Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Picasso 1.8i 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto heb ik nieuw gekregen. Ik mag hem leasen van het bedrijf waar ik werk. In 2001, toen ik de auto kreeg, zag je hem nog niet heel veel. Veel leuke reacties op gekregen. Je voelt je de koning te rijk als je wordt nagekeken op straat.
Ik heb hem besteld met een panoramisch dak en een pakket met mistlampen en armsteunen voor dat destijds werd aangeboden. De naam van het pakket is me ontschoten. De dealer had geen foto van het dak of andere informatie hiervan en dit was dus een grote verrassing. Nou, dat is gewoon geweldig. Het hele dak van glas. Hij loopt niet door tot in de voorruit, daar zit nog ongeveer 10 cm metaal. Ik was een kanteldakje gewend van mijn vorige auto en voordat de Peugeot 307SW er kwam was een panoramisch dak toch wel erg bijzonder. Niet openzetten als je harder rijdt dan 40 kilometer per uur, dan klappert het te veel.
Mijn auto rijdt op LPG, en dit gaat als een zonnetje. Het betreft een Vialle LPI installatie. Geen klachten. Het blijft leuk tanken op deze manier. Het enige echte minpunt is dat de hoeveelheid gas die je nog over hebt in de tank niet wordt weergegeven op de benzinemeter op het dashboard. Dit blijft de inhoud van de gewone benzinetank weergeven. Als je lange stukken rijdt loopt dit echter wél terug. Maar een keer herstarten lost dit probleem weer op. Het verbruik aan gas wordt wel weergegeven op de boordcomputer.
De hoeveelheid gas in je tank wordt aangegeven door het aantal ledjes wat gaat branden op de schakelaar waarmee je kunt schakelen tussen LPG en benzine. Na 10000 kilometer functioneerden die ledjes niet meer. Nu weet ik dat ik 300 kilometer rijdt op 1 tank gas. Ik hou de dagteller dus in de gaten. Het verbruik is daarmee ongeveer 1 op 8. Benzine is niet veel zuiniger, hooguit 1 op 10.
Lange stukken rijden doet hij als geen ander. Ik stap altijd weer uitgerust uit. Hier is hij ook voor gemaakt. Ga er niet sportief mee rijden, dat lukt hem gewoon niet. Zelfs mijn Golf 2 was sportiever. De besturing is in het begin gevoelloos. Je kunt het beste vergelijken met varen, je stuurt wel, maar er gebeurt eerst niet veel. Ik moest hier erg aan wennen, maar ben het nu gewend en kan me er niet aan storen. Het hele rijden gaat een beetje op die manier; drempels zijn als oneffenheden in de weg. Afremmen is zonde. Je gaat er licht golvend overheen.
De eerste 50000 kilometer heb ik een aantal keer gehad dat een lampje voor het motormanagement ging branden. De dealer wist het niet. Ze resetten dan de computer en je kunt weer verder zonder brandend lampje. In Frankrijk ging het lampje branden als ik harder reed dan 160 km per uur. Het lampje ging dan na verloop van tijd weer uit. Al met al voornamelijk erg irritant. Je wordt er onzeker van. Sta ik zo stil of kan ik verder rijden.....
Ik heb altijd gewoon door kunnen rijden met dit lampje. Bij andere lampjes mag dit niet, maar die zijn me bespaard gebleven.
Als ik over 10 jaar gevraagd wordt naar deze auto dan zouden de volgende woorden in me opkomen:
Bloemetjesbekleding, digitaal dashboard, Route du Soleil.
----
Update juli 2006:
De auto is sinds januari 2006 weg. Ik heb nu weer een Picasso. Ditmaal de automaat uitvoering met 2 liter motor. Daar schrijf ik nog wel een review van.
Dat ik toch weer voor een Picasso heb gekozen zegt wel over hoezeer hij mij bevalt.
PROBLEMEN
-motormanagementlampje brandt onnodig.
-haakjes voor gordel achterpassagiers afgebroken. Hier kun je de gordel aan hangen als niemand hem draagt.
-rolgordijn voor het panoramisch dak dat de achterpassagiers kunnen uitschuiven is uit de geleiderail geschoten. Dit kan ook door ondeskundig gebruik zijn gekomen. Het voorste rolgordijn werkt prima.
-meer deukjes en putjes in de lak dan in andere auto’s die ik ken.
-plastic beschermkap voor bestuurderstoel afgebroken. Deze kap zit op de plaats waar de achterpassagier zijn voeten neerzet.
Al deze problemen heb ik de eerste 2 jaar gehad. Sindsdien niets meer.
Het is me niet bekend wat voor onderhoud de auto verder heeft gehad, omdat de leasemaatschappij dit regelt.
----
Update juli 2006:
De auto is nu niet meer in mijn bezit, maar rond de zomer van 2005, toe was de auto 4 jaar oud heb ik de computer een keer moeten laten resetten door een brandend lampje van het motormanagement(uiteraard).
Na resetten geen problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.