Citroën XM 2.1 Turbo D (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XM 2.1 Turbo D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 342.590 km |
KM-stand laatst | 346.550 km |
Eerste rij-ervaringen
- 343.150 km
Omdat mijn vorige auto, een Xantia 1.8i-16V wat te duur werd qua benzineverbruik, toch maar besloten een diesel te kopen, en dan gelijk maar een van m´n favoriete Citroen-modellen: de XM!
Met de proefrit werd me duidelijk dat de XM wel wat rumoeriger is dan de Xantia; dat wil zeggen, in het stadsverkeer. Op de snelweg met 100 km/u is de XM rustiger, vanwege het lagere motortoerental en minder rijgeluiden. In de bebouwde kom kraakt het interieur wel hier en daar, en laat de diesel aardig van zich horen. De turbofluit en het bijbehorende duwtje is dan wel weer leuk. Qua onderhoud was er wel het één en ander de laatste tijd aan gebeurd: remblokken en - schijven rondom, multiriem, spanners, distibutie en waterpomp allemaal nieuw. En afgeleverd met beurt en nieuwe APK.
Vergeleken met de Xantia veert de XM veel beter. Vooral het bochtgedrag door het hydractieve systeem is veel vaster en stabieler. Ook de besturing is veel fijner, niet persé directer maar wel veel beter in rechtuitstand op de snelweg. Van het heerlijke nadeinen kan ik geen genoeg krijgen! Wel maakt de voortrein te veel lawaai over korte hobbels, wellicht moeten er wat rubbers vervangen worden.
Het interieur is eveneens een grote verbetering t.o.v. de Xantia. De stoelen zijn groter en bieden meer steun, en de bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, heel fijn in vergelijking met de lage positie in de Xantia. De leren bekleding en houtafwerking in mijn XM dragen ook bij aan de chique ambiance. De uitrusting laat niets te wensen over: automatische airco, variabele interval op de wisser (ben ik gek op!), veel leeslampjes, middenarmsteun, lichtmetaal, alleen geen cruise control.
Gezien de hoge kilometerstand vind ik dat de transmissie en de koppeling aardig strak aanvoelen. Alleen de bak schakelt wat hakerig.
Gelijk op dag drie al wilde de auto niet starten. Er verscheen ook geen gloeispiraaltje op het dasboard. De Wegenwacht kreeg hem binnen een minuut aan de praat, en bij Civer hebben ze voor twee tientjes het relais schoongemaakt en hij gloeit en start weer als de beste.
De eerste tank, met veel korte ritjes en stadsverkeer, scoorde ik een verbruik van nog geen 1 op 15. Dat viel enigszins tegen, maar een paar dagen later ging ik heen en weer naar Leeuwarden en haalde ik (met ong 110km/u constant) zomaar 1 op 18,9! Daar ben ik zeer tevreden mee, als een gemiddelde van 1 op 16 haalbaar is haal ik de investering er zo uit. Op de snelweg werd de sterke kant van de XM wel duidelijk: wat een ontspannende auto op de snelweg! Het rijdt als op rails, het veert zijdezacht, het zit lekker (stoelen zijn beter dan mijn bank in de woonkamer thuis!)en de turbo zorgt voor vlotte inhaalmanoeuvres.
Hopelijk blijft de XM het nog een tijd doen, ik gok op zo´n 1,5 a twee jaar, met nog een grote beurt en apk tussendoor.
De eerste paar duizend kilometer
- 346.550 km
De eerste paar duizend kilometer met de XM bevallen uitstekend! Het enige wat me enigszins irriteerde waren een paar rammels uit de voortrein en sterke resonanties in het interieur bij het optrekken vanuit stilstand.
De Citroen specialist heeft naar die dingen gekeken en ook de airco bijgevuld. De rammels aan de voortein zijn opgelost door een nieuwe spoorstang te monteren en eea goed af te stellen, de resonanties zijn verminderd door een nieuwe uitlaatklem te monteren. Geen schokkend hoge kosten hierbij in elk geval. En het resultaat mag er zijn! De XM rijdt nu rammelvrij over klinkers, en de resonanties zijn zeker 70% minder. Ok, een XM-interieur is relatief rumoerig, dus de bijgeluiden zijn niet helemaal weg. Wellicht in de toekomst nog op te lossen met stukjes schuimrubber op strategische plekken.
Het rijden in een XM is nog steeds een zeldzaam genoegen. Het begint al met het naar de auto toe lopen, dat is elke keer weer een feest. Gewoon echt een aparte verschijning. Eenmaal ingestapt is de zitpositie ook formidabel, door de grandioze stoelen, de armsteun, de goede verstelmogelijkheden: echt een troon. Verder vind ik natuurlijk het weggedrag vooral op B- en snelwegen zonder gelijke, echt bijzonder comfortabel door het bijzondere deinen maar ook, zeker met de nieuwe spoorstang, zeer strak in de bochten. Het is echt zo, als je er gevoelig voor bent, dan is het met elke andere auto behelpen. Het geeft een soort ´wolk´- gevoel. De Turbodieselmotor heeft een bijzonder fijn karakter, boven de 2000 toeren erg veel trekkracht. Bij 80 draait de motor in 5 net geen 2000, bij 100 ong 2300 en bij 120 ongeveer 2750 toeren, dus vanaf de proviciale weg tot en met de snelweg kan in 5 gereden worden en is de auto uitgesproken vlot. Verder is de natuurlijk de ruimte in het interieur en de luxe ambiance met leer en hout echt fantastisch. Verder is het verbruik ronduit een giller: gewoon 1 op 20 op de snelweg, maar ook met veel stadsverkeer zoals ik dat rij is een gemiddelde van 1 op 17 haalbaar. En dat voor een bijna 5 meter lange limo met alle luxe aan boord! De onzuinigste tank tot nu toe met zeer veel stadsverkeer, file en de stukjes snelweg met 130 km/u is 1 op 15. Onzuiniger gaat het gewoon niet!
Er zijn ook zwakke punten: de motor is niet uitgesproken stil, vooral bij koude start en in stadsverkeer. Op de snelweg is het echter heel goed te doen, hoewel boven de 120 toch wel vrij rumoerig te noemen is. Hoewel er geen sprake is van een onaangename dreun. Bij 100 is de auto toch wel stil te noemen. Daarnaast noemde ik al de rammels in het interieur, maar het grootste nadeel is wel de hakerige vernellingsbak. Zeker in de stad gaat dat in combinatie met de vrij zware (maar verder fijne) koppeling wel irriteren. De XM is kortom een auto voor de lange afstanden.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.