Citroën Xsara Break 1.6i 16V Ligne Prestige (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Xsara Break 1.6i 16V Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 27.500 km |
KM-stand laatst | 112.265 km |
ERVARINGEN
Ik rijd nu al een aantal jaren Citroën. Ik begon met de ZX en rijd nu de gefacelifte Xsara Break.
Ik heb deze Xsara bij de officiële dealer overgenomen. Het was een ex-company car.
De Citroën die ik heb, is comfortabel en heeft een goede uitrusting en is netjes afgewerkt.
Wat er extra op zit is een climate controle airco (analoog).
De motor heeft genoeg power, is stil en is redelijk zuinig. Ik rijd zo’n 1:13,5 gecombineerd. Dus binnen de bebouwde en buiten de bebouwde kom.
Dit is ook wanneer ik gebruik maak van de airco.
PROBLEMEN
- 112.265 km
Met mijn huidige Xsara ben ik al een aantal keren bij de dealer geweest i.v.m. piepende remmen, airco die begon te sissen en het interieur onvoldoende koelde. Dit werd allemaal nog wel in de 6 mndn garantietermijn gerepareerd, maar zelfs na de 6 maanden garantie blijven de remmen piepen en deed de airco nog steeds onvoldoende koelen.
Ik ben verder niet te spreken over de dealer hier in het oosten, waarbij ik de auto heb gekocht.
Ik ben nu bij een andere merk-dealer toe gegaan en die hebben mijn problemen met mijn remmen en airco zo goed mogelijk opgelost.
De remblokken zijn vervangen en hierdoor piepen ze niet tot nauwelijks meer.
Voor de airco ben ik wel een aantal x-en terug geweest. Ze dachten het te hebben verholpen, omdat er 2 O-ringen lek waren. Na ± 2,5 maand moest ik alweer terug komen, omdat de airco het weer niet deed. De airco was weer leeg en dat lag dit keer aan een slang. Die is vervangen voor een nieuwe met korting.
En tot op heden toe werkt de airco nog steeds naar behoren.
Verder moest er een complete uitlaat onder. Een maand voor de beurt + APK brak de uitlaat precies bij de demper.
Een dag na 25 november 2005 (sneeuwdag) ging het ’Stop’ lampje branden en het rode lampje van de temp. De temperatuursonde kon de goede waarde meer meten van de temperatuur. Dit is allemaal netjes verholpen en rijdt weer zonder echte problemen.
Update 19-07: Pas geleden een APK gehad. Geen bijzonderheden, heeft wel nieuwe remschijven + -blokjes gekregen aan de voorkant. Had na deze ingreep ook geen last meer van piepende remmen, zoals ik eerder in deze review schreef.
Update 4-07: Pas geleden weer een APK + kleine beurt. Niks aan de hand, op 1 aantekening na dan. De accu wordt wat minder. Met andere woorden, kan weer een jaar door tuffen en over 2 jaar weer een grote beurt laten uitvoeren.
Update 27-7: Een paar dagen geleden de auto voor een APK en vervanging van distributieriem weg gebracht. Aangezien ik nog geen 120000km had gereden en de auto al 7 jr is, deze preventief vervangen. Accu was vorig jaar nog vernieuwd. Verder niets aan de hand.
Up-date: 22-06-2009
Vandaag heeft de Xsara weer een kleine onderhoudsbeurt + APK gekregen. Geen bijznderheden te melden. We kunnen weer rustig door rijden!
Een paar maanden later bleef m'n richtingaangeef hendel "vallen". Bleek dat het hendeltje het niet meer kon hendelen al die keren richting aangeven. Dus maar een nieuwe erin laten zetten.
Kosten voor dit alles was ± E 138,-.
Up-date 8-03-2010:
Had een beetje last met remmen. Oke........ik weet dat het met dit weer (strooizout op de remmen) niet denderend is voor deze gebruikvoorwerpen, maar had het gevoel dat ze minder hun werk deden dan ik gewend was.
Bij de garage hebben ze er naar gekeken, proefrijden/ -remmen gedaan en daaruit kwam dat de achter remblokken vervangen moeten worden en ook de achterschijven en voor de remmen weer gangbaar gemaakt moeten worden. Het is wel zo dat het a la minute gemaakt moet worden, maar dat hier wel bij de 1st volgende beurt gemaakt dient te worden. Nog even een maandje wachten en dan tijdens de wissel van de winterbanden naar de zomerbanden dit gelijk uit laten voeren.
Up-date 05-07-2012
Na 9 jaar van trouwe dienst heb ik afscheid genomen van de Citroen. Niet vanwege dat de auto het niet meer doet, maar vanwege het feit dat we een andere auto gekocht hebben.
We zijn overgestapt naar een ander merk, Renault Scenic op LPG uit 2008 met +- 130dkm op te teller.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.