Citroën Xantia Break 2.0i (1998)

autoreview

Citroen Xantia Break
Citroen Xantia BreakCitroen Xantia BreakCitroen Xantia BreakCitroen Xantia BreakCitroen Xantia - interieurCitroen Xantia - interieur

Signalement

UitvoeringXantia Break 2.0i
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf175.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Auto heeft LPG-G3, met een 60 liter tank in de kofferbak. Dat betekent ongeveer 420 kilometer rijden voor pakweg 20 euro.
De Xantia valt aan de ene kant wat tegen, wat niet ligt aan de auto maar meer aan de verwachtingen. Eerder heb ik een CX gereden en verwachtte eenzelfde veercomfort. Nou, dat is het dus niet - die CX vering blijft onovertroffen. De hydraulische vering is niet meer opmerkelijk, een Laguna rijdt ongeveer hetzelfde. Verder vind ik de styling niet geweldig, te anoniem.
Het is een grote auto, goed te merken bij inparkeren en achteruit rijden. Een gemis is het ontbreken van een gedeelde achterbankleuning.
Veel pluspunten zijn er ook. Erg fijn is de duidelijke automaat, kan je precies regelen met je gaspedaal. Zeer aan te raden voor iemand als ik, vaak in de file, perfect.
Het interieur is beter dan ik verwachtte qua kwaliteit en gebruikte stoffen/plastics. Geen jaren 80 troep maar degelijk. De motor is voldoende vlot met accelereren, en voor je het weet rij je weer 160 terwijl je eigenlijk 120 wilde.
Fijne afstandenauto dus, in een keer naar Z-Frankrijk rijden is geen probleem met die hoge kruissnelheden.
Voor een 7 jaar oude auto verkeert hij in een zeer goede staat. Geen roest te bekennen, interieur vertoont nog geen sporen van slijtage.
Het is gewoon een prettige auto die erg goed doet waar hij voor ontworpen is. Maar ook niet meer dan dat. Dat is dan weer zijn grootste nadeel, want ik heb liever een auto die wat meer karakter heeft en minder anoniem, die wat meer emoties losmaakt. Dat is de reden dat ik hem weer ga wegdoen en weer dagelijks ga rijden in mijn gereviseerde CX automaat.

PROBLEMEN

Weinig. In de ruim 50.000 kilometer de afgelopen 9 maanden ben ik nooit blijven staan. Achterste stuk uitlaat brak af (afgeroest), is vernieuwd. Naast normale onderhoud, wat niet te duur is, is de 100.000 km beurt gedaan. Die was best duur (1100 euro), omvatte onder meer de vervanging van distributieriem, spanrol, waterpomp en kleppen stellen.
Auto start altijd op gas, loopt mooi stationair.
Degelijke auto, te merken aan raambediening, diverse sluitingen enz. Veel beter dan een CX (die ik deze manco"s graag vergeef!).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.