Citroën Xantia Break 2.0i 16V Exclusive (1998)

autoreview

Citroën Xantia Break 2.0i 16V Exclusive (1998)

Signalement

UitvoeringXantia Break 2.0i 16V Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf222.000 km
KM-stand laatst258.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Citroen Xantia Break 2.0I 16V Exlusive

  • 222.830 km

Terwijl ik m'n Xantia 1.8 nog had liep ik mijn huidige auto bij een universele garage tegen het lijf. Vond het zo'n mooi exemplaar dat ik besloot er een proefrit mee te gaan maken. Eigenlijk niet moeten doen want als de Xantia een beetje puik rijdt en je de beroemde vering correct de oneffenheden op de weg voelt gladstrijken ben je verkocht. En zo is het dus gebeurd dat ik deze auto bij de plaatselijke garagist heb afgenomen. Wel een goede deal daarbij kunnen maken dat gelijk voor aflevering distributieriem en waterpomp vervangen zijn, zodat ik niet gelijk binnen 20000 km voor hoge kosten zou komen te staan.

Tja, en dan ga je rijden en bemerk je dat de Xantia 2.0I 16V toch wel iets soepeler en krachtiger is dan de 1.8 die ik ook nog thuis had staan. De auto met deze motor is gewoon ronduit snel.
Het betreft hier een Elegance uitvoering en daarmee ontbreekt het je aan niets. Een heerlijk werkende stuurbekrachtiging, automatische airco, fijne met alcantara beklede zetels, op alle zetels een hoofdsteun, alle ramen electrisch en een lederen stuurwiel. Daarnaast heeft het interieur een warme luxe uitstraling door het beleg met hout (waarschijnlijk nep) en heel veel lampjes, zowel voor als achter en bij de voetenruimtes voorin.
Inmiddels staat de teller op 256000 en heb ik geen rare zaken met de auto meegemaakt, behoudens het moeten laten vervangen van twee delen uitlaat (300 euro) en een setje remblokken en twee banden bij de apk vorig jaar. Inmiddels komt er in juli weer een nieuwe keuring aan. Of de auto dat met mij gaat meemaken weet ik nog niet. Maar daar hoop ik binnenkort weer wat over te melden.

In 2012 weer zonder enige kosten door de APK kunnen krijgen, tezamen met een kleine beurt. Jammer dat de auto last krijgt van roest op de balk/wielkast onder de achterportieren.

De roestvorming heb ik niet meer laten aanpakken want heb de auto verkocht omdat ik tegen een leuke auto met dieselmotor aanliep. Deze zal ik nog apart reviewen.

In totaal heb ik met de Xantia 35.000 km afgelegd en heeft hij mij aan afschrijving slechts 2 cent per km gekost.

Auto verkocht

  • 258.000 km

Vanwege aanschaf dieselauto de Xantia verkocht in de zomer van 2012.

Conclusie na tweemaal Xantia gereden te hebben: een hele degelijke auto die ik iedereen kan aanraden.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens