Citroën Xantia Break 3.0 V6 Exclusive (1998)

Citroën Xantia Break 3.0 V6 Exclusive (1998)

UitvoeringXantia Break 3.0 V6 Exclusive
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2016

Van Xantia naar Xantia, van vierpitter naar V6

En daar is die dan! Van Xantia naar Xantia. Hetzelfde, maar toch anders.
Mag ik aan jullie voorstellen, mijn Citroen Xantia 3.0 V6 break Exclusive, met een 4HFP20 automaat, op LPG-G3!

Ik heb deze Citroen aangeschaft na ruim een halfjaar ontzettend te hebben genoten van mijn Xantia break 1.8 Pallas. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan, en zo kwam de dag dat ik deze rode slee op internet tegen kwam.
Na er eerst als een blok voor te vallen sloeg de twijfel toe. Kans op hoge kosten, grote motor, automaat, twijfel, twijfel, twijfel.......
Maar jullie zien het, hij is er dan toch gekomen!

Na een afspraak te hebben gemaakt om de auto te bekijken en te rijden werden de rationele zaken overboord gezet, en ben ik zo snel mogelijk tot aankoop overgegaan.
Een ontzettend mooie dieprode kleur, schitterend zwart leer, houtstripjes in het interieur, een ontzettende mooie V6 in het vooronder, en een uitgebreide lijst aan onderhoud over de afgelopen jaren hebben mij over de streep getrokken. Wauw! Wat een auto!

Op de terugweg vanuit Eindhoven naar huis alleen maar genoten. Wat een rust aan boord. Heerlijk comfortabel zittend in de leren zetels, zacht V6 geluid op de achtergrond, je glijd echt over de weg!
Even inhalen, beetje gas, de bak schakelt niet eens terug vanwege het hoge koppel, en vroemmm! Binnen enkele tellen ben je er voorbij! Genieten!

De Citroen is echter nog niet geheel probleemloos. De motor stottert soms wat bij lage toeren, en de vorige eigenaar vertelde mij al dat de bougies en bougiekabels vervangen moeten worden. Deze zijn direct nadat ik thuis kwam besteld, en zo hoop ik volgende week aan deze (flinke) klus te kunnen beginnen. Voor de bougies moet namelijk het inlaatspruitstuk eraf, en dat schijnt nog een behoorlijke klus te zijn!

Ik kan niet wachten tot dit ook in orde is. Zodra dit binnen de komende weken is gebeurd volgt de volgende update!
PS, de waarderingen voor betrouwbaarheid en gebruikskosten heb ik nog even op 3 sterren gezet. Hier kan ik namelijk nog niet veel over zeggen :-)
Beoordelingen van deze review worden zeer gewaardeerd.

Ready to go!

Pfff, na weken sleutelen en bibberen in de kou, vervelende frustraties en af en toe bijna wanhoop is het dan eindelijk gelukt. De bougies en bobines, en uiteindelijk ook nog de slangen van de carterontluchting zijn vervangen, en de Xantia is ready to go!

Om bij de achterste bougies te komen moest het hele spruitstuk van de motor af. Hiervoor moesten tientallen moertjes, boutjes en Torx schroeven verwijderd worden. Na veel uren werk was het er dan eindelijk af, waarna we bij de - erg versleten - bougies kwamen. Deze zijn vervolgens vervangen door NGK platinum lpg-bougies.

Na het spruitstuk weer gemonteerd te hebben bleken ook de slangen van de carterontluchting gescheurd te zijn. Helaas bleek dat dit onderdeel helemaal niet meer leverbaar was.....
Uiteindelijk zijn er nieuwe slangen op het oude blokje gemonteerd, die met krimpkousjes vast zijn gezet.

Een operatie die flink wat tijd heeft gekost, maar uiteindelijk ook zoveel heeft opgeleverd. De Xantia rijdt nu waanzinnig goed. Wat een machine! Puur genieten!

Nu nog opzoek naar een rolhoes voor de achterbak, en dan is die helemaal af :-)

Update 01/04: 281280 km

Een tijd verder, maar toch maar 1000 km sinds de vorige update gereden. Hoe komt dit?

Helaas heb ik nog niet enorm veel van het rijden van deze Xantia kunnen genieten. Achteraf was er toch best nog wel het een en ander wat moest gebeuren, voordat ze echt dagelijks gebruikt kon worden.

Na de vorige reparatie heb ik de auto helemaal na laten kijken door een betrouwbare garage bij mij in de buurt. Hierbij zijn er enkele hydrauliek-leidingen vervangen en is er een slang van de automaat-koeler vernieuwd.

`Verder merkte ik tijdens het rijden dat de automaat niet helemaal goed wist wat hij moest doen. Soms schoot hij ineens in een andere versnelling, of wist hij gewoon niet welke hij moest kiezen. Ik heb na veel goede verhalen te hebben gelezen op internet de auto naar Citroen-specialist Oldenhage gebracht. Daar is de automaat gespoeld. Wat een verschil! Zijdezacht en heel vlot overschakelen. Ik ben heel blij dat ik de automaat heb laten spoelen. Die kan er nu voorlopig weer even tegen :-)

Verder was er ook nog een probleempje met het rijden op gas.
Na overleg met een LPG-specialist werd het probleem aan de ontsteking toegewezen. LPG is erg gevoelig voor een niet goed werkende ontsteking. Na het vervangen van de SAGEM-bobine door een nieuwe bobine van BREMI loopt de Citroen nu eindelijk echt goed. He he!

Om de Xantia vervolgens echt te laten schitteren heb ik haar ook helemaal gewaxt. Glimmen dat ze nu doet! Elke keer als ik naar haar toe loop of van haar wegloop denk ik nog steeds, is die echt van mij?

Na de vele reparaties is het nu echt tijd om kilometers te maken. Vanaf 2 april mag de Citroen aan de bak. Eerst helemaal naar het Oosten van Nederland op en neer en daarna volgende week voor een weekend naar België. Ben zeer benieuwd hoe deze reis zal verlopen. De rode dame zal dit weekend 4 fietsen, 4 man en bagage mee moeten zeulen.

Ik meld mij na dit België-weekend weer!

Update 19/04 Probleemloos!

Zoals beloofd snel de volgende update. Vanaf 2 april ben ik de rode dame intensief gaan gebruiken. Eerst in het weekend van 2 april naar het Oosten van het land op en neer, om de auto in de week erna vervolgens helemaal vol te laden voor een sportief fietsweekend in de Ardennen. Op vrijdag 7 april gingen we met een konvooi van 4 auto’s op pad. De Citroen was bepakt met bagage, 4 fietsen en 4 man aan boord. Ik had veel zin in de reis, maar was tegelijkertijd toch een beetje in spanning over hoe de Xantia deze reis zou doorstaan.

Deze “angst” bleek volledig onterecht. De auto gedroeg zich voorbeeldig. Heerlijk op de cruise-control met op de achtergrond de fantastisch klinkende geluidsinstallatie.
Na ruim twee uur redelijk rustig in het konvooi te hebben gereden kwam het Limburgse heuvellandschap in zicht. Hier was het tijd om de teugels van de rode dame wat te laten vieren. (Vooraf werd de auto op een leuke manier nogal bespot door mijn reisgenoten, dus ik moest hun ongelijk natuurlijk even bewijzen).

Aangekomen bij de eerste echte klim trok de nieuwste auto van het konvooi (een Volvo v70 D4) bij ons weg. Prima, dacht ik. Toen echter de kleinste auto van het stel (een Citroen C1) voor mij uit reed moest ik toch echt even laten zien wat er in het vooronder van de rode Xantia aanwezig was. Het rechterpedaal ging naar beneden, waarna de Xantia zijn neus op hief en met een heerlijk klinkende grom begon te versnellen. De Volvo kwam zeer snel weer in zicht, waarna we dit “spelletje” enkele keren hebben herhaald tot aan de bestemming. Uiteraard zijn de verkeersregels gewoon in acht genomen.

De dag na aankomst op de bestemming heb ik de olie van de Citroen gecontroleerd. Tot mijn blijdschap hoefde ik geen druppel bij te vullen. Yes!

De terugreis verliep al even probleemloos als de heenreis. Rijdend tegen de maximumsnelheid aan en op de cruise-control wist de zwaar beladen Citroen een verbruik te halen van 1 liter per 8 km. Dit is bovendien ook nog eens op LPG, waardoor ik hier erg tevreden mee ben.

Ik ben nog steeds zo ontzettend blij met deze Xantia. Regelmatig krijg ik opgestoken duimen, of komen er mensen nieuwsgierig aan mij vragen wat voor een Xantia dit nu eigenlijk is. Ook zijn er tot nu toe geen nieuwe problemen te melden.

Bij koud wegrijden moet de auto altijd even opwarmen zodat na enkele minuten de Citroen kan overschakelen op LPG. Verder is de automaat bij koud wegrijden enkele keren wat nukkig. Rustig aan in de eerste paar kilometers en daarna geen enkel probleem. De auto rijdt dan ongelooflijk soepel. Ik beschouw deze kleine dingetjes maar als “karakter”.

We gaan lekker door met genieten en jullie horen weer van mij bij de volgende update!

Still going strong!

Zoals beloofd hierbij weer een update.

De Xantia blijft mij nog steeds verbazen. Elke dag blijft ze trouw haar kilometers maken zonder enig gezucht of geklaag, wetende dat er goed voor haar wordt gezorgd en ze elke week netjes een wasbeurt krijgt waarbij ook het interieur helemaal wordt schoongemaakt.

De heerlijke V6 blijft prachtig draaien en vraagt niet om een druppel olie. Enkel heeft ze af en toe een hele lichte stotter bij het overschakelen op gas, ik hou het maar op karakter :-)
Het brandstofverbruik blijft wat schommelen en met een vlotte rijstijl haal ik ongeveer 1 op 8. In combinatie met de lage prijs van LPG blijft het op deze manier "bijna" leuk om te tanken en te zien hoe anderen hun voertuig weer voor een aardig bedrag volgooien.

Is er dan helemaal niks mis met deze Citroen op leeftijd?, hoor ik u denken. Welnu, het enige wat nog moest gebeuren is een controle/servicebeurt voor de hydropneumatische vering. Na een erg goed en gezellig bezoek aan de onder citrofielen bekende garage in Almere veert de Xantia weer fantastisch.
De lekke hoogteregelaar is vervangen en na het controleren van de veerbollen en het schoonmaken ervan kon ik weer tevreden naar huis zweven. Kosten: 175 euro.

Verder had ik nog een dingetje op mijn verlanglijstje staan om de Xantia echt compleet te maken. Ik beschikte nog niet over een rolhoes voor de achterbank, die ook helaas steeds moeilijk te vinden zijn. Na echter verschillend malen contact te hebben gehad met de vorige eigenaar bleek hij er nog een te hebben liggen. Na een bezoek aan hem te hebben gebracht is de achterbak nu eindelijk ook helemaal netjes.

Tot zover deze update. Binnenkort zal ik de beginnende roestplekjes bij de wielkasten achter gaan aanpakken waarbij uiteraard ook weer een update zal volgen. Bedankt voor het lezen en tot dan!