Citroën Xsara Break 1.6i 16V Différence (2003)

autoreview

Citroën Xsara Break 1.6i 16V Différence (2003)

Signalement

UitvoeringXsara Break 1.6i 16V Différence
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst132.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 144.000 km

Revieuw Afgesloten.

“Je koopt toch geen Citroen!! Ga voor een Opel!”
Dit waren de woorden die mijn inmiddels ex-zwager zei toen ik hem vertelde dat ik overwoog om mijn Xsara aan te schaffen.
Eigenwijs als ik ben heb ik gelukkig zijn advies in de wind geslagen. Ik zal u nu aangeven waarom:
Als PSA rijder, nooit iets anders dan Peugeot of Citroen, ben ik redelijk in mijn nopjes met mijn Xsara-break. Ik geeft toe een 307 SW had de voorkeur, maar deze werd met alles erop en eraan te duur.
Comfort:
Toch merk ik dat ik voor comfort ga. De Xsara is redelijk stil, mede door de extra motorisolatie die ik onder de motorkap heb laten plaatsen. De vering is soepel genoeg zeker met alle verkeersdrempels van tegenwoordig. Een nadeel van de soepele vering is enige zijwindgevoeligheid.
De voerstoelen mogen iets meer steun geven, met name in de onderrug.
Degelijk:
Naar mijn mening is de auto degelijk gebouwd. Ik heb nu reeds 110000 km gereden en ik heb in deze 5 jaar nog maar 1 mankement gehad: de radiotor lekte en is onder garantie vervangen.
Het kraken valt mee. Wat ik wel merk, zeker nu het winter is, is dat het afdekscherm van de achterbak minder makkelijk inrolt. Ik denk dat een groot deel van de weekmakers verdampt zijn. Ik koop nooit meer een donkerblauwe auto. Chique kleur die alles toont…
Uitrusting:
Voor zijn prijs is de auto redelijk compleet:
Cruisecontrole, deze heeft zijn geld dubbel en dwars terugverdiend. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt vind ik de cruisecontrole goed te bedienen. Met twee vingers is de snelheid meer dan goed te regelen.
Elektrische ramen voor. De bediening zit helaas op het middenconsole, lastig te bereiken maar door de airco heb je de bediening weinig nodig.
1 elektrisch verstelbare rechter buitenspiegel. Waarom geen 2? Citroen zal denken links is toch goed met de hand te verstellen. Kan alleen maar meer kapot gaan.
Airco. Temperatuurgeregeld. Doet zijn werk goed .
Boordcomputer: verbruik, buitentemperatuur, geopende deuren worden mooi aangegeven
Veiligheid:
Redelijk goed te noemen: 6 airbags, break-assist. Ik heb twee maal met volle bepakking een noodstop moeten maken met een snelheid van 130 km per uur. De auto bleek stabiel en zelf de alarmlichten branden om het achterop komende verkeer te alarmeren.
Ruimte:
De binnen ruimte ervaar ik als normaal. Ik vrees wel het ergste wanneer onze kinderen langer dan 1.70 meter zullen worden. De beenruimte achter wordt dan beperkt. Lang leve de echte kunst-lederen achterkant vande voorstoelen. Goed schoon te maken na een dagje bos.
Over de kofferbak niets dan lof. Op een vakantie nemen we rustig 3 grote weekendtassen mee, 2 kinderfietsen, het nodige speelgoed, etc mee. Een dakbak is gelukkig niet nodig.
Verbruik:
Ik ben een rustige rijder en 1 op 16 is goed haalbaar. 130 en volbepakt naar Franrijk: 1 op 15
Olieverbruik is nihil. Bijvullen is niet nodig

Onderhoud (na 120.000 km.): Buiten de reguliere beurten nagenoeg geen extra onderhoud. Tot nu toe 4 banden, 1 set remblokken, het repareren van de stoel en vervangen van de lampjes van de boordcomputer.

Einde van een revieuw:
De Xsara is ingeruild voor een C3 Picasso. De Xsara heeft ons nimmer de afgelopen 144000 teleurgesteld.
Na 6,5 jaar werd het tijd voor een nieuwe.
Ik wens de volgende eigenaar veel rijplezier toe!

PROBLEMEN

  • 132.000 km

Een lekkende radiator binnen twee jaar. Netjes verholpen onder garantie
De achterremmen willen nogal piepen. Lastig te verhelpen. Ook een nieuw setje blokken geeft weer vrolijk een piep.
De lak vind ik nogal krasgevoelig. Het kan aan de kleur liggen, maar in het vervolg nooit meer een donkerblauwe.

Ik verwacht in de toekomst geen grote problemen. Op naar de 10 jaar. 220000 moet makkelijk haalbaar zijn.

Op een dag zag ik een losse bout liggen onder de pedalen. Waar zou deze vandaan komen? Na twee weken bleek de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel kapot te zijn. Schijnt meer voor te komen.

Het mechaniek van het raam aan de bestuurderszijde is vervangen omdat het raam niet meer naar beneden ging. Een kostbarde aangelegenheid, maar het raam gaat nu wel vrolijk open en dicht. Overigens heb je pas dan in de gaten hoe vaak je gebruik maakt van dat raam, parkeergarages, tolpoortjes, etc..

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.