om een regelmatig gevormde ruimte te ontsluiten. Die bagageruimte is netjes afgewerkt met aan beide kanten een bergvak in het zijpaneel.
Van het reservewiel heb je geen last - dat hangt onder de auto.
De wielkasten dringen nauwelijks naar binnen, zodat volumineuze goederen makkelijk mee kunnen. De afdekzeilloze ruimte van de Break heeft tot de ramen een inhoud van 488 liter.
Met de in zijn geheel neerklapbare achterbank plat en tot het dak beladen loopt de inhoud op tot 1580 liter. De achterbank is eenvoudig te ontgrendelen met één handgreep in het midden bovenaan de rugleuning. Ogen op de vloer bieden de mogelijkheid bagage vast te sjorren. Onbeladen staat de auto hoog op zijn poten, maar eenmaal volgestouwd ziet het er weer normaal uit.
Voldoende ruimte
Een bijkomend voordeel van zo"n ruimtelijke hatchback is de aanmerkelijk grotere hoofdruimte op de achterbank. Zit je in de hatchback met je hoofd tegen het aflopende dak, in de Break zijn er nog enkele centimeters speling tussen haardos en hemelbekleding.
De beenruimte is hetzelfde als in een normale ZX en voor deze klasse voldoende. Op de voorstoelen zijn er evenmin problemen te melden. De stof op stoelen en zijpanelen is veel smaakvoller dan die van de vorige, wat érg wild ogende Reflex. De Reflex-versie van de Citroën ZX Break met benzinemotor heeft een 1,4-liter aggregaat onder zijn motorkap. Het vierpittertje schopt het tot 75 paardekrachten, wat voor dagelijks gebruik voldoende is. In de eerste vier versnellingen komt de auto goed vooruit, maar in de vijfde is de fut er een beetje uit. Wie de Break vaak tot de nok toe vol laadt met zware spullen kan wellicht beter doorsparen voor een sterkere motor.
De wegligging valt een beetje tegen. We kennen de ZX als een lekker sturende, goed op de weg liggende automobiel. De stationcar koerst minder vastbesloten op zijn doel af en bij forse zijwind zit je continu te corrigeren om rechtuit te blijven rijden.
Ook reageert de auto heftiger op plotsklaps gas los laten in een bocht: hij wil zijn kontje dan best naar buiten laten waaieren.
Je mag niet verwachten dat een basismodel in deze klasse overvloedig is voorzien van leuke extra"s. Dan zou het onmiddellijk zijn aantrekkelijke prijsstelling verliezen. De ZX Reflex heeft alles aan boord wat je echt nodig hebt, maar niet meer dan dat. Toch is Citroën net iets te ver gegaan in zijn zuinigheid. Een meter voor de temperatuur van de koelvloeistof mag in deze klasse gewoon niet ontbreken. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het dashboardkastje, dat we evenmin aantroffen.
Een handige doe-het-zelver kan nog wel een afdekzeiltje voor de bagageruimte in elkaar knutselen; het wordt niet als optie aangeboden. Wie dit allemaal toch wat te eenvoudig vindt, kan kiezen voor de luxere Avantage, maar zit dan ook meteen vast aan een 1,8-liter krachtbron met iets meer dan 100 pk.
Conclusie
Ondanks zijn lage prijs is het eigenzinnige Franse merk geen prijsbreker. Voor het geld krijg je een comfortabele ruime stationcar, die er ook nog eens heel aardig uitziet. Jammer dat zijn dynamische eigenschappen op een iets lager niveau liggen dan bij de hatchbackmodellen.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | ZX Break Reflex 1.4i |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 14.562 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.360 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 111 Nm bij 3.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.260 mm / 1.702 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.015 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 558 kg |
Banden | 175/65TR14Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,8 s (fabrieksopgave: 15,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Lees ook

Citroen ZX Break Avantage 1.8i (1996)

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties
