Citroen XM Turbo C.T. (1998)

autoreview

Citroen XM Turbo C.T. (1998)

Signalement

UitvoeringXM Turbo C.T.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst286.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dat was het dan,,.

  • 286.000 km

Na 22 jaar komt er deze week een einde aan mijn afaire met Citroën. Het begon in 2000 met een BX 1.9d uit 1989. Die werd in 2003 ingeruild voor een Mauritiusblauwe XM 2.0i 16v VSX en daarvoor kwam in 2015 een XM 2.0i Turbo C.T. Exclusive in de plaats. Beide XM's heb ik uit België geïmporteerd. De eerste keer vanwege het prijsverschil, de laatste omdat dat voor mij de meest aantrekkelijke XM was die op dat moment te koop was. En ik ging er toen al vanuit dat dat mijn laatste XM zou worden. Navraag bij de garage (i.v.m. de distributieriem die in 17 jaar en met 145.000 km nooit was vervangen) waar de auto verder altijd netjes onderhouden was, leerde dat ik een lot uit de loterij had gekocht. De monteur zei dat die auto in topconditie was en hij had 'm zelf willen kopen maar de familie had na het overlijden van de eigenaar de auto gek genoeg aan een handelsonderneming verkocht). Nou, zo'n lot uit de loterij was het nou ook weer niet want mijn eerste grote beurt koste me bijna 2000 euro. Ach, een auto kost altijd geld.
De 2.0i Turbo C.T. Exclusive is bij mijn weten niet in Nederland uitgebracht, al weet ik niet wat het verschil is met een "gewone" Turbo C.T. met zwart lederen bekleding. Die van mij heeft i.i.g. zwart lederen bekleding (electrisch verstelbaar maar niet verwarmd) en verder was het hele interieur zwart (met nephoutaccenten) incl. de hemelbekleding. Mistlampen, sportstand en dubbele achterruit zijn volgens mij standaard voor een Turbo C.T. Mogelijk dat de Exclusive modellen zich onderscheiden omdat ze meegespoten sierstrips hebben i.p.v. zwarte (de auto op de foto is niet die van mij maar ziet er wel precies zo uit).
Na in 7,5 jaar bijna 145.000 km in die auto te hebben gereden zonder pech, loop ik nu aan tegen een aantal nodige reparaties die ik niet meer de moeie waard vind vanwege flinke roestvorming bij een van de wielkasten. Had ik dat maar gelijk laten repareren in 2015 want roesten stopt niet uit zichzelf... Distributieriem, koppeling, demper, remleiding naar achteren en een olielekkage in de motor. Het rijgenot is er altijd geweest en het comfort is moeilijk te evenaren. De Turbo C.T. heeft in vergelijking met de 2.0i 16v een goede respons op het gaspedaal. Er is altijd genoeg koppel voor een versnelling. Nou ja, voor wat ik gewend ben dan. Maar 0-100 in 8,7 s is toch merkbaar sneller dan de 9,8 s voor de 2.0i 16v of de 9,2 s voor de V6 automaat met een veel beroerder brandstofgebruik. Met de verlaging van de maximumsnelheid op de snelwegen haal ik gemiddeld een verbruik van 1 op 11 (veel snelwegkilometers voor woon-werkverkeer).
Aan onderhoud dacht ik dat die 7,5 jaar best netjes zijn verlopen maar nu ik alle rekeningen heb opgeteld kom ik uit op gemiddeld 1400 euro per jaar. Daar zitten dure jaren tussen en goedkope (meestal volgend op een duur jaar). Ik kocht de auto in 2015 voor 2250 euro, dus veel heb ik niet af hoeven schrijven. Voor mijn gevoel zat ik gemiddeld aan de 1000 euro per jaar aan onderhoud, dus dan is 1400 euro toch wel fors hoger maar ik lig er niet wakker van. Het was het plezier zeker waard. Ik ben er in 2017 en 2018 nog in één ruk mee mee naar Barcelona en de Spaanse Pyreneeën gereden (en weer terug) zonder enig probleem.
Wat komt ervoor in de plaats? Iets heel anders. Ik heb een BMW 3-serie GT overwogen (vind ik mooi en heeft veel ruimte) of een Mercedes E-klasse Combi maar de modelreeks 2009-2013 van voor de facelift schijnt motorisch nog wat problemen te kunnen hebben en die van na de facelift en zonder al te veel kilometers vind ik te duur. Uiteindelijk bij een Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.5 192 GT-M uitgekomen. Ik ben benieuwd...

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens