Citroen XM Break V6 VSX (1996)

autoreview

Citroen XM Break

Signalement

UitvoeringXM Break V6 VSX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf3.000 km
KM-stand laatst278.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Recente hoofdpijn

  • 278.000 km

Ik ben de tweede eigenaar/berijder van mijn 1996 XM V6 (12V) Break met 278.000 km op de klok. Ik kocht de nu bejaarde dame in 1999 met ~3.000 km op de klok van de Belgische Citroën invoerder te Brussel.
Het kenteken stond inderdaad op naam van de invoerder, waar de XM dus uiterst kortstondig had gediend als company car en vervolgens al zo’n 2,5 jaar in een hoek stond te verstoffen.
Men kon het voiture kennelijk aan de straatstenen (kasseien?) niet kwijt! (een 3 ltr benzinestoker en dan ook nog wel een semi-bedrijfsauto is/was in België niet echt populair). Vanwege het Belgische ‘omgekeerde’ tax-regime waren de Belgen tot voor kort pur sang dieselrijders.
Voor mij als ‘Hollander’ was de aankooptransactie destijds dan ook best wel interessant! Ik heb al die (nu 22+) jaren de XM perfect onderhouden: alles wat normaalgesproken voor vervanging in aanmerking kwam/komt (accu, startmotor, alternator, bougiekabels, verdelerkap, rotor, etc.) werd idd vervangen resp. meermalen vervangen.
Nu de huidige bizarre situatie waarin ik met mijn XM ben verzeild:
Na 30 jaar België, keerde ik (met mijn XM) in november 2019 terug naar mijn roots in het Friese Leeuwarden.
Nog nauwelijks gehuisvest, strandde ik met de XM op de laatste zaterdagmiddag vóór Sint Nicolaas 2019 in het dan top-drukke centrum(!!) van Leeuwarden.
Via het Belgische Touring Wegenhulp en de Nederlandse zuster ANWB/WW werd een niet-ter-plekke-op-te-lossen probleem vastgesteld. De XM werd wel ter plekke ‘aan-de-praat’ gekregen, met moeite aan-de-praat gehouden en aldus vanuit het Leeuwarder centrum(!!) met eenzelfde moeite naar de Citroën-vestiging van de Leeuwarder mega-Ford-KIA-Citroën verdeler XXXXXXX gereden; als kersverse Leeuwarder wist ik in deze voor mij nieuwe wereld ook niets wat wellicht meer gespecialiseerd was voor de oude dame (nú wel, overigens).
Dit bleek het begin van een gebed-zonder-eind…: 1) Startmotor (dit was de derde al..) werd vervangen, 2) wegens lekke cilinderkop werden koppakkingen vervangen (na het vlakken van de koppen), 3) geleiders distributieketting vervangen, 4) lekkende kachelradiator vervangen, 5) ....tig bijkomende zaken.
Dit alles vergde een verblijf van zo’n 88(!!) dagen in de Leeuwarder XXXXXXX-Citroën vestiging en dus eerst per 12/02/2020 dacht ik weer dezelfde probleemloze en vóór alles, soepel draaiende XM terug te krijgen.
Maar nee, de motor draaide vanaf dag 1 niet soepel, zoals een 3 ltr 6-cilinder behoort te doen, maar ‘sloeg over’, hortte niet alleen bij loslaten van gas, maar ook bij weer herneming van gas, en zelfs bij volledig op toeren (100, 120 km/h) liep het niet vlekkeloos.
Na enkele dagen terug naar XXXXXXX-Citroën en naar verluidt zou het probleem opgelost zijn nadat men bougies en rotor had vervangen.
Nee dus, na wederom collectie per 26/02/2020 van de XM bleek het probleem onverkort aanwezig en werd dit telefonisch bij XXXXXXX gemeld.
Corona-trammelant volgde (de XXXXXXX-Citroën vestiging was geruime tijd gesloten) en gelijktijdig belandde ik in een drie(!)voudig langdurig medisch circuit, met als gevolg dat er gedurende ~18 maanden van weerskanten geen sprake van actie was (gedurende deze ~18 mnd. werd er slechts ~200 km met de XM gereden).
Per oktober van dit jaar (2021) werd de draad weer opgenomen, waar na XXXXXXX-Citroën bevestigde dat de motor idd onregelmatig loopt, echter na alles nogmaals te hebben nagelopen (elektrisch zowel als mechanisch) men niets onregelmatigs kon vinden.
XXXXXXX-Citroën wijst nu naar mogelijk vervuilde brandstof injectors en heeft een reinigingscompound toegevoegd aan een volle tank (80 ltr) Euro 98 benzine.
Ik heb die 80 ltr nu bijna ‘opgestookt’, maar bespeur geen enkele verbetering! en ben de wanhoop nabij.
Normaliter zou ik allang een XM specialist in de arm genomen hebben, maar ja ik ben destijds nu eenmaal in het XXXXXXX-spoor terecht gekomen en dit heeft al een small fortune gekost en bovendien onttrekt XXXXXXX zich ook niet aan een zekere verantwoordelijkheid de XM terug te brengen in de soepel draaiende staat zoals die was vóór zij begonnen te sleutelen…
Echter men komt er technisch niet uit!!
Wordt vervolgd...
Cees Attema, Leeuwarden

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.