Citroën Xantia Break 1.8i 16V (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Xantia Break 1.8i 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 90.990 km |
KM-stand laatst | 174.475 km |
Xantia Break
- 150.659 km
Ik heb mijn auto, net als mijn eerdere Citroëns, gekocht bij Garage Mooyman sinds kort gevestigd in Voorburg.
Tot op heden is deze auto een prima reiswagen gebleken die vooral geschikt is voor ritten op de snelweg. In de stad komt de auto duidelijk minder tot zijn recht, o.a door de lengte, het wat traag doorgeven van stuurbewegingen en het benzineverbruik dat gemiddeld al snel blijft hangen bij 1 op 12.
De auto die ik hiervoor had was een citroën berlingo 1.4 multispace. Een auto die vooral met kleine kinderen erg praktisch was, maar waarbij de motor duidelijk te kort schoot, zeker in berg- en heuvelachtig gebied. De huidige xantia heeft daar geen last van, is verder een stuk luxer qua uitvoering, en is ook met drie kinderen praktisch door de grote laadruimte. Voorwaarde voor gebruik met drie kinderen is wel dat deze geen gebruik meer maken van een kinderstoel. Is dat wel het geval dan is er onvoldoende ruimte om deze naast elkaar op de achterbank te plaatsen.
Voordelen auto:
Comfortabel reizen over langere afstanden. Veel ruimte voor bagage.
Nadelen auto:
Minder praktisch in een stedelijke omgeving. Niet zuinig in het verbruik. Af en toe kleine storingen, zoals bijvoorbeeld het uitvallen van lampjes in het dashbord.
Sinds de koop is het volgende aan de auto gedaan:
95452 km
De achterklep sluit niet goed af waardoor de bekleding van de achterbak constant vochtig tot zeer nat is. Volgens de garage is dit een probleem dat zich vaak voordoet bij dit type auto. Door de achterklep van extra ontwateringsgaten te voorzien wordt het probleem uiteindelijk onder garantie verholpen.
100778 km
Remmen ontluchten en piepende achterrem bijstellen. Het piepen van de achterrem is een euvel dat volgens de garage veel voorkomt bij dit type xantia.
100865 km
Draadbreuk in het portier verholpen. Het elektrische raam is hierdoor weer te bedienen.
103466 km
APK
106275 km
Controlebeurt voor vakantie. Airco/pollenfilter vervangen
116313 km
Grote onderhoudsbeurt inclusief APK, tevens draagarmlagers linksvoor en rechtsvoor vervangen
116497 km
Distributiesnaar, spanrollager en waterpomp vervangen
119082 km
De climate-control werkt niet naar behoren. Dit wordt verholpen door de temperatuurvoeler van de kachel te reiningen
127517 km
Kleine onderhoudsbeurt inclusief APK, tevens worden de voorremblokken vervangen. Verder gaan de achterremmen opnieuw piepen, zeker bij vochtig weer. Dit wordt wederom verholpen.
128235 km
Accu vervangen
140559 km
Grote onderhoudsbeurt inclusief APK. Daarnaast wordt de toerenteller gereset. Dit is noodzakelijk omdat deze niet weer werkt sinds de accu het heeft begeven. Verder blijven de achterremmen piepen. Deze worden daarom opnieuw afgesteld.
144042 km
De auto maakt tijdens het rijden een hoop kabaal. Dit blijkt te komen doordat de uitlaat vlak bij de katalysator half is doorgescheurd. Na wat laswerk is dit verholpen.
149560 km
Vier nieuwe banden laten plaatsen. Gekozen voor Trayal T300 banden die ik gekocht heb via autobandenmarkt.nl. Deze zijn vervolgens geplaatst door Dino's autobandenservice in Delft. Over beide bedrijven ben ik zeer tevreden.
Al het onderhoudswerk, met uitzondering van het vervangen van de banden, is uitgevoerd door Garage Mooyman, populierendreef 922, 2272 HX in Voorburg. De kosten voor bovenstaande werkzaamheden, exclusief banden vervangen, bedroegen: 2085,98 euro waarmee de onderhoudskosten per km tot op heden uitkomen op 3,5 eurocent per gereden kilometer
zwevend over de weg
- 151.978 km
Sinds de aankoop van de xantia is de vering langzaam maar zeker minder comfortabel geworden. Daarom vandaag vier van de zes veerbollen laten vervangen. Bij de overige twee kon worden volstaan met het bijvullen van de veerbollen. Het verschil was direct bij het wegrijden uit de garage te merken. Op de snelweg is het verschil helemaal duidelijk, de auto zoeft weer als een vliegend tapijt over de weg. Niet leuk als je graag wat sportiever rijdt en veel contact met het wegdek wilt voelen. Ben je echter op zoek naar een auto die je comfortabel van A naar B kan verplaatsen dan is het hydraulische veersysteem van Citroën werkelijk een aanrader!
De kosten voor het vervangen en bijvullen bedroegen 234,80 euro
APK
- 155.157 km
Met alweer 155.157 km op de teller was het tijd voor een kleine beurt. Tegelijkertijd de APK-keuring laten uitvoeren anders had de auto daarvoor weer in april naar de garage terug gemoeten. De auto blijft heerlijk rijden sinds het vervangen van de veerbollen in december. Wel merk je, vooral in de afgelopen koude periode, dat het verbruik van de auto niet meer van deze tijd is. Met enkel kilometers op de snelweg,en een snelheid die niet boven de 110 km per uur komt, lukt het bij temperaturen onder het vriespunt niet om zuinger te rijden dan 1 op 12.
Totaal was ik deze keer kwijt 218,61 euro. Hiervoor gekregen: een kleine beurt, een APK-keuring, en de achterremmen zijn ontlucht. De werkzaamheden zijn uitgevoerd bij Garage Mooyman in Voorburg.
Toch tijd voor iets anders
- 168.298 km
Alweer bijna 15000km onderweg. Geen druppel olie hoeven bijvullen en ook een rit op en neer naar Pisa verliep zonder één enkel probleem. Ondanks al deze positieve resultaten gisteren toch besloten de auto te vervangen. Het aantal kilometers dat tegenwoordig met de auto gereden wordt is van dien aard dat verder rijden in een nieuwe auto op diesel toch voordeliger is geworden. De keuze is gevallen op een Skoda Fabia Combi Greenline. Ik hoop dat ik iemand blij kan maken met de xantia tegen de tijd dat de skoda geleverd wordt, want als je niet al te veel kilometers maakt en met veel ruimte comfortabel wilt rijden is de xantia break echt een goede optie.
Afscheid
- 174.475 km
Ook de afgelopen maanden zonder één enkel probleem gereden. Na een advertentie op marktplaats is het gelukt om de auto te verkopen aan een liefhebber van het comfort dat een Citroën Xantia kan bieden. Ik heb er alle vertrouwen in dat de nieuwe eigenaar veel plezier aan deze auto gaat beleven.
Terugkijkend op de ruim 83000km die we de afgelopen 5,5 jaar met de auto hebben gereden kan ik niet anders zeggen dan dat deze auto heel betrouwbaar is gebleken. Wellicht had ik geluk maar het zou mij niet verbazen als veel meer Xantia's uit de laatste bouwjaren zeer betrouwbare auto's blijken te zijn mits zij goed zijn onderhouden.
Ondertussen laat de nieuwe auto op zich wachten. De dealer wist mij te vertellen dat de levering van de nieuwe Skoda Fabia Greenline is uitgesteld tot de eerste week van het nieuwe jaar. Voorlopig lekker op de fiets dus...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.