Citroen XM D12 (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XM D12 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 189.000 km |
KM-stand laatst | 375.000 km |
Vering
- 240.000 km
De XM was mijn vijfde auto. Een gewone diesel. Boven de 120 km per uur kon je mekaar met moeite verstaan. Het veersysteem was een afgeleide van de befaamde DS. Ik reed veel heen en weer als Sneltekenaar. Van het ene feestje naar het andere. De XM was zuinig en de motor was super betrouwbaar. Maar met 160 km per uur hield het wel op. Ik heb het interieur twee keer verwisseld. De laatste keer een leren interieur. Gekocht voor € 500,- op een sloperij in Westerstede in Duitsland. Daar stond een luxe witte XM. Na lang twijfelen toch maar de knoop doorgehakt. Tot mijn verbazing zetten toen de sloop medewerkers alles in de XM over.
Lekkende leiding in Tsjechië
- 280.000 km
Tijdens de vakantie samen met mijn ouders was er groene olie onder de auto. Dus toen naar een Tsjechische citroen garage gegaan. Daar konden ze in de eerste instantie niet het euvel verhelpen omdat ze het onderdeel niet op voorraad hadden. Dus wij daarvoor speciaal in een gehuurde Ford Fiesta naar een Duitse Citroen dealer gegaan waar ze de leiding op voorraad hadden. Toen daar naar toe gebracht en de volgende dag was ie weer klaar.
De motor wou niet meer uit
- 375.000 km
Bij een pompstation ging de motor op het contact slot niet meer uit. Ik toen gebeld. En zei meneer Wilbrink in Groningen gewoon in z'n 4 zetten koppeling laten komen en dan slaat de motor wel uit. Wat blijkt er zit dus een diesel stop in de brandstof toevoer. Deze deed het niet meer. Later er in laten zetten en toen deed ie het weer als normaal.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Met 13 ruiten was de Citroën XM ruitenkoning

Alfa Romeo 164 3.0 V6 vs Citroën XM V6 - Classics dubbeltest

Op de Rollenbank: Citroën XM V6 (1991)

Fiat Ducato (1995)

Hoe de Audi 100 C3 nog lang voortleefde in China
