Citroën Xsara Break 1.9 D Deauville (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Break 1.9 D Deauville |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 265.000 km |
KM-stand laatst | 303.000 km |
soepel
- 303.000 km
De vorige auto (Xantia break 2.0 excl op lpg) trok het niet meer, na dik over de 300.000 km kwamen er nogal wat kosten aan. Op zich nog wel te doen. Als je 70.000 km per jaar rijdt kost autorijden gewoon een hoop geld. Maar omdat ik ook veel dichter bij het werk kwam te wonen (25 km) en de mogelijkheden per OV ook goed zijn toch maar op zoek gegaan naar een kleiner autootje en dat werd de Xsara break Deauville 1,9TD (en niet zoals bovenaan staat de 1,9D). Het gaat om versie twee met nog vierkante koplampen.
De auto werk naar behoren, geeft prima comfor en rijdt lekker zuinig (gem zo'n 1:18). Hoewel ik dus nu minder rij neemt de vrouw hem vaak mee en zo komen we toch weer op zo'n 40.000 per jaar. Nu na een jaar wordt het tijd voor een review.
De stoelen zitten beter als die van de Xantia (daar had ik al gauw een ASS in gezet)maar ik moet wel strak aanzitten anders voel ik het snel zeer doen in de onderrug. De auto is in zijn geheel wat rumoeriger (je moet wel begrijpen ,ik kom van een Xantia benzine af) maar het is goed uit te houden. De motor nagelt nauwelijks bij de koude start en alleen stationair voor het stoplicht hoor je dat het een diesel is. Zodra hij warm is heb je er een prachtige motor aan. Volgens de speclijst van Autoweek moet hij er zo'n 12 sec over doen om de 100 te halen. maar het voelt duidelijk sneller. Dat komt omdat telkens de turbo bijkomt en je een duidelijk merkbare duw vooruit geeft. Soepel is hij ook, vanaf 1200 rpm gaat hij gladjes ervandoor
Uit principe koop ik telkens auto's die niet meer mogen kosten dan 1500 euro. en deze heb ik na lang zoeken op internet gevonden. Na de 250.000 km is zo'n beetje alles vervangen en als je een auto koopt waar het allemaal netjes is bijgehouden kan hij voor zijn tweede jeugd.
Vervangen tot nu toe: 4 gloeispiralen (zelf vervangen); vier nieuwe zomerbanden. En nu weer een APK met een nieuwe rechter spiegel (spiegelglas was eruit gevallen; een beurtje. De rammeltjes aan de rechterkant komen van de stabilisator stang maar de garage vond het niet nodig dit te vervangen. Ook de reflectoren zijn als aandachtspunt genoteerd voor een volgende APK.
Zoals velen hier op dit forum kunnen beamen: De Xsara is principieel een goede auto. minpuntjes zijn er ook; De auto is laag en de eerste drie standen van de ventilator zijn stuk. lijkt mij een zaak van kapotte weerstanden dus daar moeten ik een zaterdag aan spenderen nu de kachel straks weer nodig is; De auto begint bij 130 km/u echt te zuipen dus we houden ons maar bij 120 (gps) kilometers. Geen bizarre negatieve punten dus.
tot volgend jaar
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren