Citroën Xantia 2.1 TD Exclusive (1998)

autoreview

Citroën Xantia 2.1 TD Exclusive (1998)

Signalement

UitvoeringXantia 2.1 TD Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf220.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Update van 23/01/08:

Met pijn in het hart heb ik mijn Xantia achtergelaten bij een opkoper voor export.
Een onoplosbaar probleem aan het motorblok heeft de doorslag gegeven.
Een combinatie van versleten onderdelen en een beginnende barst in het motorblok, gepaard gaand met enorm veel lawaai en krachtsverlies bij momenten, hebben de doorslag gegeven. Met 266.315km - ik vraag me nog steeds af of deze auto niet het dubbele op zijn teller zou moeten hebben, gezien de nogal wazige achtergrond van deze auto toen ik hem kocht - was het einde van de Xantia aangebroken.
Gelukkig heb ik er nog een mooie prijs voor gekregen omdat de opkoper ook zag dat hij goed onderhouden was.
Nu ben ik aan het wachten op mijn Peugeot 406 sedan 2.0HDI 110pk Full Option van 2002 met slechts 95.000km. Donkerblauw metallic met wit lederen zetels en alle denkbare opties. Binnen een week of drie zal hij beschikbaar zijn.
Voor mij is het tijdperk van de atmosferische diesels met turbo afgelopen en is de stap naar de moderne direct ingespoten commonrails aangebroken. Eens zien hoe die motoren zijn qua verbruik, prestaties en onderhoudskosten. Iedereen spreekt er altijd met zoveel lof over.
Ben benieuwd.

Ondanks alles blijf ik de Xantia een heel mooie wagen vinden, alleen spijtig dat ik in feite niets dan miserie heb gehad ermee en dat ik een maandelijks abonnement had bij mijn garage. Ik wens alle Xantiarijders nog enorm veel plezier toe met hun mooie wagen en ben ondanks alles toch blij dat ik er ook één heb gehad.

Ik zal later een update plaatsen van mijn Peugeot 406, als ik een paar duizend kilometer zal gereden hebben.

Update van 15/06/07:

Voilà, alle problemen van vering zijn nu verleden tijd.
Ik heb in het Leuvense een supergoede bekwame garagist gevonden die enkel Citroëns herstelt. Hij had kennis terzake om een Activa te repareren.
Na een grondige controle, constateerde hij verschillende problemen, te wijten aan slechte bollen.
Hij heeft een aantal uren nodig gehad om uit te maken welke bollen moesten besteld worden, want door bij 2 verschillende garages te gaan in het verleden, had ik de zaken natuurlijk moeilijk gemaakt. Bovendien waren 3 van de reeds 6 herstelde bollen verkeerd of verkeerd geplaatst (bijvoorbeeld de elektroklepbol vanachter moest maar 30kg druk hebben, en er zat er ééntje onder van 75kg!).
Hij heeft nog meer van deze toestanden ontdekt. Nogal evident dat zo’n auto niet kan reageren zoals het moet.
Na een dag werk had hij alle bollen vervangen en op de juiste plaats gezet.
Daarnaast had hij het Activarubbertje vervangen in de achtercilinder. Man man man, dat maakte zo’n lawaai op het einde, precies alsof het hele onderstel los hing.
Nu is de wagen terug baanvast, maar ai ai ai mijn rug ... dat veercomfort! ZO HARD!
Ik heb echt het gevoel in een verlaagde duitser te rijden. Ik word constant herinnerd aan het uitermate slechte wegdek van de Belgische wegen...

Dus, nu zijn alle 10 bollen op druk, de LHM olie is vervangen en de Activa-rubber is vervangen. De ophanging maakt nu tenminste al geen lawaai meer.

Nu nog een week of 2 rijden zodat alle stukken zich kunnen zetten, dan nog een keer ontluchten en de wagenhoogte correct laten zetten, en dan is hij terug in orde... en moet ik mij de komende 100000km geen zorgen meer maken over veerbollen.

Tja, dat veercomfort, daar kan ik natuurlijk naar fluiten, maar de Xant zal mij toch nog een jaar of 2, 3 dienst moeten bewijzen. Een herstelling van om en bij de € 1000 kruipt niet zomaar in je koude kleren.

Graag nog een woordje van dank aan Garage Malvaux uit Heverlee. Knappe en technisch zeer begaafde garagist, die je in geuren en kleuren kan uitleggen waar het probleem zit, wat er chronologisch moet gedaan worden, zodat jij kosten kan besparen en geen nutteloze herstellingen moet laten uitvoeren. Geen kwakzalver die je het geld uit je handen wil kloppen met fabeltjes. Het uurloon van € 35/u valt reuze mee. Bij mijn volgende Citroën wordt hij opnieuw mijn garagist.

Nogmaals een update op 30/11/06:

Nadat ik drie weken met een opgelapte auto reed, voelde ik de symptomen van voordien terugkomen.
- harde achterkant
- willekeurige links-rechts-bewegingen na een bocht of na in een gat te rijden
- krakende veerpoot
- schuin hangen en waggelen voor een rood licht
- versleten motorsteunen (auto schudde bij het optrekken in 1e, 2e en 3e)
...

Ben toen naar mijn specialist geweest. Hij had een testrit gemaakt en constateerde dezelfde problemen. Hij zei dat ik de auto mocht laten staan en dat hij de stukken zou bestellen.
Na een week belde ik hem en hij zei dat de stukken van Frankrijk moesten komen. Na een week belde ik hem opnieuw. Hij zei dat de stukken nog 3 weken op zich zouden laten wachten, dus ik mocht de auto komen halen.
Na 3 weken waren de stukken eindelijk aangekomen. Ik bracht de auto, maar na 2 dagen bleek dat ze stukken voor een 2.1 TD hadden geleverd ipv een 2.1 TD Activa.
De stukken moesten teruggestuurd worden. Hij had dan opnieuw stukken besteld.
Na 2 weken waren de stukken er. Ik ben toen de auto gaan brengen, maar na 2 dagen belde hij mij opnieuw op ’Het zijn weer de verkeerde stukken’. Ze passen niet.
De enige mogelijkheid is dat je contact opneemt met Citroën Benelux in Brussel, want zij zijn de enigen die met Parijs in verbinding staan.
Hij zei me dan ook dat er waarschijnlijk met de kilometerstand is geknoeid, want de slijtage die ik op 236OOOkm heb, is niet normaal. Waarschijnlijk heeft je auto er al meer dan 400.000 op zitten.
Hij gaf me de goede raad om de auto gewoon te verkopen, want er zouden me nog héél dure herstellingen te wachten staan. Hij vertelde me dat er in België maar een 10-tal Activa’s rondrijden, omdat ze veel te moeilijk zijn om te herstellen. Hij zei dat geen enkele Xantia, noch C5 of andere hydropneumaat problemen gaf voor hem om te herstellen, enkel die Activa’s zijn de grote boosdoeners. Veel te moeilijke techniek om te herstellen als het versleten is.
Ik vrees dat ik toch op zoek moet gaan naar een gewone Xantia, mijn voorkeur gaat dan uit naar HDI 110pk, maar spijtig genoeg zijn die nog vrij duur (> € 5000 als je er eentje wil met niet al te veel kilometers).
Ik heb tot nu toe al meer dan 1300 euro uitgegeven na de aankoop van 3200 euro. En wie weet wat ik nog maar ga terugkrijgen als ik hem probeer te verkopen.
Het zal altijd met een groot verlies zijn, veronderstel ik.
En ik ben verlekkerd op dat rijcomfort en wil niets anders meer. Bovendien vind ik de Xantia fase 2 wel leuker dan een C5 1e generatie, hoewel deze misschien nog meer luxueus is dan de Xantia.
Had ik geweten dat Activa’s zo’n probleem vormen, had ik ze waarschijnlijk nooit gekocht, maar goed, het zij zo. Ik zit in een vervelende situatie en weet niet wat te doen.

Tot zover de update.


Ik wil jullie nu een update geven van wat er na een half jaar gebeurd is (05/10):

In mijn vorig verslag was er van enige positiviteit geen sprake, ondanks het feit dat ik wel graag reed in mijn Xantia.
Nadat ik tweemaal bij een garage was geweest voor een diagnose en kostenraming waarvan ik bijna achterover viel, besloot ik nog eventjes verder te rijden.
Maar het ging van kwaad naar erger.
Het comfort waar men zoveel lof over zwaait, was voor mij een volstrekt onbekende.
Totdat ik toevallig bij een Citroënspecialist terechtkwam die na zijn uren Citroëns herstelde.

Bij het aanrijden van mijn auto zag ik hem met zijn hoofd knikken van ’neen neen neen, die auto kan niet goed rijden, ik zie dat zo al!’

Hij constateerde dat de hoogteregelaar achteraan vastzat waardoor de auto veel te hoog stond en niet kon veren. Hij heeft deze regelaar losgemaakt en gekuist, want hij zat boordevol smurrie. Vooraan waren dan weer de voorste bollen volledig aan gruizelementen. Ware het niet dat ik dan toevallig een Activa bezit met maar liefst 9 bollen ...
Nu, ik had geluk dat de 3 regelaars niet kapot waren, dus 2 originele Citroënbollen met 2 jaar garantie op, dat viel heel goed mee.
Bovendien heeft deze specialist het injectiesysteem geanalyseerd, want de overmatige roetuitstoot waardoor mijn zilverkleurige bumper eerder leek op een bunker die gebombardeerd was tijdens de 2e WO, was ook niet zoals het moest zijn.
Hij vond de oorzaak: een compleet verkeerd afgestelde dieselpomp die veel te veel opgengedraaid was. Hij zei dat die auto ook inderdaad veel te hevig trok.
Hij heeft de gasklep terug op normale stand gezet, een product in de tank gegoten om de uitlaat en het injectiesysteem te reinigen. Van mindere trekkracht of mindere prestaties voel ik zo goed als niets, en is zeker niets om over te zeuren en te zaniken.

Amai, het verschil na de herstelling was een openbaring van formaat. Toen ik de auto drie dagen later ging halen, wist ik niet wat mij overkwam. Is dit een Xantia? Is dit hoe een hydropneumatisch systeem moet veren? Is deze lichte schommeling bij vertrekken normaal? Ik kon mijn ogen niet geloven. Dit was een compleet andere auto geworden. Een vluchtheuvel nemen? Geen probleem! Een bocht met vollegas nemen terwijl de auto recht blijft? Je ziet ineens niemand meer in je achteruitkijkspiegel.

Deze specialist heeft mijn auto terug in orde gezet waardoor ik nu voor jaren gerust ben. En nu, op tijd en stond, alles laten controleren: bollen, LHM, ... zodat ik nooit meer op een houten stootkar moet zitten zoals tevoren.
En die 2.1 TD, daar zit verdorie nogal wat pit in, hij blijft maar doorzwengelen als je gas geeft, precies of hij geen grens kent en de bestuurder wil uitdagen.
Bovendien ligt het verbruik nu al een stuk lager dan voordien. Vroeger zat ik aan 7,5 liter gemiddeld per 100km (= 1 op 13,3), nu zit ik al aan 6,8 (= 1 op 14,7). Voor 1380kg en 110pk vind ik deze waarden voor een atmosferische geblazen zelfontbrander helemaal niet slecht!

Dus, zoals jullie kunnen afleiden, ik ben een zeer tevreden Xantia-rijder en ik hoop dat ik nog vele jaren kan genieten van deze luxewagen.

Oorspronkelijke tekst:
Nadat ik mijn Ford aan de kant had gezet, had ik mijn oog laten vallen op deze Xantia 2.1 TD Activa.
Bij de testrit was ik direct verkocht: soepele vering, enorme trekkracht vanaf 2000 toeren, mooie bekleding, vele opties zoals in hoogte verstelbare zetel met rugondersteuning, dubbele airbag, speciale dimmende binnenverlichting, servostuur, airconditioning, en nog veel meer. Dit is een goed verzorgde auto, niets kapot, buitenkant gaaf, geen blutsen, deuken, krassen of enige andere beschadiging. Echt een puntgave uitvoering. Ook de motor zag er goed uit, geen oliesporen, lekkages, ... .
Het is een Xantia van de laatste generatie, maar met nog de traditionele turbodiesel motor met 110pk ipv de nieuwe HDI-motor. Het verbruik ligt vrij laag voor zo’n zware motor, zo’n 7,2 liter per 100 km is vrij aardig, en ligt lager dan het verbruik van mijn vorige Ford 1.8TD met maar 90pk.

PROBLEMEN

Update 05/10:

na alle problemen met het ophangingssysteem (er waren buiten de roetuitstoot en ophanging geen andere problemen), is het enige waar ik voor moet opletten, dat de ophanging vanachter begint te roesten, niet de chassisbalken, maar het systeem dat de ophanging regelt (het bewegende stangenstelsel) en een krakende voorpoot. Dit zal voor de volgende beurt zijn, vlak voordat ik naar de controle moet gaan in maart volgend jaar.
Voor de rest, niets speciaals, gewoon onderhoud:
- olie en filters vervangen op 230000km
- distributieriem en spanrollers waren vervangen bij aankoop op 221000km.
- achterste deel knalpot is vorige week gelast want de uitlaat maakte een brommend geluid.
- misschien nog eens de airco laten bijvullen en de aanjager laten nakijken, want hij blaast niet gelijkmatig.

Voor de rest geen problemen.

De foto’s zijn voorbeeldfoto’s van Autoweek.nl
Mijn activa-uitvoering is identiek, en de buitenkant ook, behalve de velgen, die zijn anders (Venise).


Oorspronkelijke tekst:
Maar na een week begon het...

De auto hing scheef na het rijden en er waren olievlekken zichtbaar als ik wegreed van mijn parkeerplaats. Dan maar naar de garage gebeld voor een afspraak. Er bleken 5 van de 6 veerbollen kapot te zijn. Laten maken voor om en bij de € 500. Geen klein bier. Ze hadden me verzekerd dat het probleem dan opgelost zou zijn. Wat bleek? Niets was opgelost. Het probleem was nog steeds daar. Opnieuw naar de garage. Toen hebben ze de auto aan de computer gehangen. Bleek dat er van alles en nog wat scheelde aan de elektronische besturing van het Activa-systeem. Tip aan toekomstige Xantiakopers: neem geen uitvoering met Activa-ophanging. Is zeer kostbare grap om te laten herstellen.
Toen ik vroeg of de garantie nog geldig was, antwoordde men mij botweg dat dit niet onder de garantie viel. Ik mocht nogmaals € 75 neerdokken voor een tweede analyse van hetzelfde probleem. Bovenop dit bedrag mocht ik nogmaals om en bij de 800 euro betalen indien ik het zou laten herstellen. Dit heb ik maar schoon ontkracht. Ik zal die herstelling wel zelf doen, heb ik gezegd. Mooie garagisten waren dat! Ik heb hen gezegd dat ze mij niet meer zouden zien als klant, want ze hadden de diagnose maar van de eerste keer moeten stellen en mij geen twee maal laten betalen om hetzelfde probleem op te lossen.
Ondertussen zijn er ook al twee banden vervangen, speciale, want het moeten hogesnelheidsbanden zijn (ongeveer €110 per stuk). Nu blijkt dat de velgen niet goed zijn om het wiel gebalanceerd te krijgen omdat er geen centraal gat in zit. Moet ik nogmaals voor nieuwe velgen gaan kijken om de auto trillingsvrij te krijgen. Ik zit nu al kort bij de € 1000 aan reparaties na mijn aankoop. Dit vind ik teveel van het goede, en ik ben zeker niet tevreden over de persoon die mij deze auto verkocht heeft. Hij heeft mij een loer gedraaid om van deze auto af te zijn.
Bovenop al deze problemen is er nog iets waar ik mij zorgen over maak: de uitlaat is enorm zwart en de bumper erboven is helemaal zwart van de dieseluitstoot.
Als vrienden achter mij rijden zeggen ze dat ze inderdaad een zwarte rookpluim uit de uitlaat zien komen. Nu vrees ik dat deze motor olie verbruikt, of dat de brandstofpomp versleten is, of de injectoren. Wie kan mij hier raad over geven? Ik heb al verschillende malen een bus speciale vloeistof in de tank gegoten en speciale olie in de motor bijgevoegd om de frictie te verminderen, de dichtingen te herstellen en het olieverbruik te laten dalen. Maar nog steeds geen echte verbetering. Zou deze motor al tot op de draad versleten zijn op 220000km? Dat lijkt me toch vreemd, zeker voor een diesel van dat formaat. Ik dacht dat Franse diesels goede motoren waren, of heb ik mij vergist?
Desondanks dit alles blijf ik deze Xantia een superauto vinden! Ik voel me gewoon bedrogen door de verkoper.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.