Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • Xsara Break

Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (1999)

autoreview

Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (1999)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringXsara Break 1.6i Ligne Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf50.800 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 21 april 2002

Ik heb bijna 2½ jaar en ruim 30.000 km met de Xsara Break 1.6i Ligne Prestige gereden voordat hij plaats moest maken voor een Ford Focus Wagon.

De positieve punten van deze auto:
+ exterieur. mede dankzij de schuin aflopende achterzijde oogt hij minder plomp dan de meeste stations.
+ interieur. De Ligne Prestige uitvoering geeft een aangename ambiance, onder meer dankzij de fraaie velours bekleding. De auto biedt een goede zitpositie dankzij het in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel en de hoogteverstelling van de stoel. Het dashboard heeft een sierlijk ronde vormgeving en maakt een goede kwaliteitsindruk. Geen klachten over rammels.
+ comfort. Citroën biedt een zeer prettig compromis tussen comfort en wegligging; oneffenheden in de weg worden prima geabsorbeerd en de auto wil vlot de bocht om. Het interieur is ruim en stil.
+ motor. De 1.6i (65 kW/88 pk) biedt voldoende prestaties zonder al te veel benzine te vragen (verbruik ligt in de winter rond 1 op 12.5 en in de zomer rond 1 op 14,5), maar laat zich tijdens het optrekken wel horen. Bij constante snelheid blijft het motorgeluid mooi op de achtergrond.
Op de Autobahn is een kruissnelheid van 170 km/h geen probleem. (Topsnelheid is 190 km/h op de teller).

Wat kan beter:
- besturing. De auto stuurt op zich goed, maar zou iets directer kunnen. De bekrachtiging is vrij sterk, waardoor de besturing net iets te licht werkt.
- zitting. De zitting van de voorstoel is voor iemand van mijn lengte (1.93m) iets te kort om voldoende steun aan de bovenbenen te geven. Op langere ritten kan dit leiden tot pijnlijke ledematen.
- versnellingsbak. De bak laat zich op bedrijfstemperatuur met weinig kracht schakelen, maar het is typisch frans; vrij lange slagen en vrij losjes. De achteruit laat zich soms moeilijk inleggen.

Over het algemeen een plezierige auto, die nogal wordt onderschat. Ik krijg het idee dat sommige onderdelen wat sneller aan vervanging toe zijn dan gemiddeld, maar de auto is wel betrouwbaar.
Mijn nieuwe auto, de Ford Focus, schat ik over de gehele linie hoger in (ruimer, betere stoelen, betere wegligging en scherpere besturing), maar het Franse Comfort zal ik toch wel een beetje gaan missen.

PROBLEMEN

  • 21 april 2002

De auto was toen ik hem kocht al voorzien van een trekhaak. Later bleek dat de eerste eigenaar hier regelmatig een (te) zware aanhanger mee heeft getrokken.
Gevolg hiervan was dat bij 65.000 km de drukgroep van de koppeling al aan vervanging toe was. Kosten: 540 euro. Bij 67.000 km was de achterdemper van de uitlaat aan de beurt, wat wel erg snel is.
Bij de laatste onderhoudsbeurtbeurt (73.500 km) zijn de remschijven en remblokken vervangen, maar dit is niet ongebruikelijk gezien de leeftijd.
Door een draadbreuk sloot de auto niet langer via de afstandsbediening (De centrale vergrendeling werkte alleen nog via de sleutel). Reparatiekosten EUR 60.
De stabilisatorstang in de voorwielophanging is gevoelig voor speling en moest worden vervangen bij 68.000 km.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Citroën Xsara? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Xsara
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Xsara specificaties
  • Citroën Xsara occasions
  • Citroën Xsara video's
Advies en informatie
  • Citroën Xsara tests
  • Citroën Xsara gebruikersreviews
  • Citroën Xsara index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
 

Citroën Xsara reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (2000)

    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige...

    3
    • 5 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 1.9 D Deauville (2000)

    Citroën Xsara Break 1.9 D Deauville (2000)

    • 25 september 2012
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (1999)

    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige...

    4
    • 2 december 2009
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 2.0 HDI Ligne Prestige (1999)

    Citroën Xsara Break 2.0 HDI Ligne Prestige...

    2
    • 26 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 1.8i 16V Ligne Prestige (1999)

    Citroën Xsara Break 1.8i 16V Ligne Prestige...

    1
    • 18 januari 2009
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 1.9 D Ligne Prestige (1999)

    Citroën Xsara Break 1.9 D Ligne Prestige...

    5
    • 7 oktober 2008
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (1998)

    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige...

    5
    • 28 mei 2008
meer reviews
Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

73

Citroën heeft de C5 Aircross een tussentijdse update gegeven. En dat is niet alleen cosmetisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    Citroen Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    1
    • 11 november 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara Coupé 1.6i 16V VTR (2001)

    Citroen Xsara Coupé 1.6i 16V VTR (2001)

    • 19 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara Break 1.6i 16V Différence (2003)

    Citroen Xsara Break 1.6i 16V Différence...

    2
    • 20 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne Prestige (2002)

    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne...

    4
    • 16 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (2000)

    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige...

    3
    • 5 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    2
    • 7 september 2016
  • Nieuws
    Facelift Friday: Citroën Xsara

    Facelift Friday: Citroën Xsara

    56
    • 17 juni 2016
Merk
Merk
  • Autotest
    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen - Eerste rijtest

    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen...

    71
    • 3 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (2021)

    1
    • 29 juni 2022
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    24
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    182
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (2021)

    4
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    4
    • 26 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden