Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (2000)

autoreview

Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (2000)

Signalement

UitvoeringXsara Break 1.6i Ligne Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf189.800 km
KM-stand laatst208.950 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste KM's

  • 190.500 km

De Xsara-Break heb ik gekocht als 2e auto naast onze Fiat Panda. We hebben 2 auto's nodig voor ons werk en voor het vervoer van spullen. Ik vind het een gave bak; het is een heerlijk ruime auto met rijeigenschappen die ik als Citroen-fan kan waarderen. De auto is afgeleverd met een nieuwe APK, onderhoudsbeurt en nieuwe distributie en waterpomp.

Ik vind de Xsara Break de beste Citroen die ik tot nu toe gereden heb. De wegligging vind ik subliem en hij stuurt snaar strak. Ook heerlijke stoelen en vering.

Het is een auto van 17 jaar met 190k op de teller dus er zijn wel wat kleine (cosmetische) dingetjes maar al met al heb ik goede hoop dat hij het wel even gaat doen.

4 maanden gebruik

  • 193.500 km

Afgelopen tijd heb ik de Xsara veel gebruikt voor o.a. een verhuizing. Geweldige auto, wat een ruimte.
Tot nu toe heb ik geen problemen gehad.. Onlangs alle vloeistofniveaus gecheckt, hierbij geen bijzonderheden. Het verbruik ligt gemiddeld rond de 1:15,5.

10K

  • 199.600 km

De eerste 10.000 km zitten er ongeveer op. De Xsara is een betrouwbare auto gebleken en ik rij er dagelijks met veel plezier in. Ik heb nog geen olie hoeven bijvullen of koelvloeistof, dit lijkt allemaal prima in orde. Enige minpuntje is dat de achterruitenwisser het niet meer doet. Waarschijnlijk een kabelbreuk die het slot achter ook beïnvloedt.Een kwestie van een keer opnieuw solderen waar ik de moeite voor moet nemen.

15000 km

  • 205.000 km

De Xsara is vorige week gekeurd. Wat kleine zaken die aangepakt moesten worden voor een nieuwe APK; remleiding ontroesten, remdrukverdeler vrij maken, draadje solderen voor de kentekenverlichting (waardoor de achterruitenwisser het ook weer doet:) en 3 nieuwe banden.Geen hele spannende en kostbare reparatiezaken dus(minus de banden) .De Xsara blijft doen wat die moet doen, start zonder problemen met koud weer. Het motorblok zweet wel een beetje maar oliepeil is nog steeds in orde..Ik rij er dus lekker mee door! Het verbruik ligt nu in de winter tussen de 1/13en 1/14.

problemen en afscheid na bijna 20000 km

  • 208.950 km

Een paar weken na de APK wilde de auto op een extreem koude dag ineens nauwelijks meer schakelen bij het afrijden van de snelweg. Een brandlucht, een piepende bak en wat benauwde momenten omdat de wagen niet in de versnelling wilde het gevolg. Na een bezoek aan de garage bleek de versnellingsbakolie nagenoeg op. Van buitenaf was er niet iets aan de lekkage te doen, daarvoor zou die er af en uit elkaar moeten wat zeer kostbaar is. Ik heb toen als noodgreep de bak opnieuw laten vullen (60,-) om te zien wat er zou gebeuren. Na een week of 2 schakelde de Xsara weer vrij goed al had hij merkbaar wel geleden door het drooglopen. De lekkage was natuurlijk niet opgelost, sterker nog, die was verergerd wat op termijn weer problemen gaat geven. Toen een tijd nagedacht over wat te doen. Opties:
1. nieuwe 2e hands- bak monteren de ja de nee?+evt koppeling e.d (tussen de 500,- en 700,- incl. montage).
2. het aanzien.
3. auto wegdoen.

Dik 3000 km verder geconcludeerd dat het het beste is om de auto weg te doen. Een versnellingsbakwissel heb ik serieus overwogen ware het niet dat sinds een paar weken ik telkens bij het met ingedraaide wielen over een drempel rijden een enorme knal hoor. Waarschijnlijk de fuseekogel ( adviespunt APK).

Omdat er ook nog een beurt aan zit te komen, zijknipperlichten spontaan afvallen en 'door wijzigingen in mijn privé' besloten de totale investering niet te doen; ik vrees nl. dat na deze reparatie de volgende zich spoedig aandient, het is toch een 18 jaar oude auto. Vandaag de Xsara ingeruild voor een Peugeot 307 Break uit 2005. Ik heb enorm genoten van de Xsara, hij reed tot het eind toe heerlijk en het model met de spitse neus sprak mij zeer aan. Over de kosten ben ik tevreden. Alles bij elkaar heeft hij mij ong. 0,26 cent de km gekost. Bye Bye!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens