Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Picasso 1.8i 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 39.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto is van mijn ouders. Ik studeer en woon thuis. Ben eigenlijk niet zo´n MPV-liefhebber (sloom, truttig). Hier mijn kritische oordeel.
Positief:
Het interieur is ruim van opzet en er kan naar hartelust met de achterstoelen gegoocheld worden;
omklappen, vooroverklappen, platleggen, schuiven,
eruit, you name it. Zeer ruime koffer, passen 4 samsonites in. Met het boodschappenkarretje wil je niet gezien worden.
Dashboard: mooi design, goede ergonomie. Bediening van audio en automatische climatronic simpel en onder handbereik. Pookje lekker dicht bij het stuur. Fijne stoelen, goed verstelbaar, hoofdsteunen kunnen hoog genoeg, zittingen wel wat kort. Genoeg bergruimte. Oh ja, geen toerenteller!
Rijcomfort is goed, niet week, maar comfortabel. Motor is goed. Pakt goed op en trekt goed door tot bovenin, moet wel op toeren gehouden worden voor vlot rijden. Geluid blijft binnen de perken, ook op de snelweg. Verbruik kan laag. Als je dat wilt kun je er best 1 op 14 mee rijden. En dan bedoel ik stad, buitenweg en snelweg gemengd. Bij tachtig in z´n vijf met de airco uit rijd je 1 op 20 volgens de boordcomputer. Auto is verder goed overzichtelijk, veel glas om je heen. Neusje is niet te zien, maar goed in te schatten.
De airco werkt perfect, kan ijskoud in de zomer, en ´s winters is de ontwaseming perfect.
Negatief:
Weggedrag heel veilig, maar ook bron van ergernis. Duidelijk geen auto om lekker mee te stoeien op een buitenweggetje. Onderstuur in snel genomen bochten, en een carosserie die daarbij behoorlijk helt. Binnenste wiel wil weleens doorslaan. Motor en transmissie hangen in vrij zachte rubbers, waardoor de motor nogal kantelt. Motor rumoerig bij accelereren. Schakelen gaat makkelijk, maar met rubberig gevoel. Van 4 naar 5 moet met beleid.
Ook de stuurinstallatie geeft soms raar gevoel, gaat midden in een bocht zwaarder sturen. Brandstoftank had iets groter gemogen. Toch wel vaak tanken. Komt ook door de pessimistische brandstofindicator. Meer dan 45 liter gaat er niet in, een heel verschil met de safrane, waar dik 90 liter in kon.
prestaties: 0- 100 doe ik in 10 sec.!!, veel sneller dan de fabrieksopgave, de top bereik je best snel, genoeg trekkracht in vijf. 200 op teller geen probleem.
Voor gemiddelde huis-tuin-en-keuken gezin een heel goede auto. Veel mooier dan Zafira of Touran. Bovendien, wat heb je aan zeven stoelen als er in de kofferbak niet eens een krat bier past!
Voor we deze auto aanschaften heb ik in veel MPV´s gezeten. Mijn absolute tip: de Fiat Multipla. Ga erin zitten en haal de buitenkant uit je hoofd. Je bent geheid verkocht. Is verder de best rijdende MPV, en de ruimste, 6 plaatsen met volwaardige bagageruimte. Zijn vanwege het uiterlijk zeer vriendelijk geprijsd. Ik vind hem prachtig, zeker naast een Zafira of Touran. Italianen weten tenminste wat design is.
PROBLEMEN
Bijna niets. Linker voorraam kwam niet meer omhoog, mechaniek stuk. Komt bij de C5 vaker voor. Geen typische Picasso-kwaal. Keurig verholpen.
Vervangen van lampje in koplamp is een crime. De motorruimte zit propvol, zodat je er moeilijk bij kunt, en de constructie is lastig. Electrische ontgrendeling van de achterklep hapert soms. Een tikje tegen de achterklep en hij ontgrendelt. Verder totaal geen klachten of pech.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren