Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Break 1.6i Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 50.800 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb bijna 2½ jaar en ruim 30.000 km met de Xsara Break 1.6i Ligne Prestige gereden voordat hij plaats moest maken voor een Ford Focus Wagon.
De positieve punten van deze auto:
+ exterieur. mede dankzij de schuin aflopende achterzijde oogt hij minder plomp dan de meeste stations.
+ interieur. De Ligne Prestige uitvoering geeft een aangename ambiance, onder meer dankzij de fraaie velours bekleding. De auto biedt een goede zitpositie dankzij het in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel en de hoogteverstelling van de stoel. Het dashboard heeft een sierlijk ronde vormgeving en maakt een goede kwaliteitsindruk. Geen klachten over rammels.
+ comfort. Citroën biedt een zeer prettig compromis tussen comfort en wegligging; oneffenheden in de weg worden prima geabsorbeerd en de auto wil vlot de bocht om. Het interieur is ruim en stil.
+ motor. De 1.6i (65 kW/88 pk) biedt voldoende prestaties zonder al te veel benzine te vragen (verbruik ligt in de winter rond 1 op 12.5 en in de zomer rond 1 op 14,5), maar laat zich tijdens het optrekken wel horen. Bij constante snelheid blijft het motorgeluid mooi op de achtergrond.
Op de Autobahn is een kruissnelheid van 170 km/h geen probleem. (Topsnelheid is 190 km/h op de teller).
Wat kan beter:
- besturing. De auto stuurt op zich goed, maar zou iets directer kunnen. De bekrachtiging is vrij sterk, waardoor de besturing net iets te licht werkt.
- zitting. De zitting van de voorstoel is voor iemand van mijn lengte (1.93m) iets te kort om voldoende steun aan de bovenbenen te geven. Op langere ritten kan dit leiden tot pijnlijke ledematen.
- versnellingsbak. De bak laat zich op bedrijfstemperatuur met weinig kracht schakelen, maar het is typisch frans; vrij lange slagen en vrij losjes. De achteruit laat zich soms moeilijk inleggen.
Over het algemeen een plezierige auto, die nogal wordt onderschat. Ik krijg het idee dat sommige onderdelen wat sneller aan vervanging toe zijn dan gemiddeld, maar de auto is wel betrouwbaar.
Mijn nieuwe auto, de Ford Focus, schat ik over de gehele linie hoger in (ruimer, betere stoelen, betere wegligging en scherpere besturing), maar het Franse Comfort zal ik toch wel een beetje gaan missen.
PROBLEMEN
De auto was toen ik hem kocht al voorzien van een trekhaak. Later bleek dat de eerste eigenaar hier regelmatig een (te) zware aanhanger mee heeft getrokken.
Gevolg hiervan was dat bij 65.000 km de drukgroep van de koppeling al aan vervanging toe was. Kosten: 540 euro. Bij 67.000 km was de achterdemper van de uitlaat aan de beurt, wat wel erg snel is.
Bij de laatste onderhoudsbeurtbeurt (73.500 km) zijn de remschijven en remblokken vervangen, maar dit is niet ongebruikelijk gezien de leeftijd.
Door een draadbreuk sloot de auto niet langer via de afstandsbediening (De centrale vergrendeling werkte alleen nog via de sleutel). Reparatiekosten EUR 60.
De stabilisatorstang in de voorwielophanging is gevoelig voor speling en moest worden vervangen bij 68.000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren