Citroën Xantia 2.0i 16V (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia 2.0i 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 233.000 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
- 170.000 km
Was helemaal blij met mijn Xantia 1.8-8 van 1994. En dan toch het verlangen naar beter. Ik kan meer geld uitbesteden aan een auto, maar ik wilde gewoon weer een Xantia. Dus een 2.0-16 gevonden met 165dkm van 1998. Ik heb het niet zo op dingetjes erbij. Ik wilde eigenlijk geen airco (in de jaren 70 gingen ouders met een R4 naar Zwitserland, waarom dan nu zonder airco?). Deze zat er dus wel bij, en ook een fabrieks-open dak. En daar ben ik wel blij mee, lekker de zon in je gezicht en de vogeltjes horen fluiten binnen de bebouwde kom. Auto is prima onderhouden en ook prima afgeleverd door Civer in Den Haag. Alles wat ze vertelden klopte daadwerkelijk. Goudkleurige olie aan de stok, interieurfilter fris. Gewoon netjes zoals je hoopt . Inmiddels krijg ik de auto een beetje in mijn vingers, en hoewel ik kon lezen en schrijven met mijn vorige Xantia. Dit is toch een andere dimensie. Veel meer kracht, veel strakker sturen, veel stiller. Ondanks dat de Xantia al 12 jaar is, voor mij is het net een nieuwe auto. Zo goed als hij aanvoelt. Vebruik is hetzelfde als mijn 1.8-8, 1:11.5. Nu rijdt ik wel dezelfde snelheden als die vorige, en heel soms gebruik ik dat 30% meer vermogen. Gewoon lekker. Zo lang ik kan blijf ik Xantia rijden, en deze Xantia schat ik toch minstens goed voor vijf jaar. Vooral die motor, die is heerlijk.
Juli 2013 – 237.000 km
Inmiddels al een heel stuk verder. En nog steeds helemaal blij met de Xantia. Op mijn werk was er sprake van het verkrijgen van een lease-bak, dat is door de crisis uiteindelijk niet doorgegaan. In afwachting daarvan niet zoveel aan de auto gespendeerd. Wel nieuwe Michelin’s Alpine winterbanden eronder, ook een hele belevenis met sneeuw....wat een grip. Als je op een rotonde eruit dreigt te vliegen, naar binnen sturen en juist gas geven. In de tussentijd eens zelf de uitlaat vervangen, remblokken en de stabilisator-stokjes. Dat kost allemaal niet zoveel na wat zoeken, en als je het zelf doet nog minder. Het is allemaal heel simpel en snel te doen. Toch bleef het rammelen onder de voortrein. Bij inspectie bij de buurtgarage bleken de rubbers van de draagarmen vergaan. Zowel links als rechts zou €600,- kosten. Daarom wat speuren voor onderdelen op internet, en daarmee voor de helft de klus geklaard. Maar tsjonge.....ik zou bijna willen zeggen dat iedereen dat zou moeten doen. Hij stuurt en voelt weer als nieuw. Bij aanschaf een veerbollen-kuur bij Chyparse in Almere gehad. Daar vertelden ze dat je het beste de LHM per twee jaar kunt vervangen. Ik heb er drie jaar mee rondgereden. Als je in de reservoir kijkt ziet het er best nog groen uit. Maar eenmaal tegen het licht is het gewoon bruine smeurie. Dus ververst met LHM die gewoon gifgroen en kraakhelder is.............wat een verschil in veercomfort! Die grootte had ik niet verwacht. De airco gebruik ik niet zo veel, en hij deed het ook niet zo goed meer. Wel koude lucht, maar niet genoeg. Als je er helemaal geen aandacht aan besteed eindig je met een kapot systeem, en dat wilde ik voorkomen. Bij het afvullen (€65.-) bleek er nog maar 30% vloeistof in te zitten. Nu weer 950cc, en ijskoud in de auto. Zelfs op bloedhete dagen is het nu te koud in de auto op de koudste stand. Ook al eens de kachelblower vervangen omdat hij in de hoogste stand bleef loeien. De weerstandjes vervangen (een paar euro en wat soldeerwerk), maar dat leek een mislukte aktie. Daarom een tweedehands gekocht.......leek het ook niet te doen. Totdat je leest dat de motor daadwerkelijk moet draaien voordat de blower aanslaat........dus ook de vervangen weerstandjes bleken achteraf goed te zijn..... Zoals jullie lezen, qua kosten heb ik er meer aan uitgegeven dan dat de auto waard is..........die iets van €500.- zal zijn. En toch ben ik nog erg tevreden met de Xantia. Verbruik tussen de 12 en 14 liter (winter-zomer) op een kilometer, erg practisch, heel erg comfortabel onderweg zijn.....en totaal geen stress omdat het toch maar een oude auto is. Krasje of deukje erbij is niet zo erg. En de crisis brengt nog een ander voordeel, de status van een auto doet er niet meer toe. Laat mij maar lekker in die oude Xantia rijden, dat rijdt prettiger dan het nieuwe, stugge spul. En dat alles voor een prikkie. Want wel beschouwd is de Xantia oer-betrouwbaar. De “Toyota” onder de Citroën’s, ook in de statistieken van de Wegenwacht is dat vaak gebleken. En ze roesten niet, ben vaak verbaasd over de roest op BMW’s en Mercedessen van dezelfde generatie. Ik tuf lekker verder zonder noemenswaardig olieverbruik, op naar de 3 ton. Alles past erin (ook gipsplaten van 3 meter lengte met de klep dicht), iedere passagier maakt complimenten over het behagelijke comfort.....”Dit is een wel héél comfortabele auto”, “Ik zit heerlijk”, “Oef, die vering......wat geweldig”.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.